چرا شب‌ها خوابم نمی‌برد؟ 5 راهکار برای درمان بی خوابی شبانه

درمان-بی-خوابی-شبانه

بی خوابی شبانه هم می‌تواند ناشی از مشکلات روانشناختی باشد، هم اینکه این مشکلات، در نتیجه بی خوابی ایجاد شوند. پس باید درمان بی خوابی شبانه را جدی بگیرید.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – “چرا خوابم نمی‌بره”؟ “چرا هر کاری می‌کنم، نمی‌تونم شبا بخوابم”؟ “چرا روزها چند ساعت می‌خوابم، ولی شبا تازه پر انرژی می‌شم”؟ اگر شما هم این سوالات را از خودتان می‌پرسید، چندان نگران نباشید، چون تنها نیستید و متاسفانه خیلی‌ از افراد، همین مشکل را دارند و به دنبال درمان بی خوابی شبانه هستند.‌

شما هم احتمالا از قدیمی‌ها زیاد شنیده‌اید که “خواب شب چیز دیگری است” یا این که “چند سال خواب روز، کار یک ساعت خواب شب را نمی‌کند”. این دیدگاه درست است و تحقیقات مختلف نشان داده‌اند معمولا کسانی که خواب شبانه خوبی دارند، اوضاع جسمی و روحی‌شان از سایر افراد بهتر است.

کسانی که دچار بی خوابی شبانه هستند، معمولا در زمینه به خواب رفتن مشکل دارند و باید هزار جور با خود کلنجار بروند یا قرص و دارو مصرف کنند تا شاید خواب‌شان ببرد. این افراد وقتی هم که می‌خوابند، خواب مستمر و عمیقی ندارند و دائم از خواب بیدار می‌شوند و دوباره زمان زیادی طول می‌کشد تا به خواب بروند.

البته، فرد باید این علائم را حداقل 3 شب در هفته داشته باشد و این مشکلات، حداقل یک ماه طول بکشد تا بتوانیم بگوییم که او دچار بی خوابی شبانه است.

بی خوابی شبانه 1 - <strong>چرا شب‌ها خوابم نمی‌برد؟ 5 راهکار برای درمان بی خوابی شبانه</strong>

چنین وضعیتی در خواب اگر تداوم داشته باشد، نه تنها در درازمدت روی سلامت جسمانی فرد تاثیر منفی خواهد داشت، بلکه مشکلات روانشناختی مهمی را نیز ایجاد می‌کند. به همین دلیل، درمان بی خوابی شبانه باید جدی گرفته شود. در واقع، بی خوابی شبانه هم می‌تواند ناشی از مشکلات روانشناختی باشد و هم این که چنین مشکلاتی، در نتیجه بی خوابی ایجاد شوند.

عواملی که باعث بروز بی خوابی شبانه می‌شوند

برخی از عواملی که در ادامه به آنها اشاره شده است در ایجاد این مشکل موثر هستند.

  • استرس و فشار روانی بسیار زیاد

آیا از استرس زیادی رنج می‌برید و نگرانی‌ها و فشار روانی عمیقی در زمینه‌های مختلف مانند امور مالی، شغل و روابط خود تجربه می‌کنید؟ متاسفانه در چنین شرایطی، ذهن شما در هنگام روز هم فعال است و خوابیدن را برای شما بسیار سخت می‌کند.

  • مصرف دارو

مصرف برخی از داروها می‌تواند خواب شبانه شما را مختل کند. از داروهای مربوط به بیماری‌های سبک مانند آلرژی و سرماخوردگی گرفته تا داروهایی که برای بیماری‌های مهم‌تر مانند پارکینسون، سرطان، بیماری‌های قلبی، آسم، فشار خون و غیره تجویز می‌شود.

  • سندرم پای بی قرار

تصور کنید در خوابی خوشایند فرو رفته‌اید که ناگهان پای‌تان می‌پرد یا دچار مور مور می‌شود. طبیعی است که در چنین شرایطی، بیدار شوید و تا مدت زمان زیادی نتوانید دوباره به خواب فرو بروید.

  • مصرف زیاد کافئین

این که می‌گویند در ساعات نزدیک به خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای خودداری کنید، بی‌خود نیست. این نوشیدنی‌ها دارای محرک‌هایی هستند که باعث می‌شود بی خوابی شبانه به سرتان بزند و فردای آن روز هم پر انرژی و با نشاط نباشید.

  • وابستگی به رسانه‌ها

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که گوشی تلفن همراه را به تخت خود می‌برید یا نمی‌توانید در ساعات پایانی شب از کامپیوتر و تلویزیون دل بکنید، خیلی عجیب نیست که دچار بی خوابی شبانه شوید.

  • مسافرت

وقتی دائم در حال مسافرت‌های تفریحی یا کاری هستید، برنامه‌ریزی زندگی و ساعت بیولوژیک بدن شما به هم می‌خورد و دچار مشکلات مربوط به خواب می‌شوید.

شما باید درمان بی خوابی شبانه را جدی بگیرید، در غیر این صورت، مشکلات روانشناختی مختلفی برای شما ایجاد شده یا در صورت وجود، تشدید خواهد شد. از جمله:

خوابی شبانه - <strong>چرا شب‌ها خوابم نمی‌برد؟ 5 راهکار برای درمان بی خوابی شبانه</strong>

راهکارهایی برای درمان بی خوابی شبانه

در ادامه این مطلب به راهکارهایی اشاره شده است که به شما در درمان بی خوابی شبانه کمک خواهد کرد.

  1. تغییر سبک زندگی و ایجاد یک برنامه روتین

یک برنامه روتین برای خواب خود داشته باشید و هر شب در ساعت مشخصی به خواب رفته و در ساعت مشخصی نیز بیدار شوید. اجرای این برنامه شاید در ابتدا سخت به نظر برسد، اما بعد از مدتی به آن عادت می‌کنید و تاثیر بسیار زیادی نیز روی تنظیم خواب‌تان دارد.

  1. آماده کردن اتاق خواب

سعی کنید اتاق خواب ساکت و آرامی داشته باشید، از نورهای تند استفاده نکنید، موقع خواب گوشی را از اتاق بیرون بگذارید و دمای اتاق را مناسب نگه دارید.

  1. استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش

تکنیک‌هایی مانند آرام‌سازی عضلات و تمرینات تنفسی، راهکارهای تاثیرگذاری برای درمان بی خوابی شبانه هستند.

  1. محدود کردن ساعات خواب روز

وقتی هنگام عصر، چند ساعت چرت می‌زنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شب به راحتی بخوابید. پس اگر می‌خواهید خواب شبانه خوبی داشته باشید، ساعات چرت زدن شبانه را محدود کنید.

  1. مشاوره با روانشناس

وقتی دلیل بی خوابی شما مشکلات روانشناختی مانند استرس و افسردگی باشد، باید ابتدا این مشکلات را برطرف کنید تا خود به خود، درمان بی خوابی شبانه شما انجام شود. برای این کار، حتما به یک مشاور متخصص مراجعه نمایید و مشکلات خود را با او مطرح نمایید.

مطالب مرتبط: 

این غذاها را در ساعات پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید 

تاثیرات عجیب و غریب تکنولوژی روی مغز انسان مدرن؛ از خواب های رنگی گرفته تا عوض شدن طعم غذا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *