قبل از بارداری این کارها را نکنید اگر فرزندتان را دوست دارید!

مراقبت های قبل از بارداری

قبل از بارداری مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بهتر است با هماهنگی پزشک صورت گیرد چون مصرف بیش از حد بعضی از ویتامین ها ممکن است موجب بروز نقص های مادرزادی در جنین شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان – بارداری یکی از دوران های مهم زندگی هر زنی است که مادر می شود. همچنین، دوران بارداری می تواند تأثیر مهمی در سلامت جسمی و روحی جنین داشته باشد حتی گفته می شود تأثیر این دوران تا آخر عمر نوزاد می تواند در زندگی او تأثیر داشته باشد.

تحقیقات پزشکی نشان داده اند که مراقبت های لازم فقط محدود به دوران بارداری و زایمان نمی شود و حتی قبل از بارداری هم باید مراقبت هایی در زمینه تغذیه، سلامتی و … صورت گیرد که تمام این موارد می توانند روی سلامت جنین و البته، مادر تأثیر مستقیم داشته باشند.

از آن جایی که لازم است بیشتر در مورد مراقبت های قبل از بارداری فرهنگ سازی شود و علاوه بر مادران، پدران نیز در جریان این مراقبت ها قرار گیرند با زهرا کابلی؛ کارشناس مامایی در این باره گفتگو کردیم. در ادامه می توانید مشروح صحبت های خانم کابلی را بخوانید.

در قدم اول تصمیم گیری آگاهانه برای بارداری به همسران کمک می کند که دورانی با آرامش بیشتر را سپری کنند چون باردار شدن برای خانم ها و به طور کلی خانواده، هیجان های خاص خود را دارد. علاوه بر آن، برای حفظ سلامت جنین قبل از بارداری لازم است اقدامات خاصی صورت بگیرد و همسران نکاتی را به صورت مسئولانه رعایت کنند تا مشکلی برای رشد جنین به وجود نیاید.

قبل از بارداری از سالم بودن خودتان مطمئن شوید

یکی از مهمترین مراقبت های قبل از بارداری تغذیه و رژیم غذایی سالم و اصولی است. هدف اصلی مراقبت های پیش از بارداری افزایش کیفیت زندگی نوزاد است و نوعی پیشگیری اولیه به شمار می آید. والدین قبل از اقدام به بارداری لازم است که از سلامت جسمی و احساس لازم برای این کار برخوردار باشند. بنابراین، توصیه می شود که حتما با مشاور و متخصص مشورت صورت بگیرد. این کار باعث می شود از سلامت عمومی خودتان مطلع شوید و اگر از دارو یا مکمل خاصی استفاده می کنید حتما متخصص در جریان قرار بگیرد.

(کتاب بارداری سلامت بنیان را از اینجا تهیه کنید)

عفونت های قابل انتقال جنسی را جدی بگیرید

همچنین، واکسن هایی که باید در این دوران تزریق شود توسط متخصص توصیه می شود. ممکن است همسران مبتلا به عفونت های قابل انتقال جنسی باشند که این مساله بارداری را تحت الشعاع قرار می دهد و باید اقدامات لازم قبل از بارداری انجام گیرد.

این وسط نقش دندانپزشک چیست؟

یکی از کارهای بسیار مهمی که قبل از بارداری باید انجام گیرد مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان هاست چون ممکن است مشکلات بارداری هم روی مادر و هم روی نوزاد تأثیر بگذارد.

.jpg - قبل از بارداری این کارها را نکنید اگر فرزندتان را دوست دارید!

در طی بارداری تغییرات هورمونی وجود دارد که مادر را مستعد بیماری های لثه می کند، یا حتی ممکن است خونریزی در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان اتفاق بیفتد. زنانی که مراقب سلامت لثه های خود هستند در طی دوران بارداری کمتر دچار بیماری هایی از این دست خواهند شد.

کاری که اسید فولیک با شما و جنین تان می کند

یکی از اقدامات لازم قبل از بارداری مصرف اسید فولیک به عنوان مکمل است که این کار باید در طی دوران بارداری هم ادامه پیدا کند. مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک حداقل یک ماه پیش از بارداری توصیه می شود. همچنین لازم است مصرف آن در 3 ماهه ابتدایی بارداری نیز ادامه پیدا کند. دلیل این مساله این است که مصرف اسید فولیک احتمال ابتلای جنین به نقص لوله عصبی را کاهش می دهد.

هر چه بیشتر ویتامین بخورید بهتر نیست!!

مصرف مولتی ویتامین ها در دوران پیش از بارداری بهتر است با هماهنگی پزشک صورت گیرد چون مصرف بیش از حد بعضی از ویتامین ها ممکن است موجب بروز نقص های مادرزادی در جنین شود.

(در همین زمینه بخوانید: تأثیر ویتامین c در باروری اسپرم ها و جلوگیری از نقایص مادرزادی نوزاد)

اگر بچه تان را دوست ندارید سیگار بکشید و الکل بنوشید

برخی از والدین عادت به استفاده از سیگار یا مصرف موادمخدر دارند اما مصرف این مواد باعث سقط جنین و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین خواهد شد. به همین دلیل لازم است قبل از تصمیم به بارداری فکری درباره ترک مصرف این مواد شود. علاوه بر این، مصرف دخانیات باعث کاهش احتمال باروری در زنان می شود و در مردان نیز کاهش تعداد اسپرم را در پی دارد. حتی در معرض دود سیگار قرار گرفتن ممکن است احتمال باروری را کاهش دهد.

عادت های غذایی خوب، عادت های غذایی بد

مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد اصلاح عادت های غذایی است. لازم نیست که قبل از بارداری میزان مصرف کالری افزایش پیدا کند اما سبزیجات و میوه های تازه باید به رژیم فرد اضافه شود. مثلا 1 فنجان میوه و 2.5 فنجان سبزیجات در روز کافی است.

عادات غذایی - قبل از بارداری این کارها را نکنید اگر فرزندتان را دوست دارید!

خوردن انواع غذاهای حاوی پروتئین مثل سویا، مرغ، گوشت، آجیل ها و … توصیه می شود. همچنین لازم است که غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، ماست و غلات کامل مورد مصرف قرار گیرد.

(در همین زمینه بخوانید: چگونگی تغذیه مردان قبل از بارداری همسرشان)

در مورد خانم هایی که عادت به مصرف قهوه و کافئین دارند بهتر است هم قبل از بارداری و هم در طول دوران بارداری از مصرف زیاد کافئین خودداری کنند و مصرف کافئین را در حد 1 فنجان در روز کاهش دهند.

باربی ها بارداری و زایمان بهتری دارند یا تپل ها؟

یکی دیگر از نکاتی که قبل از اقدام به بارداری باید مورد توجه قرار گیرد، وزن مناسب است. اگر وزن طبیعی باشد فرد، بارداری و زایمان آسان تری خواهد داشت اما خانم هایی که شاخص توده بدنی آنها بیشتر از حد طبیعی است ممکن است در دوران بارداری و زایمان دچار عوارض بیشتری شوند. همین طور خانم هایی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از حد طبیعی است ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

مناسب قبل از بارداری - قبل از بارداری این کارها را نکنید اگر فرزندتان را دوست دارید!

خوب است که قبل از بارداری برای تقویت عضلات بدن ورزش های سبکی مثل ورزش های کششی، یوگا و پیاده روی انجام شود. می توان در ابتدا از 10 تا 20 دقیقه آغاز کرد و به مرور زمان این ورزش ها افزایش پیدا کند.

آزمایش های ژنتیک گران‌اند اما …

یکی از موارد دیگری که قبل از بارداری باید به آن توجه شود انجام آزمایش های ژنتیک است. البته، این آزمایش ها هزینه زیادی دارد اما در مواردی اگر سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد یا سن خانم در زمان بارداری بالاست لازم است که این آزمایش ها انجام شود.

پزشک قبل از این که آزمایش را تجویز کند زوجین را برای مشاوره ژنتیک ارجاع می دهد و این مساله کمک می کند اگر یکی از طرفین حامل ژن بیماری های ارثی باشد مشخص شود. اگر خانم و آقا هر دو حامل ژن بیماری های ارثی باشند احتمال این که فرزندشان مبتلا شود 25 درصد است و این آزمایش ها کمک می کند در مورد آینده بارداری تصمیم بگیرند.

معمولا این آزمایش با بزاق خانم و آقا یا خون آنها صورت می گیرد. اگر فرد مبتلا به بیماری دیابت باشد یا بیماری های ژنتیک مثل تالاسمی و سندرم دان در خانواده او وجود داشته باشد حتما لازم است که مشاور در جریان قرار بگیرد.

آزمایش های مهم برای جلوگیری از زایمان زودرس

در مورد پاپ اسمیر (آزمایش تست سرطان دهانه رحم) لازم است که تستی قبل از بارداری حتما انجام بگیرد و معاینه های داخلی خانم و همین طور معاینه پستان ها صورت گیرد تا اگر در معاینه های داخلی مشکلی وجود دارد قبل از باداری درمان شود. چون این مشکلات باعث زایمان زودرس می شوند و ممکن است مشکلات دیگری را نیز در طی بارداری و زایمان برای فرد ایجاد کنند.

های قبل از بارداری - قبل از بارداری این کارها را نکنید اگر فرزندتان را دوست دارید!

معمولا در اولین ویزیت، فشار خون اندازه گیری می شود چون فشار خون بارداری را تحت الشعاع قرار می دهد و از موارد مهمی است که حتما باید به آن توجه شود.

آزمایش های مفیدی که باید انجام بدهید

قبل از بارداری لازم است برخی از آزمایش ها انجام شود. مثلا باید گروه خونی مشخص شود و آزمایش خون کامل انجام گیرد. همچنین، باید قند خون ناشتا چک شود. مورد دیگری که باید انجام گیرد آنالیز و کشت ادرار است. آزمایش HIV و تیتر آنتی بادی ضد سرخجه از دیگر آزمایش هایی هستند که باید انجام شوند. آزمایش هپاتیت هم جزو آزمایش های قبل از بارداری است و بهتر است آزمایش تیرویید هم انجام شود.

واکسن سرخجه در صورت منفی بودن تیتر آنتی بادی ضد سرخجه تزریق می شود. چون این واکسن ها حاوی ویروس زنده هستند خانم باید حداقل 3 ماه از حاملگی جلوگیری کند اما اگر قبل از 3 ماه هم باردار شود نیازی به ختم بارداری نیست.

در مورد واکسن هپاتیت اگر آنتی بادی در بدن به اندازه کافی وجود نداشته باشد یا در گذشته واکسن تزریق نشده باشد، این تزریق انجام می گیرد. واکسن کزاز هم از مواردی است که اگر بیش از 10 سال از تزریق آن گذشته باشد بهتر است که دوز یادآور تکرار شود.

این بیماری ها را کنترل کنید تا بارداری و زایمان بهتری داشته باشید

بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا، صرع، سل، آسم، تیرویید، اختلال انعقادی و ناهنجاری های دستگاه تناسلی لازم است دوباره مورد بررسی قرار گیرند چون هر یک از این بیماری ها ممکن است بارداری را تحت الشعاع قرار دهند. لازم است در طول بارداری نیز توجه ویژه به این بیماری ها و کنترل آنها شود. حتی ممکن است به این دلایل مراقبت های زمان بارداری با فواصل کوتاه تری اتفاق بیفتد.

مطالب مرتبط:

قبل از باردار شدن به این نکات توجه کنید

مراقبت های قبل از بارداری برای داشتن بارداری سالم

یک نظر

  • الهام گفت:

    جالبه که بچه دار شدن این همه اصول و قاعده داره. بعضی ها که همین طوری الکی بچه دار می شن هیچکدوم از این کارها رو هم نمی کنن :))))

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *