دردهای روان تنی که از مشکلات روحی ناشی می‌شوند را چگونه درمان کنیم؟

دردهای روان تنی

بسیاری از دردهای جسمی، ناشی از مشکلات روحی و عاطفی و احساسات منفی هستند که درون شما تلنبار شده‌اند و بدن‌تان را بیمار کرده‌اند. به این بیماری‌ها، دردهای روان تنی گفته می‌شود.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – آیا تا به حال برای شما پیش آمده که دردهایی در نقاط مختلف بدن خود داشته باشید و علائمی مانند سردرد، گرفتگی‌های شدید عضلانی، گردن درد و … را تجربه کنید، اما پزشکان تشخیص ندهند که مشخص از کجا آب می‌خورد؟ بسیاری از این دردها ناشی از مشکلات روحی و عاطفی و احساسات منفی هستند که درون شما تلنبار شده‌اند و بدن‌تان را بیمار کرده‌اند. به این دردها، بیماری‌ها و دردهای روان تنی Psychosomatic Illness گفته می‌شود.  

در واقع، دردهای روان تنی علائمی جسمانی هستند که توسط عوامل روانی به وجود می‌آیند یا بدتر و پیچیده‌تر می‌شوند.

Psychosomatic pains - دردهای روان تنی که از مشکلات روحی ناشی می‌شوند را چگونه درمان کنیم؟

در یک بیماری روان تنی، استرس عاطفی و سایر مشکلات روانی نقش کلیدی در سیر علائم و نشانه‌های جسمانی ایفا می‌کنند. برای مثال، افسردگی می‌تواند باعث ایجاد و تشدید چنین بیماری‌هایی شود، به‌ویژه زمانی که سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس ضعیف شده باشد.  

البته، این دردها منبع جسمی شناخته شده‌ای دارند، اما مسائل روانشناختی مانند اضطراب در چگونگی پیشرفت درد موثر هستند. به‌عنوان مثال، افسردگی می‌تواند اختلال غدد درون‌ریز را تشدید کند.

علائم این دردها در زنان و مردان

به‌طور کلی، علائم فیزیکی رایج در بیماری‌های روان تنی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات گوارشی
  • سرگیجه یا لرزش
  • سردرد
  • درد و درد عضلانی
  • ضربان قلب
  • فشار خون بالا

با این حال، این عوامل بسته به جنس و سن فردی که درگیر آن است، علائم می‌توانند متفاوت باشند. برای مثال، زنان اغلب علائمی مانند خستگی (با وجود خواب کافی)، تحریک‌پذیری، نفخ شکم و تغییرات قاعدگی را تجربه می‌کنند. مردان نیز با علائمی شامل درد قفسه سینه، افزایش فشار خون و تغییرات در میل جنسی روبه‌رو می‌شوند.

دردهای روانی تنی در سنین مختلف چگونه بروز پیدا می‌کند؟  

علائم و نشانه‌های دردهای روان تنی بسته به سن افراد نیز متفاوت است.

کودکان اغلب استرس و مشکلات روحی را به صورت فیزیکی تجربه می‌کنند، زیرا هنوز مانند بزرگسالان نمی‌توانند با حرف زدن، احساسات و استرس‌های خود را بیان کنند. مثلا کودکی که در مدرسه روزهای سختی را می‌گذراند، ممکن است دچار معده درد یا سردرد مکرر شود.  

استرس‌ها و مشکلات روحی در سال‌های نوجوانی نیز می‌تواند به شکل تغییرات هورمونی شدید بروز و ظهور پیدا کند.  

افراد مسن نیز مستعد افسردگی هستند، زیرا با انزوا، فقدان آدم‌ها و موقعیت‌هایی که دوستشان داشتند، اندوه و مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

علل بیماری‌های روان تنی  

بدن خود را با یک زودپز مقایسه کنید. اگر به زودپز اجازه دهید بخار خود را تخلیه کند، می‌تواند غذایی خوشمزه تحویل شما بدهد، اما  اگر نتواند بخار را آزاد کند، فشار تا زمانی که در آن منفجر شود، افزایش پیدا می‌کند. حالا تصور کنید که زودپز از قبل تحت فشار است و شما هم فشار بیشتری وارد می‌کنید تا در آن را بسته نگه دارید. نتیجه این است که وقتی زودپز دیگر نتواند تمام این فشارها را تحمل کند، ضعیف و شکننده شده و منفجر می‌شود.   

بیماری‌های روان تنی نیز چنین وضعیتی دارند و به احتمال زیاد، در قسمتی از بدن شما که ضعیف شده است، ایجاد می‌شوند یا شدت می‌گیرند.

کسی که تحت استرس و افسردگی است و نمی‌تواند یا نمی‌خواهد احساسات خود را تخلیه کند، در نهایت به نقطه شکست عاطفی می‌رسد و سر و کله دردها یا شروع یک دوره افسردگی اساسی پیدا می‌شود.  

نحوه تشخیص این بیماری

وقتی برای بیماری‌های جسمی خود به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک ابتدا به دنبال علل فیزیکی ایجاد مشکل می‌گردد، اما اگر علت اصلی در بدن شما پیدا نشود، یک پزشک خوب از شما می‌پرسد آیا از نظر عاطفی و احساسی تحت فشار هستید یا خیر.

سایکوسوماتیک - دردهای روان تنی که از مشکلات روحی ناشی می‌شوند را چگونه درمان کنیم؟

در چنین شرایطی، ممکن است این احساس به شما دست دهد که پزشک درد شما را جدی نگرفته و می‌گوید این درد، واقعی نیست، اما این دیدگاه درست نیست. دردهایی که از استرس و افسردگی سرچشمه می‌گیرند بسیار واقعی هستند و طبیعی است که دردهای زیادی در بدن شما ایجاد کنند.  

روش‌های درمان بیماری های جسمی ناشی از روح و روان 

پزشک برای درمان بیماری‌های روان تنی شما را به روانشناس و متخصص سلامت روان ارجاع می‌دهد. البته، به خاطر داشته باشید که این بدان معنا نیست که علائم جسمی شما فقط نیاز به درمان روانشناختی دارند. شما باید درمان فیزیکی این علائم را هم جدی بگیرید.

علاوه بر مراجعه به روانشناس، روش‌های مختلف زیادی وجود دارد که شما از طریق آنها می‌توانید دردهای روان تنی خود را کاهش دهید. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره شده است.

  • با دیگران و خودتان صادق باشید
  • به یک دوست اعتماد کنید و با او حرف بزنید
  • یک کار مهربانانه برای دیگران انجام دهید
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، ورزش منظم انجام دهید و یک خواب آرام و راحت را تجربه کنید
  • به کلاس رقص بروید
  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید
  • تکنیک‌های تمدد اعصاب را یاد بگیرید
  • کینه‌ها، الگوهای تفکر یا روابطی که برای شما ناسالم یا منفی هستند را کنار بگذارید
  • اوقات فراغت لذت‌بخشی برای خود تدارک ببینید
  • استراحت را جدی بگیرید

این نکته را به یاد داشته باشید که هر کسی به روش خود، استرس را کنترل می‌کند و دو نفر در یک موقعیت استرس‌زا می‌توانند واکنش‌های بسیار متفاوتی نشان دهند. پس روش مناسب خود را برای کنترل استرس کشف کنید.

روان تنی - دردهای روان تنی که از مشکلات روحی ناشی می‌شوند را چگونه درمان کنیم؟

برای کاهش اثرات جسمی بیماری‌های روحی، ابتدا قبول کنید که انسان هستید و اجازه دارید اشتباه کنید یا حال‌تان بد باشد.

همچنین انتظارات و احساس گناه قدیمی خود و بایدها و نبایدهای سخت‌گیرانه‌ای که برای خودتان وضع کرده‌اید را رها کنید. در این صورت، از کاهش تمایل خود برای کمال‌گرا بودن سود بسیار زیادی خواهید برد.

به خود یادآوری کنید که تا وقتی تلاش می‌کنید و بهترین کار را انجام می‌دهید، اشکالی ندارد که از اهداف خود کوتاه بیایید.

 

برگرفته از سایت verywellmind.com

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *