تقابل عشق و شهوت در فیلم کوتاهی درباره عشق

کوتاهی درباره عشق3 - تقابل عشق و شهوت در فیلم کوتاهی درباره عشق

فیلم کوتاهی درباره عشق، داستان احساسات معصومانه یک پسر 19 ساله به یک زن 35 ساله را روایت می‌کند. احساساتی که در انتها دیدگاه دو طرف را نسبت به عشق تغییر می‌دهد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- کیشلوفسکی، کارگردان لهستانی در سال 1988 «فیلم کوتاهی درباره عشق» را ساخت. این فیلم یکی از فیلم‌های مجموعه «ده فرمان» کیشلوفسکی با نام «تو نباید زنا کنی» است.

فیلم داستان پسر 19 ساله‌ای به نام «تومگ» را روایت می‌کند که سخت عاشق و دلباخته «ماگدانا» شده است. ماگدانا حدود 35 سال سن دارد و منزل او روبه‌روی منزل تومگ است. تومگ مدت یک سال است که هر شب وقتی ماگدانا از سرکار به منزل برمی‌گردد با تلسکوپ او را نگاه می‌کند و ساعت غذا خوردن و خوابیدنش را با کارهای او تنظیم می‌کند.

تومگ که پسر یتیمی است با مادر دوستش زندگی می‌کند، پیرزنی که حواسش به او هست و مثل پسرش از او مراقبت می‌کند.

این پسر جوان که در اداره پست کار می‌کند، هر کاری انجام می‌دهد که بتواند معشوق خود را بیشتر ببیند و صدایش را بشنود. از فرستادن قبض‌های اشتباهی به در خانه او و کشاندن او به اداره پست گرفته تا مزاحم تلفنی شدن و شیر بردن در خانه‌ همسایه‌ها.

همه این اتفاقات دست به دست هم می‌دهد تا تومگ بالاخره عشقش به ماگدانا را علنی کند. اتفاقی که با تعجب بسیار زیاد ماگدانا روبه‌رو می‌شود. ماگدانا که سال‌هاست با مردان مختلفی در ارتباط بوده، معتقد است چیزی به اسم عشق وجود ندارد و تنها شهوت و مسایل جنسی است که آدم‌ها آن را به اسم عشق می‌شناسند. او مدت‌هاست که اعتقاد خود را نسبت به مفهوم عشق از دست داده است.

در مقابل، تومگ دیدگاه معصومانه‌ای نسبت به عشق دارد و هنوز تصوری از نسبت عشق با مسایل جنسی ندارد. به همین دلیل، ماگدانا او را به منزلش دعوت می‌کند تا تصورش را نسبت به تغییر دهد و به او نشان دهد که عشق چیزی جز شهوت نیست. اما ورق برمی‌گردد و همه چیز برخلاف تصور او پیش می‌رود.

از آن شب به بعد است که ماگدانا که زمانی معشوق بود، خودش را در جایگاه عاشق می‌بیند و دیگر اوست که پشت پنجره انتظار می‌کشد تا شاید سر و کله تومگ با تلسکوپش پیدا شود، اتفاقی که دیگر نمی‌افتد. این اتفاقات باعث می‌شود ماگدانا نسبت به دیدگاه قبلی خود تردید کند، او احساس گناه می‌کند و دوست دارد دوباره به معصومیت خود برگردد، معصومیتی که عشق را در مقابل شهوت صرف قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط: 

«سفید»، حکایت مردی که ناتوانی جنسی او را از همسرش جدا می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *