زمان شروع تمایلات جنسی در کودک و کارهایی که والدین باید انجام دهند؟

تمایلات-جنسی

سوالی که برای بسیاری از والدین مطرح می شود این است که آیا تمایلات جنسی کودک با همین تمایلات و رفتارهای جسمانی که در بزرگسالان سراغ داریم شناخته می شود؟

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، سکس تراپیست؛ وقتی از تمایلات جنسی در دوران کودکی صحبت می شود بسیاری از والدین دچار وحشت می شوند و این نگرانی سراغشان می آید که مگر ممکن است بچه من تمایلات جنسی داشته باشد و اگر این طور باشد من باید چه کاری انجام دهم؟ این دسته از والدین معمولا فکر می کنند که تمایلات جنسی هر فرد از دوران بلوغ شروع می شود و تا رسیدن بچه ها به سن بلوغ از نیازهای آنها غافلند.   

معنای تمایلات جنسی

چیزی که از آن با عنوان تمایل جنسی نام برده می شود مجموعه ای از رفتارها و احساساتی است که بین دو نفر شکل می گیرد و می تواند منجر به آرامش، لذت و هیجان شود. معمولا بزرگسالان رفتارهای جسمانی را با تمایلات جنسی یکسان می دانند و وقتی صحبت از تمایلات جنسی می شود یک سری از رفتارهای جسمانی به ذهن آنها می آید. اما به جز رفتارهای جسمانی مانند بوسیدن، لمس کردن، هم آغوشی و …، تمایلات جسمانی می توانند معانی عاطفی هم داشته باشند و میل و علاقه ای که بین دو نفر شکل می گیرد هم می تواند بخشی از این تمایلات باشد.

جنسی نوزاد - زمان شروع تمایلات جنسی در کودک و کارهایی که والدین باید انجام دهند؟

تمایلات جنسی برای این است که افراد احساس امنیت و آرامش داشته باشند و فشارهای روانی خود را تخلیه کنند. در واقع، وقتی فرد احساس نیاز جنسی دارد و این نیاز به درستی ارضا می شود احساس آرامش و امنیت در او به وجود می آید.

در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که آیا تمایلات جنسی کودک هم با همین رفتارهای جسمانی که در بزرگسالان سراغ داریم شناخته می شود؟ مسلما پاسخ این سوال منفی است.

تمایلات جنسی از چه زمانی شکل می گیرد؟

نکته ای که دانستن آن اهمیت زیادی دارد این است که میل جنسی مربوط به دوران بعد از بلوغ نمی شود و از زمانی که به دنیا می آییم تمایلات جنسی در ما وجود دارد. اما شکل تمایلات جنسی قبل و بعد از بلوغ با یکدیگر متفاوت است.

نوع و شکل تمایل جنسی در دوران نوزادی

یک کودک از زمانی که به دنیا می آید لذت های جسمانی را تجربه می کند. وقتی کودک در آغوش گرفته شود و مادر به او شیر دهد احساس آرامش و لذت به او دست می دهد. همین نوازش کردن، بغل کردن، ماساژ دادن و مورد مهر و محبت قرار دادن، نشان دهنده رشد مراحل جنسی در کودک است. کسی که در دوران کودکی آغوش و نوازش مادر را تجربه کرده باشد و مهر و محبت را در قالب جسمانی از مادر دریافت کرده باشد رشد جنسی او در دوران بزرگسالی سالم خواهد بود. اما تحقیقات نشان داده کودکی که این تجربیات را نداشته باشد رشد جنسی خوبی نخواهد داشت و زندگی جنسی او در دوران بزرگسالی دچار مشکل می شود.

برای همین توصیه می کنیم که حتما نوزادتان را بغل کنید، نوازش کنید، ماساژ دهید و او را ببوسید تا رشد جنسی او به درستی اتفاق بیفتد و در آینده زندگی جنسی بهتری داشته باشد.

 

مطالب مرتبط: 

بهترین زمان و مکان صحبت کردن با بچه ها درباره سوءاستفاده جنسی// فرمول “نه، برو، بگو” را به بچه ها یاد بدهید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *