معرفی کتاب روانشناسی عزت نفس

۰۸۵۳۵۱ 770x480 1 - معرفی کتاب روانشناسی عزت نفس

کتاب روانشناسی عزت نفس نوشته ناتانیل براندن 3 بخش اصلی دارد که به تعریف مفهوم عزت نفس، 6 ستون اصلی آن و نقش عوامل بیرونی در آن می‌پردازد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از کتاب‌های مفید در حوزه عزت‌ نفس، کتاب «روانشناسی عزت نفس» نوشته ناتانیل براندن است. این کتاب را مهدی قراچه‌داغی به زبان فارسی برگردانده و انتشارات نخستین، آن را منتشر کرده است.

دکتر براندن، استاد و روان‌درمانگر عملی است و 20 عنوان کتاب در موضوعاتی مانند روانشناسی عزت نفس، عشق رمانتیک و اندیشه برخی فیلسوفان تألیف کرده است. عناوین برخی از کتاب‌های او عبارت است از: مسئولیت‌پذیری، 6 اصل عزت نفس، سال‌های من با آین رند و … .

عنوان اصلی کتاب روانشناسی عزت نفس، «6 ستون عزت نفس» (Six Pillars of Self-esteem)  بوده که مترجم، عنوان روانشناسی عزت نفس را برای آن انتخاب کرده است.

این کتاب 3 بخش اصلی دارد. نویسنده در بخش اول کتاب به معرفی مفهوم عزت نفس می‌پردازد و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که عزت نفس چیست؟ چه کسی عزت نفس بالا و پایین دارد؟ عزت نفس بالا یا کمبود عزت نفس چگونه در رفتار فرد بروز پیدا می‌کند؟

 

(می خواهید بدانید عزت نفس تان چقدر است و چقدر برای خودتان ارزش قائل هستید؟ تست عزت نفس کوپر اسمیت را در اینجا بزنید)

 

براندن در بخش دوم روانشناسی عزت نفس از 6 ستون عزت نفس نام می‌برد که به شرح زیر هستند:

  • زندگی آگاهانه
  • پذیرش خویشتن
  • مسئولیت در قبال خود
  • ابراز وجود
  • زندگی هدفمند
  • یکپارچگی

بخش سوم کتاب روانشناسی عزت نفس نیز به بررسی نقش عوامل بیرونی در عزت نفس اختصاص دارد و این موضوع را بررسی می‌کند که عواملی مثل مدرسه، خانواده، محیط کار و فرهنگ جامعه چه نقشی در پرورش یا تضعیف عزت نفس ما خواهند داشت.

در بخشی از کتاب روانشناسی عزت نفس آمده است:

مرد جوانی در تاریکی سالن سینما می‌نشیند و به‌شدت تحت تأثیر نمایش است. داستان فیلم به قدری بر او تأثیر گذاشته که اشکش سرازیر می‌شود. می‌داند که هفته‌ بعد مجدداً به تماشای این فیلم خواهد آمد.

در بیرون از سالن با یکی از دوستانش رو‌به‌رو می‌شود که او هم فیلم را دیده است. با هم سلام و احوال‌پرسی می‌کنند. نگاهی به چهره‌ دوستش می‌اندازد و می‌خواهد بداند که او تا چه اندازه تحت تأثیر فیلم واقع شده است. اما از چهره‌ او چیزی معلوم نیست.

دوستش می‌پرسد: «نظرت درباره‌ فیلم چیست؟» مرد جوان ناگهان احساس هراس می‌کند. نمی‌خواهد حقیقت را بگوید. از این رو، به جای گفتن «عالی است خیلی از آن خوشم آمد» می‌گوید«ای، بد نبود».

این مرد متوجه نیست بی‌آن‌که بداند بر صورت خود سیلی زده است. خودش نمی‌داند اما عزت‌نفسِ فروکش‌کرده‌اش این را به خوبی می‌داند.

مطالب مرتبط: 

نگاهی به کتاب مطلق در ذهن ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *