زن و شوهرها در دوران قرنطینه چگونه می‌توانند با هم کنار بیایند؟

مشکلات خانگی دوران قرنطینه

وقتی زن و شوهر در دوران قرنطینه زمان زیادی را در کنار هم سپری می‌کنند، تفاوت‌هایشان بیشتر خود را نشان می‌دهد و حتی حریم خصوصی‌شان هم زیر سوال می‌رود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- مینا ایوبی، روانشناس؛ همانطور که در خبرها گفته شد میزان اختلافات زوجین در دوران قرنطینه بسیار بیشتر از گذشته شده است. به طوری که میزان مراجعه آنها به مشاوران آنلاین نسبت به گذشته 3 برابر شده است.

در زندگی زناشویی اختلاف نظر بین زوجین تا حدی طبیعی است ولی  در مواردی که این اختلاف نظر خیلی زیاد باشد می‌تواند به مشکلاتی مثل سردی عاطفی،طلاق و …منجر شود.

فاصله فیزیکی زن و شوهر باعث می‌شود تفاوت‌های آنها کمتر مشکل ایجاد کند

در خانواده‌هایی که زوجین پذیرای تفاوت‌های یکدیگر هستند و از نظر میزان تفاوت‌ها در سطح متوسط هستند، فاصله متعادل می‌تواند به آنها در کیفیت زندگی زناشویی‌شان کمک کند. چه بسا حضور بیش از حد آنها در کنار یکدیگر باعث مسائل و مشکلات جدیدی شود که پذیرش آن سخت باشد.

تصور کنید زمانی که مرد صبح زود از خانه بیرون می‌رود و شب بازمی‌گردد، با وجود دغدغه‌ها و خستگی محیط خارج از خانه با میل و رغبت به خانه بازمی‌گردد تا به آرامش برسد و زن در خانه نیز انتظارش را می‌کشد. در چنین شرایطی، تفاوت‌‌ها یا دیده نمی‌شود یا کمتر به آنها توجه خواهد شد. 

در دوران قرنطینه حریم خصوصی زوجین زیر سوال می‌رود

اما وقتی مجبوریم مدت طولانی مثل ایام قرنطینه در کنار هم باشیم، تفاوت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند. مثلا مرد دوست دارد حریم شخصی خود را داشته باشد، از گوشی استفاده کند، هر ساعتی که دوست دارد بخوابد و بیدار شود و ممکن است خواسته های  او با دیدگاه زن متفاوت باشد.

در زمان طولانی که زن و شوهر با هم سپری می‌کنند، ممکن است حریم خصوصی هر یک از آنها زیر سوال برود. مثلا وقتی مرد در خانه است و می‌بیند زن طبق روال قبلی خود، زمان زیادی را صرف استفاده از موبایل و شبکه‌‌های اجتماعی می‌کند، بیشتر به چشم او می‌آید و مشکل ایجاد می‌کند.

هر رابطه ای را به صورت  کش در نظر بگیرید زیاد از حد رها شدن یا بیش از حد نزدیک شدن میتواند آسیب زننده باشد، بهتر در هر رابطه ای حد وسط را رعایت نمود.

از آنجایی که ممکن است مدت این قرنطینه طولانی شود، زن و شوهرها باید نحوه تعامل درست در این شرایط را یاد بگیرند.

برای حریم خصوصی یکدیگر احترام قائل شوید

آنها باید برای خودشان حریم خصوصی داشته باشند و برای طرف مقابل هم حریم خصوصی قائل شوند و به حریم او احترام بگذارند.

کسانی که دورکاری انجام می‌دهند باید فضایی مجزا در اختیار آنها قرار داده شود، طوری که انگار در محل کار هستند. در واقع، باید زمانی که آنها در این اتاق هستند به عنوان ساعت کاری در نظر گرفته شود. به این ترتیب، شاهد تنش کمتری بین زن و شوهر خواهیم‌ بود.

کسانی که بدون‌شغل هستند ضرورت بیشتری دارد که حریم شخصی خود را برای هم مشخص کنند. مثلا یک بازه زمانی یک تا چهار ساعته را مشخص کنند تا هر کس در حریم شخصی خودش وقت بگذراند البته، نیازی نیست که این بازه زمانی پشت سر هم باشد، بلکه می‌تواند منقطع هم باشد.

زوجین باید به توافق نظر برسند

در بعضی زمان‌ها هم زوجین می‌توانند با هم فعالیت مشترک انجام دهند. مثلا با هم خانه را تمیز کنند و … . برای این فعالیت‌ها هم باید به توافق نظر برسند و زمانی را که هر دو روی آن توافق دارند، مشخص کنند.

دنیا در حال تغییر است و سبک زندگی هم تغییر می‌کند. در این سبک جدید، نمی‌شود که هر کس تنها روی حرف خود پافشاری کند. بلکه باید زوجین با هم گفتگو کنند و روی موضوعات مختلف مانند میزان استفاده از تلویزیون، نحوه و میزان استفاده از موبایل، زمان‌‌های خواب و بیداری و …. اتفاق نظر داشته باشند.

خانم‌ها به آقایان اجازه مشارکت در کارهای خانه را بدهند

در این ایام، مشارکت مردان در کارهای خانه هم ضرورت دارد و زن و مرد، هر دو باید این کارها را انجام دهند. به ویژه به خانم‌ها توصیه می‌شود این فضا را به مردان بدهند که در انجام کارهایی مانند آشپزی و … مشارکت داشته باشند. اگر آنها موقع کار کردن مرد مدام بگویند که گاز و آشپزخانه و … کثیف شد، باعث می‌شود این احساس به مرد دست بدهد که انگار در خانه خودش نیست.

خانم‌ها به این نکته توجه داشته باشند که همان اندازه که آنها در فضای فیزیکی خانه نقش دارند، مرد هم نقش دارد و نباید طوری رفتار کنند که مرد احساس کند در خانه خودش غریبه است.  

تفاوت نظر زوجین در مورد تربیت فرزندان

یکی از مهمترین تنش‌هایی که در ایام قرنطینه بین زوجین می‌تواند ایجاد شود تفاوت نظر در مورد تربیت فرزندان است. از آنجایی که در حالت عادی معمولا مردها کمتر در خانه هستند و آشنایی کاملی با سبک تربیتی مادر ندارند، ممکن است در ایام قرنطینه که زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند، امتیازاتی را به فرزندشان بدهند که با سبک تربیتی مادر مخالف است و این مساله باعث ایجاد تنش بین زن و شوهر می‌شود. در چنین شرایطی، آنها باید با هم گفتگو کنند و بر سر شیوه تربیتی فرزندشان به توافق برسند.

اگر به توافق نظر نمی‌رسید از روانشناس کمک بگیرید

اگر زن و شوهر حرف همدیگر را قبول نمی‌کنند، بهتر است از روانشناسان آنلاین کمک بگیرند تا او کمک کند به نظر واحدی برسند. چون تفاوت نظر پذیرفته نشده بر سر تربیت فرزندان روابط زوجین را تیره و تار می‌کند.

تنش میان والدین و بچه‌ها و راهکار برطرف کردن آن در دوران قرنطینه 

نکته دیگری که در دوران قرنطینه ممکن است شاهد آن باشیم تنش بین بچه‌ها و والدین است. در شرایطی  که مدرسه‌ها تعطیل است و آموزش به صورت آنلاین انجام می‌شود، بسیاری از بچه‌ها به شکل منظم تکالیفشان را انجام نمی‌دهند و دغدغه‌‌های فکری زیادی برای والدین ایجاد میکنند

یکی از راهکارهایی که برای کاهش این تنش میتواند موثر باشد آماده سازی فضایی مانند یک اتاق مجزا  جهت انجام تکالیفشان در طی روز است تا آنها در طی ساعات مشخصی که با توافق با والدین مشخص شده درون فضای آموزشی باشند.

والدین بهتر است قوانینی برای ساعت خواب و بیداری بچه‌ها، ساعت تکلیف نوشتن آنها، تلویزیون دیدن، بازی کردن و … داشته باشند و قاطعانه از بچه‌ها بخواهند که طبق این قوانین رفتار کنند.

بهتر است والدین در عین رفتار قاطعی که دارند، زمان‌هایی را هم در طول روز برای بازی کردن با بچه‌ها اختصاص دهند. کمک گرفتن از بچه‌ها برای آشپزی هم کمک زیادی به بهتر شدن روابط والدین با بچه‌ها می‌کند.

یکی از مشکلاتی که این روزها شاهدش هستیم ارتباط مجازی دخترها و پسرها با جنس مخالفشان است. اگر در این زمینه برای بچه‌‌های زیر 18 سال نظارت خانواده وجود نداشته باشد، آسیب‌‌های زیادی ایجاد خواهد شد.

باید در دوران قرنطینه سبک زندگی جدیدی را پایه‌ریزی کنیم

دوران قرنطینه دورانی است که می‌توانیم در آن یک زندگی نرمال را پایه‌ریزی کنیم. البته، این دوران از نظر روانی سختی زیادی برای ما دارد چون تغییر بزرگی اتفاق افتاده است و کنار آمدن با آن زمان می‌برد اما باید بتوانیم سبک زندگی جدیدی داشته باشیم.

مطالب مرتبط: 

ارتباط با همسرتان را در دوران کرونا به این شکل مدیریت کنید تا استرس سراغ تان نیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *