کودک بین 2 تا 4 سال چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

تربیت جنسی

کودکان از سن یک تا سه سالگی در می یابند که بیان هر واژه با واکنشی از اطراف همراه است و آنان متوجه می شوند که وقتی کلمات ویژه ای را به زبان می آورند، در بزرگ ترها شوکی ایجاد می شود و به این ترتیب دوران به زبان آوردن “كلمات زشت” توسط کودک آغاز می شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از مسایلی که در کشور ما جزو تابوهای فرهنگی محسوب می‌ شود و هنوز آموزش جدی و رسمی توسط خانواده ‌ها و مدارس در این رابطه وجود ندارد تربیت جنسی کودکان است. به گونه ای که علیرغم اهمیت بسیار زیاد این موضوع هنوز بسیاری از خانواده ‌ها آگاهی چندانی در این رابطه ندارند و بسیاری از آن‌ها نمی دانند منظور از تربیت جنسی کودکان چیست و چه اقداماتی در این راستا باید انجام گیرد. به همین دلیل، در سلسله گزارش هایی به موضوع تربیت جنسی کودک در سنین مختلف می‌ پردازیم.

تمایلات جنسی در کودکان بین 2 تا 4 ساله چگونه است؟ یک کودک دوساله یاد گرفته است که راه برود؛ می تواند اشیاء را بردارد، می تواند خوب ببیند و همچنین خوب می فهمد که چه چیزی به وی گفته می شود. بسیاری از کودکان در این سن می توانند به یاری کلمات، دقیقا منظور خود را بیان کنند. اعضای بدن کودکان نیز در این مرحله در حال رشد هستند.

در این دوره سنی کودکان خود را به عنوان موجودی مستقل از دنیای اطراف می بینند و به خویشتن و جسم خود آگاهی می یابند. آنها کشف می کنند که ظاهری متفاوت با دیگر کودکان با بزرگسالان دارند. از این زمان کودک به جسم خود و دیگران توجه بیشتری نشان می دهد.

شکل گیری درک از جنسیت در کودک دو تا چهار سال

هویت جنسی و درک از جنسیت در این سن شکل می گیرد و این به کشف تفاوت های ظاهری میان خود و دیگران مربوط می شود. نشانه ی آن وقتی است که کودک از شما می پرسد که چطور می توان تشخیص داد که یک نفر پسر است یا دختر؟ كودكان عموما می پندارند که این تفاوت در ظاهر و لباس است و می پرسند اگر کسی لخت باشد چگونه می توان تشخیص داد که پسر است یا دختر؟ سپس آنان معمولا از بلندی و کوتاهی مو و چیزهایی از این قبیل نام می برند.

جنسی کودک - کودک بین 2 تا 4 سال چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

بطور روشن تکامل هویت جنسی در کودکان در ابتدا با درک تفاوت های دو جنس همراه نیست. تکامل هویت جنسی در این سنین با بروز تفاوت های رفتاری میان دختران و پسران دنبال می شود. نقش رفتار جنسی پس از سه سالگی بروز می کند. اینکه این رفتار غریزی است یا اکتسابی، هنوز برای محققان قطعیت نیافته است. مهم این است که والدین و مربیان کودک هشیار باشند که اگر رفتار کودکان شان با رفتار سنتی که در خانواده از یک دختر یا پسر در این سن انتظار می رود مطابقت نداشته باشد، آنان را مورد سرزنش یا تحقیر قرار ندهند.

علاقه کودک به وارسی بدن خود در این سن

در این سن بچه ها علاقه زیادی به وارسی و مطالعه بدن خود و دیگران و همینطور آلت تناسلی خود و دیگران دارند. آنها دوست دارند آلت تناسلی خود را نشان دهند، آن را لمس کنند (يا آلت بچه های دیگر را لمس کنند) و از این طریق احساسی را که بدست می آورند، تجربه کنند.

لمس، نوازش و بازی کردن کودک با الت تناسلی اش به قصد ارضای جنسی (ارگاسم) نیست گرچه در این سن نیز گاهی ارگاسم رخ می دهد. این عمل برای کودک آرامش بخش است، درست مانند وقتی که انگشت شست خود با پستانک را می مکد. گاهی مشاهده می کنید که کودک هر دو عمل را با هم انجام می دهد. یعنی انگشت شست به دهان و دست دیگرش در شلوارش است.

میزان مبادرت به این کار در کودکان متفاوت است و برای این تفاوت دلایل چندی ارائه شده است: طبق نظر محققان میزان حساسیت عضو جنسی” در انسان ها متفاوت است. این موضوع شامل کودکان هم می شود. ممکن است کودکی مرحله کشف اندام خود را دیرتر از دیگر همسالانش آغاز کند (معمولا این مرحله در دختران دیرتر از پسران رخ می دهد).

برای یک گروه از کودکان ممکن است این رفتار بیشتر از گروه دیگر مجاز شمرده شود و به این ترتیب گروه دوم در حضور دیگران این کار را کمتر انجام می دهند. در این مرحله سنی، روند تکامل زبان در کودک به سرعت در حال پیشروی است. کودک متوجه می شود که هر كلمه و عبارت، اثری به همراه دارد. اگر غذا و نوشیدنی درخواست کنی، آن را دریافت می کنی؟ اگر نه بگویی مخالفت کرده ای؛ اگر کسی را صدا بزنی، او می آید.

استفاده از کلمات زشت در کودکان

بدین ترتیب، کودکان از سن یک تا سه سالگی در می یابند که بیان هر واژه با واکنشی از اطراف همراه است و آنان متوجه می شوند که وقتی کلمات ویژه ای را به زبان می آورند، در بزرگ ترها شوکی ایجاد می شود و به این ترتیب دوران به زبان آوردن “كلمات زشت” توسط کودک آغاز می شود.

کودک - کودک بین 2 تا 4 سال چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

به نظر می رسد بچه ها با بیان این کلمات در مقابل بزرگ ترها می خواهند آنها را تحریک کنند و شاهد واکنش آنها باشند. کودکان در بین خود هم از این کلمات استفاده می کنند. نیاز به تماس جسمی و لمس اعضای بدن، که برای نوزاد نیازی اولیه است، برای کودکان این گروه سنی هم بسیار با اهمیت است. کودکان دوست دارند روی پای بزرگ تر ها بنشینند، در آغوش گرفته شوند، نوازش شوند، و پشت شان خارانده شود. این نیازها حتى بعد ها نیز که بچه ها بزرگتر می شوند، در آنها مشاهده می شود.

اگر چه اغلب پسر بچه ها نمی خواهند مثل دختر بچه ها همچنان روی پای بزرگ تر ها بنشینند، اما دوست دارند در آغوش گرفته شوند و سر و گردن آنها خارانده شود. میزان نیاز به تماس جسمانی در کودکان متفاوت است و خود والدین می توانند میزان و نوع این نیاز را در پسر و دختر خود تشخیص دهند. به نظر می رسد که پسر بچه ها زودتر کنار می کشند و به سراغ بازی خود می روند، اما دختر بچه ها اغلب به سراغ والدین خود می روند و آنها را به طرف خود می کشند تا در آغوش گرفته و نوازش شوند.

منبع:

– کتاب “تمایلات جنسی کودکان و نوجوانان”، نوشته ساندرین فان در دوف، ترجمه گیل آوا.

مطالب مرتبط: 

سوالات متداولی که مادران درباره تربیت جنسی کودکانشان دارند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *