داستان وابستگی عاطفی ناسالم در “شاه من”

big-mon-roi-maiwenn-critique

داستان شاه من درباره زنی به نام “تونی” است که پس از حادثه‌ای که در پیست اسکی برایش رخ می‌دهد به یک مرکز توانبخشی می‌رود تا هم زانوی آسیب دیده و هم روح و روان رنجورش را درمان کند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، فیلم سینمایی شاه من (Mon Roi) محصول کشور فرانسه است. این فیلم که کارگردانی آن را مایوین برعهده داشته در سال 2015 به نمایش درآمد. از میان بازیگران شاه من می‌توان به ونسان کسل، امانوئل برکو و لویی گارل اشاره کرد که در بین آنها امانوئل برکو موفق شد برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن را از آن خود کند.

 داستان شاه من درباره زنی به نام “تونی” است که پس از حادثه‌ای که در پیست اسکی برایش رخ می‌دهد به یک مرکز توانبخشی می‌رود تا هم زانوی آسیب دیده و هم روح و روان رنجورش را درمان کند. او در جریان درمان خود به یاد رابطه‌ای که با همسرش “جورجیو” داشته می‌افتد و زیر و بم‌های رابطه با او را مرور می‌کند.

رابطه تونی و جورجیو عاشقانه شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند اما در مسیر خود به مشکلات جدی و مهمی برمی‌خورد. جورجیو مردی معاشرتی، شوخ و بذله‌گو و در کل مردی است که به راحتی می‌تواند توجه زنان را به خود جلب کند. در این میان تونی نیز جذب او می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. تا زمان حامله شدن تونی تقریبا می‌توان گفت همه چیز خوب است اما در زمان بارداری است که تونی با روی دیگر شخصیت همسرش آشنا می‌شود. مردی معتاد به الکل، مسئولیت‌ناپذیر و درگیر معاشرت با زنان مختلف.

جورجیو هر روز حال و احوال متفاوتی دارد. یک روز عاشقانه به همسر و فرزندش رسیدگی می‌کند اما روز بعد بی توجه به آنها درگیر معشوقه سابقش است و آنها را ترک می‌کند. تونی سخت از این وضعیت ناراحت است و حتی یک بار دست به خودکشی می‌زند اما نجات پیدا می‌کند. تونی که هنوز دل در گروی جورجیو دارد از او طلاق می‌گیرد اما وابستگی عاطفی شدیدی که به جورجیو دارد نمی‌گذارد رابطه‌اش را قاطعانه با او قطع کند و همچنان در این رابطه و رنج عاطفی باقی می‌ماند. پسر آنها بزرگ می‌شود اما تونی هنوز نمی‌تواند رابطه‌ای سالم را جایگزین این رابطه ناسالم و ملتهب کند.

زانوی آسیب دیده تونی در این فیلم نماد آسیب‌های روحی و روانی اوست. تونی پس از حادثه اسکی نمی‌تواند به راحتی راه برود و زانوهایش قدرت راه رفتن را از او گرفته‌اند. همان‌طور که رابطه ناسالمی که با مرد ناسالمی مانند جورجیو داشته سال‌ها او را از زندگی سالم و رشد و موفقیت دور کرده است و او حالا در پی آن است که بتواند همزمان با زانویش، روحش را هم درمان کند.

نوشته های مشابه:

تأثیر ضربه تازیانه‌های روانی در “شلاق”

یک نظر

  • مهراد گفت:

    فیلم خیلی جالبیه به همه ی دوستان پیشنهاد میکنم حتما ببینین این فیلم رو ❤

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *