تأثیر ضربه تازیانه‌های روانی در “شلاق”

فیلم شلاق

شلاق داستان اندرو را روایت می‌کند، جوان 19 ساله‌ اث که وارد مدرسه موسیقی شده تا به رویای خود جامه عمل بپوشاند. رویای اندرو این است که به یکی از بزرگترین دامرهای موسیقی جاز تبدیل شود و بتواند پا جای پای “بادی ریچ” که الگوی اوست بگذارد.

موسسه خانواده سلامت بنیان – فیلم “شلاق” محصول سال 2014 دومین اثر “شزل دیمین” است که فیلمنامه‌ نویسی و کارگردانی آن را برعهده داشته است.

شلاق داستان اندرو را روایت می‌کند، جوان 19 ساله‌ و کم‌رویی که در یک خانواده متوسط بزرگ‌ شده و مادرش او و پدرش را از دوران کودکی رها کرده است. اندرو وارد مدرسه موسیقی شده تا به رویای خود جامه عمل بپوشاند. رویای اندرو این است که به یکی از بزرگترین دامرهای موسیقی جاز تبدیل شود و بتواند پا جای پای “بادی ریچ” که الگوی اوست بگذارد.

اندرو حاضر است برای رسیدن به هدفش هر سختی و مشقتی را تحمل کند و حتی از دختر مورد علاقه‌اش نیکول هم بگذرد چون فکر می‌کند علیرغم علاقه‌ای که به او دارد اما حضور نیکول در زندگی‌اش جلوی پیشرفت او را خواهد گرفت.

“فلچر” که استاد اندرو است سخت‌گیری‌های عجیب و غریبی نسبت به شاگردانش و به ویژه اندرو دارد و از طریق اعمال فشارهای روانی، توهین و تحقیر سعی می‌کند آنها را به کار بیشتر وادار کند و  موجب موفقیت‌های ویژه آنها شود. این در حالی است که با تغییر رویکردهای آموزشی در دهه‌های اخیر در سراسر دنیا امروزه کمتر شاهد چنین راهکارهایی در عرصه آموزش و تربیت هستیم و شاید چنین روش‌هایی را برای آموزش در خاطرات پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها سراغ داشته باشیم.

فشارهای روانی زیادی که فلچر به شاگردانش وارد می‌کند در نهایت موجب خودکشی یک از شاگردان سابق او و افسردگی و بی انگیزگی اندرو می‌شود. اندرو در دادگاه در مورد رفتارهای خشن فلچر شهادت می‌دهد و او از مدرسه اخراج می‌شود. پس از مدتی اندرو با او مواجه می‌شود و باز هم به گروه موسیقی او برمی‌گردد اما این بار فلچر سورپرایز ویژه‌ای برای اندرو دارد و روی سن و در مقابل دیدگان صدها نفر که می‌توانند آینده اندرو را رقم بزنند او را در معرض فشار عصبی و امتحان دشواری قرار می‌دهد، امتحانی که اندرو در نهایت از آن سربلند بیرون می‌آید.

داستان فیلم شلاق، داستان کمال طلبی و تلاش برای رسیدن به هدف است، هدفی که همه چیز فدای آن می‌شود. فلچر بین بچه‌ها رقابت عجیبی شکل می‌دهد و سعی می‌کند از طریق ایجاد روحیه رقابت‌جویی آنها را به تلاش بیشتر وادار کند، رقابت و تلاشی که آنها را تا سر حد جنون و مشکلات روحی و روانی پیش می‌برد. روشی که فلچر به کار می‌برد چندان انسانی نیست و با معیارهای اخلاقی تعلیم و تربیت هم‌خوانی ندارد اما تنها کسانی می‌توانند نبوغ خود را نشان دهند که تسلیم نشوند و با رشد خود در برابر او ایستادگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *