یک ولنتاین متفاوت در درخشش ابدی یک ذهن پاک

درخشش ابدی یک ذهن پاک

درخشش ابدی یک ذهن پاک داستان زوج‌های جداشده‌ای است که در آستانه ولنتاین تصمیم می‌گیرند ذهن‌شان را از خاطرات یکدیگر پاک کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) فیلمی در ژانر رمانتیک علمی – تخیلی است که در سال 2004 به نمایش درآمد. فیلمنامه این فیلم را چارلی کافمن نوشته و میشل گوندری آن را کارگردانی کرده است.

این فیلم مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفت و توانست جوایز زیادی را در اسکار، گلدن گلوب و آکادمی فیلم بریتانیا کسب کند.

داستان درخشش ابدی یک ذهن پاک به روزهای ولنتاین برمی‌گردد. «جول» فردی بسیار خجالتی است که در مسافرت با دختری پر شور و انرژی به نام «کلمنتاین» آشنا می‌شود و با هم دوست می‌شوند. بعد از مدتی این دوستی به پایان می‌رسد، اتفاقی که برای جول بسیار سنگین و غیرقابل هضم است.

بعد از مدتی، وقتی جول، کلمنتاین را می‌بیند که ظاهرا او را فراموش کرده و به‌خاطر نمی‌آورد، تصمیم می‌گیرد تا او نیز کلمنتاین را از خاطراتش پاک کند. برای همین به کلینیک دکتر هاوارد مراجعه می‌کند. کلینیکی که کار آن پاک کردن خاطرات است و اغلب زوج‌های جداشده خصوصا در روزهای نزدیک به ولنتاین به آنجا مراجعه می‌کنند تا ذهن‌شان را از خاطرات یکدیگر خالی کنند.

جول آگاهانه تصمیم به این کار می‌گیرد اما در میانه راه پاک‌سازی خاطرات، متوجه می‌شود مایل به این کار نیست و سعی در منحرف کردن مسیر پاک‌سازی دارد.

 

درخشش ابدی یک ذهن پاک روایت خاطره‌هاست؛ خاطره‌هایی که هیچ‌وقت از ذهن پاک نمی‌شوند. فیلم می‌خواهد این نکته را یادآوری کند که عشق فراموش نمی‌شود و از راه‌های مختلف برمی‌گردد حتی اگر تلاش داشته باشی ذهنت را از آن خالی کنی.

تعدادی از دیالوگ‌های مشهور فیلم:

  • می‌تونی یه نفر رو از ذهنت پاک کنی اما بیرون انداختنش از قلبت یه داستان دیگه است.
  • ولنتاین یه روز ساختگیه که شرکت‌های کارت تبریک درستش کردن تا مردم احساس پوچی کنن.
  • این که مرتب حرف بزنی به معنی ارتباط برقرار کردن نیست
  • خوشا به سعادت فراموش‌کارانی که حتی خطاهایشان به فرجامی نیک می‌رسد.

مطالب مرتبط: 

تقابل عشق و شهوت در فیلم کوتاهی درباره عشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *