ارتباط با همسرتان را در طول دوران کرونا به این شکل مدیریت کنید تا استرس سراغ‌تان نیاید

استرس

هنگامی که یک زن و شوهر بتوانند در مورد تأثیر فشارهای خارجی بر روابط‌شان آگاهی بیشتری کسب کنند، بهتر می‌توانند آن را کنترل نمایند. عوامل استرس زای بیرونی در برخی موارد می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد و به جای ایجاد فاصله بیشتر بین زوج‌ها، آنها را به هم نزدیک کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- غزال یاس‌فرد، مدرس دانشگاه و مشاور پیش از ازدواج و فرزندپروری؛ شکی نیست که پاندمی کووید 19 بسیاری از جنبه‌‌های زندگی ما را تحت فشار قرار داده است. یکی از آنها روابط ما با همسرمان است. برای برخی از زوجین ممکن است گذراندن وقت اضافی با همسر، مشکلاتی را در روابط ایجاد کند که قبلاً وجود نداشته است، بسیاری از زوجین نیز دچار نگرانی‌‌های مربوط به روابط قبلی می‌شوند که اکنون در کانون توجهات قرار گرفته‌اند؛ مسائلی که اجتناب یا نادیده گرفتن آنها پیش از این آسان بوده است.

گذشته از رابطه‌ای که امنیت شما یا فرزندانتان را در معرض خطرقرار می‌دهد، ممکن است ناراحتی، دلیل خوبی برای پایان دادن به یک رابطه نباشد. شرکای زندگی ما برای خوشحالی ما ایجاد نشده‌اند، درست مثل اینکه نباید انتظار داشته باشیم که ما باید همیشه آنها را خوشحال کنیم.

زوجین معمولا با یادگیری بیشتر روابط، فصلی را پشت سر می‌گذارند که در آنها لزوما احساس خوشبختی نمی‌کنند. اما اگر متعهد بمانند و روی اشکالات موجود در روابط خود کار کنند، می‌توانند در طولانی‌مدت، تجربه رضایت‌بخشی به دست آورند. می‌توان روی خوشبختی کار کرد. زوجینی که به دلیل ناراضی بودن، رابطه خود را خاتمه می‌دهند، غالبا در خارج از رابطه نیز خود را ناخوشایند می‌بینند.

اگر احساس می‌کنید که از ابتدای قرنطینه، با اطرافیان به خصوص با همسرتان دچار تنش شده‌اید، بدانید که تنها نیستید. اغلب اوقات در روابط، عوامل فشارزای خارجی می‌توانند منجر به درگیری و تنش میان اعضای خانواده شوند.

منطقی است که از افزایش مسئولیت یا احساس ناامیدی به نظر برسد که پدیده عدم تعادل در حال رخ دادن است. همانطور که به‌طور حتم این مساله با هر نوع حالت عادی یا جابجایی جدید اتفاق می‌افتد. در واقع ما اکنون، در حال تشخیص چیزی هستیم که می‌تواند تشخیص بالینی اختلال سازگاری باشد.

عوامل استرس زا گاهی اوقات نتیجه عکس دارند 

هنگامی که یک زن و شوهر بتوانند در مورد تأثیر فشارهای خارجی بر روابط‌شان آگاهی بیشتری کسب کنند، بهتر می‌توانند آن را کنترل نمایند. عوامل استرس‌زای بیرونی در برخی موارد می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد و به جای ایجاد فاصله بیشتر بین زوج‌ها، آنها را به هم نزدیک کند. استفاده از همسرتان به‌عنوان منبع تسکین استرس به جای اینکه او را به عنوان منبع استرس ببینید، نمونه‌ای از این ترفند می‌باشد.

مکالمه کاهش استرس چیست؟

در مکالمه “کاهش استرس” توصیه می‌شود تا عوامل استرس‌زای بیرونی که در ادامه می‌آید، بیش از حد در روابط نفوذ نکنند:  

  • زوجینی که در استرس غرق شده‌اند و در این باره با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، تمایل دارند که احساسات عاطفی خود را نسبت به یکدیگر کمرنگ کنند و متعاقبا به دلیل این عوامل استرس‌زای بیرونی، در رابطه رنج می‌برند.
  • جاذبه عاطفی عمدتا توسط روش‌‌های ارتباط منظم زن و شوهر تعیین می‌شود، بنابراین استفاده از این روش ممکن است باعث کاهش تعارض شود و به افزایش احساس جذب نسبت به یکدیگر کمک کند.
  • قانون اصلی که رعایت آن برای داشتن مکالمه‌ای برای کاهش استرس بسیار مهم است این است که فقط می‌تواند در مورد استرس در خارج از رابطه شما عمل کند.
  • زمان مکالمه را طوری تنظیم کنید که برای هر دوی شما مناسب باشد. در برخی موارد، همسران هنگام بازگشت به خانه می‌خواهند بلافاصله صحبت کنند. این در حالی است که باید برای گفتگوی خود 20 تا 30 دقیقه وقت در نظر بگیرید. این رفتار برای فرزندان شما نیز می‌تواند در آینده بسیار آموزنده باشد.
  • مکالمه کاهش استرس به شما امکان می‌دهد در سطح صمیمی‌تری با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید و احساسات خود را نسبت به یکدیگر تشدید کنید. جاذبه عاطفی و در نهایت، جذابیت جنسی زمانی ایجاد می‌شود که شریک زندگی احساس کند به او گوش می‌دهند، وقتی احترام می‌گذارد، احساس پذیرش می‌کند و احساس مراقبت واقعی از شریک زندگی خود را می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد جذابیت عاطفی به همان اندازه جذابیت جسمی در یک رابطه مهم است.

.jpg - ارتباط با همسرتان را در طول دوران کرونا به این شکل مدیریت کنید تا استرس سراغ‌تان نیاید

چگونه می‌توانم مکالمه کاهش استرس را انجام دهم؟

گفتگوی کاهش استرس 7 قانون دارد که می‌تواند بحث را به سمت موفقیت در ایجاد صمیمیت در روابط شما هدایت کند.

1. نوبت بگیرید

هر یک از شرکا برای مدت 15 دقیقه “شاکی” می‌شود، بنابراین مشخص کنید که چه کسی ابتدا باید صحبت کند و فقط بر روی این موضوع تمرکز کنید.

2. مشاوره ندهید

این گفتگوها زمان حل و فصل یا حل مسئله نیست. بسیاری از شرکا سعی می‌کنند با ارائه مشاوره، مفید واقع شوند، اما غالبا اینگونه دریافت نمی‌شود. انتقال درک به همسرتان بسیار مهم است.

3. علاقه واقعی را منتقل کنید

روی آنچه همسرتان می‌گوید متمرکز باشید، سوالاتی بپرسید تا معنی آنها را بهتر درک کنید، ارتباط چشمی خود را حفظ کنید، به همسرتان نشان دهید که به آنچه در موردش صحبت می‌کنید اهمیت می‌دهید.

4. نشان دهید که حرف‌های او را می‌فهمید

همانطور که شریک زندگی در حال ابراز وجود است، اجازه دهید همسرتان احساس کند شما در احساسات او سهیم هستید و حرف‌‌های او را می‌فهمید. هنگامی که تمایل به توصیه دارید، به جای آن، چنین جملاتی را بگویید:

  • من می‌دانم که چرا این باعث می‌شود که شما ناراحت شوید.
  • این خیلی ناراحت کننده به نظر می‌رسد.
  • خیلی منطقی است که شما چنین احساسی داشته باشید.
  • من هم عصبانی خواهم شد.
  • این احساسات من را نیز آزار خواهد داد

5. از شریک زندگی خود طرفداری کنید 

مهم نیست که در همه موارد طرف شریک زندگی خود باشید. اما این معمولا تکان‌دهنده‌ترین قانون برای زوجین است. با اتخاذ نگرش “ما در برابر دیگران”، شریک زندگی شما احساس می‌کند شما دو نفر در این امر با هم هستید. بله، این به معنای انتقال درک است، حتی اگر با دیدگاه شریک زندگی خود مخالف باشید.

اگر هدف شما کاهش استرس و تقویت صمیمیت در روابط‌تان باشد، احتمالا هدف، مهمتر از نظر شما در مورد شرایط پیش آمده است. این بدان معنا نیست که شما هرگز نگرانی خود را در آینده مطرح نکنید، اما اگر شریک زندگی شما نسبت به آنچه که باعث استرس او می‌شود در برابر شما آسیب‌پذیر است، این لحظه، زمان آموزش دادن نیست، بلکه بهترین زمان برای ایجاد منبع پشتیبانی است.

به یاد داشته باشید، همه احساسات ارزش دارند و وظیفه شما این است که قبل از ارائه هر نوع مشاوره یا پیش فرض درباره آنچه فکر می‌کنید،  احساس شریک زندگی خود را درک کنید. حتی اگر احساس دیگری داشته باشید.

6. محبت خود را نشان دهید

تماس جسمی (با اجازه شریک زندگی شما) می‌تواند راهی عالی برای انتقال محبت شما باشد. دست‌های همسرتان را در حین صحبت بگیرید، بازوی‌تان را روی شانه او بگذارید یا بگویید: “دوستت دارم”.

7. احساسات شریک زندگی خود را تأیید کنید

احساسات خود را به‌صورت منطقی برای همسرتان بیان کنید. شما می‌توانید این کار را به سادگی با ذکر نام احساساتی که می‌بینید انجام دهید: “شما احساس پریشانی می‌کنید” یا “….که باعث می‌شود شما غمگین شوید.” به شریک زندگی خود بگویید احساسات او برای شما منطقی است.  

زوجها - ارتباط با همسرتان را در طول دوران کرونا به این شکل مدیریت کنید تا استرس سراغ‌تان نیاید

اگر بخواهم نگرانی و استرس در رابطه خود را مطرح کنم چه کاری باید انجام دهم؟

راه‌های مختلفی برای مطرح کردن نگرانی‌ها وجود دارد که برخی از آنها در ادامه آمده است.

1. فرض کنید در زندگی مشترک‌تان دارای یک حساب بانکی احساسی هستید

در حساب بانکی احساسی، شما در حال برداشت یا سپرده‌گذاری هستید. پژوهش‌ها بیانگر آن است که زن و شوهرهایی که در روابط راضی هستند دارای تعاملات مثبت به فعل و انفعالات منفی به نسبت 20: 1 در زندگی روزمره و 5: 1 در هنگام درگیری با مشکلات هستند. موارد مثبت همیشه فارغ از نوع تعامل بیشتر از موارد منفی است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است در جهت تبدیل شدن به میلیونرهای احساسی تلاش کنید، چرا که وقتی حساب بانکی احساسی شما مثبت باشد، به نظر نمی‌رسد که برداشت کردن، تاثیری در آن داشته باشد.

2. راه‌هایی برای کار روی روابط دوستانه خود پیدا کنید

ممکن است شما در روابط خود تنش داشته باشید زیرا امکان دارد که لازم باشد در این دوستی کار خاصی انجام شود. حتی در حالی که در خانه گیر کرده‌اید، بر یافتن و درگیر شدن در منافع مشترک تمرکز کنید. با یکدیگر قرار ملاقات بگذارید و برای یادگیری در مورد اینکه همسرتان اکنون چه کسی است، زمان صرف کنید. ما نباید فراموش کنیم که افراد در طول زندگی تغییر می‌کنند، ممکن است شریک زندگی ما تغییر کند و شناختن دوباره یکدیگر می‌تواند و باید برای شما سرگرم‌کننده باشد.

3. در مکالمات خود از ضمیر “من” استفاده کنید

بعضی اوقات اگر ضمیر “تو” را به “من” تغییر دهیم، می‌توان نگرانی‌ها و درخواست‌ها را بسیار بهتر انتقال داد. به‌عنوان مثال به جای گفتن جمله‌ای مانند “تو هرگز در ظرف شستن به من کمک نمی‌کنی”، می‌توانید بگویید “من به کمک نیاز دارم. امکان دارد امروز ظرف‌ها را  بشویی”؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *