مقایسه کردن خود با دیگران را با این 4 راهکار کنار بگذارید  

مقایسه-کردن-خود-با-دیگران

مقایسه کردن خود با دیگران می‌تواند زندگی را نه تنها به کام خودمان، بلکه به کام همسر و فرزندان‌مان هم بسیار تلخ کند و آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – این روزها، شبکه‌های اجتماعی را که باز می‌کنید با خیل عظیمی از آدم‌های خوشبختی مواجه می‌شوید که دائم در حال سفر کردن هستند، در رستوران‌های گران‌قیمت غذا می‌خورند، سرگرمی‌های لاکچری دارند، هر روز یک لباس جدید و شیک و گران‌قیمت می‌پوشند و مدام هم در حال قربان صدقه رفتن همسر و بچه‌های‌شان هستند.

معمولا اولین چیزی که در مواجهه با عکس و فیلم‌های این افراد به ذهن مردم می‌رسد، این است که چرا آنها انقدر خوشبخت‌ هستند، اما من نه؟ چرا همه غرق آرامش و ثروت هستند، اما من درگیر جور کردن پول اجاره خانه‌ام و نه تنها نمی‌توانم به کافه‌ها و رستوران‌های لاکچری بروم، بلکه تهیه موادغذایی موردنیاز خانواده هم در طول ماه برایم راحت نیست. چرا همه خیلی زیبا هستند و اندام عالی دارند، اما من زشتم و هیکلم هم متناسب با معیارهای زیبایی نیست؟

این مقایسه کردن خود با دیگران می‌تواند زندگی را نه تنها به کام خودمان، بلکه به کام همسر و فرزندان‌مان هم بسیار تلخ کند. البته، شکی نیست که مقایسه درست، باعث افزایش انگیزه برای پیشرفت می‌شود و در صورتی که در تله خودویران‌گری نیافتیم، اتفاقا می‌تواند بسیار هم مفید باشد. با این حال، متاسفانه آنچه بیشتر شاهد آن هستیم، مقایسه‌های غلط است که آسیب‌های روانی و حتی اجتماعی و اقتصادی فراوانی به همراه دارد.

حال این سوال پیش می‌آید که باید چه کاری انجام دهیم تا در دام مقایسه‌های ویران‌گر نیافتیم و دچار حال بد و افسردگی ناشی از این مقایسه کردن خود با دیگران نشویم؟

ادامه این مطلب را بخوانید تا با راه‌هایی برای کاهش این مشکل آشنا شوید.

  1. نقاط قوت خود را پر رنگ کنید

وقتی در تله مقایسه سمی می‌افتید، در واقع، مشغول تمرکز بیش از حد روی نقاط ضعف خودتان هستید. در چنین شرایطی، کافی است به خودتان تلنگر بزنید و نقاط قوتی که در زندگی و شخصیت‌تان دارید را مدام به خودتان یادآوری کنید. تمرکز روی نقاط قوت، باعث می‌شود نقطه ضعف‌ها کمتر به چشم‌تان بیاید. اگر بتوانید نقاط قوت خودتان و زندگی‌تان را جایی یادداشت کنید و هر وقت درگیر مقایسه کردن خود با دیگران شدید، سراغ آن بروید هم که چه بهتر.

  1. یادتان باشد که زندگی هیچ‌کس بی عیب و نقص نیست

این روزها جمله‌ای بسیار معروف شده که «ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودت مقایسه نکن». این جمله بسیار درست است و فهم و درونی کردن آن می‌تواند کمک کند که شما کمتر دچار مقایسه کردن خود با دیگران شوید. یادتان باشد که همه آدم‌ها معمولا وجوه مثبت زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و شما از مشکلات و گرفتاری‌های آنها خبر ندارید. به هر حال، همان‌طور که زندگی شما دچار عیب‌ و نقص‌هایی است، زندگی دیگران هم همین‌طور است، فقط شاید جنس مشکلات آنها و نحوه بروزشان متفاوت باشد.

  1. خودتان را با دیروزتان مقایسه کنید

بهترین شکل مقایسه، مقایسه خودتان با خودتان است. به این شکل که ببینید در گذشته چه مشکلات و ضعف‌هایی داشته و اکنون در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید. در واقع، شما باید با خودتان مسابقه بدهید نه با دیگران. برای این کار، می‌توانید نقاط ضعفی که فکر می‌کنید باید بهتر شود را لیست کنید و روی کاهش این ضعف‌ها تمرکز داشته باشید. به این ترتیب، از هر موفقیت کوچکی که شما را نسبت به خود قبلی‌تان بهتر کند، خوشحال خواهید شد. البته، در این کار هم افراط نکنید و درگیر تله کمال‌گرایی نشوید، حواس‌تان باشد که هیچ انسانی بی عیب و نقص نیست و شما باید خودتان را با همه نقاط ضعف و قوت‌تان دوست داشته باشید.

  1. استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید

به قول قدیمی‌ها «وقتی چشم می‌بیند، دل هم می‌خواهد». شاید شما هم جزو این دسته از افراد باشید و هر کاری کنید، از پس وسوسه‌های مقایسه کردن خود با دیگران برنمی‌آیید. در چنین شرایطی، شاید بهتر باشد کمتر در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذرانید. شاید برای‌تان عجیب باشد که بدانید، نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زوج‌هایی که مدام عکس‌ها و فیلم‌های شاد از زندگی خود به اشتراک می‌گذارند و سعی می‌کنند نشان دهند که خیلی خوشبخت هستند، در واقع، زندگی زناشویی چندان موفقی ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *