روانشناسی

تمرینی ۲۱ روزه برای این که شکست عاطفی خود را بپذیرید و به رابطه اشتباهتان برنگردید

یکی از غم انگیزترین تجربیات مربوط به کسانی است که از همسر خود طلاق گرفته اند یا رابطه عاطفی آنها به هر دلیلی به آخر عمر خود رسیده و از شریک عاطفی خود جدا شده اند. اگر شما هم دچار شکست عاطفی شده اید در اینجا روشی را به شما معرفی می کنیم که ظرف ۲۱ روز می توانید دوباره به زندگی تان برگردید. البته، اگر واقعا تصمیم تان را گرفته اید و از رنج کشیدن خسته شده اید با ما در این ۲۱ روز همراه شوید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، هر آدمی در زندگی خود با تجربه از دست دادن مواجه شده است. یکی از غم انگیزترین تجربیات مربوط به کسانی است که از همسر خود طلاق گرفته اند یا رابطه عاطفی آنها به هر دلیلی به آخر عمر خود رسیده و دچار شکست عاطفی شده اند. در این مواقع، زندگی دیگر رنگ و بوی عادی خود را ندارد و دیدن جای خالی شریک زندگی و خاطراتی که در وجود آدمی ریشه کرده اند می توانند بسیار آزاردهنده باشند.

با این وجود، خیلی از آدم ها سعی می کنند خودشان را از رنج بیرون بکشند و زندگی دوباره ای را آغاز کنند هرچند اوایل کار ناامیدی به سراغشان می آید و نمی دانند باید چه کنند.

خبر خوش ما برای شما این است که می توانید این مسیر را کوتاه تر از زمانی که فکرش را کرده اید طی کنید و نه تنها با رنج تان کنار بیایید بلکه از آن فاصله بگیرید و به زندگی جدیدتان سلام کنید.

در اینجا روشی را به شما معرفی می کنیم که ظرف ۲۱ روز می توانید دوباره به زندگی تان برگردید. البته، اگر واقعا تصمیم تان را گرفته اید و از رنج کشیدن خسته شده اید با ما در این ۲۱ روز همراه شوید.

روز اول:

می دانیم که با این شکست عاطفی شوک بزرگی را تجربه کرده اید و کاخ آرزوهایتان را رو به روی خود می بینید که با تلی از خاک یکی شده است. درست مثل این که یک بمب جنگی روی خانه تان افتاده و زندگی تان را خاکستر کرده است. در این شرایط، حس «سرگشتگی» به سراغتان می آید و اعتماد به نفستان را نابود شده می بینید.

البته، نمی خواهم با این حرف ها دردتان را بیشتر کنم فقط می خواهم بگویم همه این حس ها طبیعی است و نباید خودتان را بابت احساسات تان سرزنش کنید و احساس ضعیف بودن داشته باشید.

فقط به یاد داشته باشید که این حستان را همیشگی ندانید و فکر نکنید که تا آخر عمر با این حس زندگی خواهید کرد. احساسات شما در طول زمان رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و کاملا تغییر می کند. پس نگران نباشید و فقط کمی به خودتان زمان بدهید.

روز دوم:

یکی از اتفاقاتی که بعد از شکست عاطفی باعث تسکین رنج آدمی می شود همدلی و همدردی دیگران است. این جور وقت هاست که ارزش داشتن دوست خوب را خیلی بیشتر از مواقع عادی درک می کنید. اگر حداقل دو دوست همراه و همدل داشته باشید که به خوبی به صحبت های شما گوش دهند می توانیم بگوییم که این راه را با موفقیت بیشتری طی خواهید کرد.

اگر دلتنگ همسر یا شریک عاطفی سابقتان شدید و خواستید با او تماس بگیرید دست خودتان را محکم بگیرید تا این کار را انجام ندهید. در عوض به دوستانتان زنگ بزنید و با آنها بیرون بروید.

روز سوم:

از همین الان بگویم که روز سوم روز سخت و در عین حال روز خیلی مهمی است. چون در این روز باید دست به پاکسازی بزنید و تمام اثرات همسر یا دوست سابق را از زندگی تان پاک کنید. این پاک کردن شامل پاک کردن شماره تلفن، آدرس منزل، شماره و آدرس تمام دوستان دور و نزدیک او و در آخر پاک کردن هر نشانه ای از او در خانه می شود. این کار را جدی بگیرید و اصلا پشت گوش نیندازید چون به پاکسازی روحی شما کمک خیلی بزرگی می کند. اگر این پاکسازی را جدی نگیرید روزهای دیگر هم کارها به خوبی پیش نمی روند.

روز چهارم:

امروز روزی است که باید سراغ دفترچه تان بروید و لیست تهیه کنید. داستان لیست از این قرار است که باید در نهایت آرامش و آسودگی لیستی از تمام عواملی که باعث شده رابطه شما به هم بخورد تهیه کنید. راستی حتما یادتان باشد که با نهایت صداقت و راستگویی با خودتان این کار را انجام دهید. قرار هم نیست این لیست را فرد دیگری غیر خودتان ببیند پس سعی کنید کاملا با خودتان صادق باشید.

روز پنجم:

امروزتان را با خانواده سپری کنید و خود را به لذت با خانواده بودن بسپارید. اگر هنوز پی به این نکته نبرده اید به زودی متوجه خواهید شد که خانواده بهترین تکیه گاه شما هستند.

روز ششم:

شما نیاز به تقویت روحیه دارید. چه بهتر از این که یک «پلی لیست» از ترانه‌های مورد علاقه تان تهیه و با گوش دادن به آنها حس خوبتان را تقویت کنید. البته، یادتان باشد ترانه هایی که یادآور شکست عشقی هستند را فاکتور بگیرید و با گوش دادن به این ترانه ها روح خودتان را نابود نکنید. هر کسی راه منحصر به فردی برای تقویت روحیه خود دارد پس راه خودتان را انتخاب کنید.

روز هفتم:

یک هفته از پایان رابطه را پشت سر گذاشته اید و هنوز زنده اید! پس ادامه راه را هم می توانید با همین خوبی سپری کنید. از امروز این نکته را به خودتان تلقین کنید که «رابطه شما تمام شده است». حتی اگر طرف مقابل برای عذرخواهی برگشته اما تصمیم شما برای پایان رابطه عاقلانه است، به راه خود ادامه دهید و هر روز به خود تلقین کنید که رابطه شما تمام شده است.

روز هشتم:

امروز آخرین روز پاک کردن تمام اثرات او از زندگی شماست. اگر هنوز اثری از او در زندگی شما باقی مانده جرأت داشته باشید و آن را حذف کنید. با این وجود اگر هنوز دل و جرأت پاک کردن تمام عکس ها را ندارید فولدری با نام «هرگز آن را نبین» درست کنید و عکس ها را روانه این فولدر کنید.

روز نهم:

حالا نوبت این شده که بدانید چگونه با او رفتار کنید. اگر مجبور شدید به هر دلیلی با او در ارتباط باشید مکالمه هایتان تا حد ممکن کوتاه، مختصر و سر راست باشد. تلاش کنید حتی اگر به اجبار او را دیدید کاملا عادی و جدی برخورد کنید و اجازه هیچ حرف اضافه ای را ندهید.

روز دهم:

امروز فقط و فقط روز خودتان است. تنها به خودتان فکر کنید و روح و فکر و آینده خودتان برایتان از هر چیز دیگری مهمتر باشد. حتی اگر به این فکر می کنید که چرا رابطه عاطفی تان شکست خورد باز هم راجع به این که او چه کرد فکر نکنید، بلکه فقط به خودتان توجه داشته باشید. گاهی کمی خودخواهی هم بد نیست!!

روز یازدهم:

حتما شما هم در زندگی اهدافی داشتید که به علت رابطه عاطفی تان از آن فاصله گرفتید یا حرکتتان در مسیر این اهداف کند بوده است. الان بهترین وقت است که دوباره به اهدافتان فکر کنید و روی این موضوع تمرکز داشته باشید. بهترین کاری که امروز می توانید انجام دهید این است که لیستی از اهداف خودتان را تهیه کنید. البته، بهتر است این لیست به صورت مکتوب باشد و آن را جایی قرار دهید که همیشه جلوی چشمتان باشد.

روز دوازدهم:

امروز روز تغییر دکوراسیون منزل است. عوض کردن جای وسایل حتی وقتی همه چیز رو به راه است حس خیلی خوبی به زندگی تزریق می کند چه برسد به وقتی که زندگی دستخوش تغییر شده است. پس بهتر است حالا که زندگی تان تغییر کرده محیط را هم تغییر دهید. البته، لازم نیست تمام وسایل خانه را عوض کنید و خرج روی دست خودتان بگذارید. تغییرات کوچکی مثل عوض کردن جای مبلمان یا تابلوها هم می توانند حس شما را خوب کنند.

روز سیزدهم:

امروز هر چقدر که دلتان خواست در غم شکست عاطفی تان گریه و سوگواری کنید. حتی می توانید سراغ فولدر عکس هایی که پنهان کرده بودید بروید یا به ترانه هایی که با آنها خاطرات مشترک داشتید گوش بدهید و گریه کنید. یا می توانید هر چقدر خواستید شکلات بخورید و نگران هم نباشید. با صدای بلند به خودتان بگویید «من نیاز به زمان دارم و می توانم در غم از دست دادن عشق و علاقه ام ناراحتی کنم». از این مرحله که عبور کنید خواهید دید که اعتماد به نفس شما برمی گردد.

روز چهاردهم:

در این ۱۴ روز اتفاقات مهمی افتاده است و چه اتفاقی مهمتر از این که شما دارید روز به روز قوی تر از دیروز می شوید؟ حالا که توانسته اید به تصمیم تان وفادار باشید وقت آن رسیده که به خودتان پاداش بدهید. می توانید خودتان را به خوردن یک بسته شکلات یا بستنی یا هر چه دلتان خواست دعوت کنید یا کفش و لباسی که مدت ها دنبال آن بودید را به خودتان کادو دهید.

روز پانزدهم:

خانه ماندن را کنار بگذارید و خودتان را برای یک پیاده روی لذت بخش آماده کنید. سعی کنید پارک یا خیابانی را برای پیاده روی انتخاب کنید که تا به حال به آنجا نرفته اید. هوای آزاد می تواند حال شما را سر جا بیاورد و اعتماد به نفس شما را بیشتر از قبل کند.

روز شانزدهم:

شما ممکن است برای از بین بردن ناراحتی خود راه هایی مثل سایکوتراپی، شیرینی تراپی، خواب تراپی، سیگار تراپی و … را انتخاب کرده باشید! حالا وقت آن است که خیلی جدی به این فکر کنید که این روش ها برای شما کارساز بوده اند یا نه؟ و در ادامه می خواهید چگونه روح خود را درمان کنید؟

روز هفدهم:

حتما یادتان هست که در روز چهارم لیستی از دلایل جدایی برای خودتان تهیه کرده بودید. دوباره سراغ دفترچه تان بروید و به لیستی که نوشته بودید نگاه کنید. حالا با گذشت چند روز می توانید نظر منصفانه تری به ماجرا داشته باشید و اگر لازم است تغییراتی در لیست تان بدهید.

روز هجدهم:

امروز؛ روز کشف استعداد است. به موسیقی علاقه دارید؟ همیشه می‌خواستید یک زبان دیگر یاد بگیرید؟ عاشق شیرینی پزی هستید؟ پس تنبلی را کنار بگذارید و روی پرورش استعدادهایتان تمرکز کنید. مطمئن باشید این کار بیشتر از آن که فکر کنید به حال شما کمک خواهد کرد.

روز نوزدهم:

حالا زمان چیدن یک برنامه جدید برای زندگی است. روز یازدهم لیستی از اهداف زندگی تان تهیه کرده بودید که حالا به این لیست نیاز دارید. دوباره لیست تان را با دقت مرور کنید و هر تغییری که لازم است در اهدافتان بدهید و اهدافی واقع بینانه برای خود تنظیم کنید. سپس باید زمان بندی مناسبی برای اهدافتان در نظر بگیرید.

روز بیستم:

ممکن است هنوز گاهی به او فکر کنید و حتی خودتان را مقصر بدانید و سرزنش کنید. اما این کار دردی از شما دوا نمی کند. تا وقتی خودتان را برای اتفاقاتی که افتاده سرزنش می کنید نمی توانید به طور کامل او را از ذهن خود بیرون بیندازید. دنبال مقصر نگردید، با اتفاقاتی که افتاده همه چیز تمام شده و پرونده رابطه شما بسته شده است.

روز بیست و یکم:

یادتان باشد که شما برای خوشحالی ضرورتا نیاز به فرد دیگری ندارید. شما مسئول کامل ناراحتی، خوشحالی و خوشبختی خود هستید و فرد دیگری نمی تواند شما را خوشبخت کند. پس بلافاصله بعد از شکست عاطفی برای ورود به یک رابطه جدید اصلا عجله نکنید. اجازه بدهید که خودتان به ثبات فکری و روحی برسید و پرونده رابطه قبلی کاملا در فکر و قبلتان بسته شود بعد سر فرصت و با ذهن و روح آزاد به رابطه جدید فکر کنید.

 

مطالب مرتبط: 

راهکارهای مواجهه با شکست عشقی

کنار آمدن با شکست عاطفی و عشقی

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن