واکنش مناسب به خنده و شوخی کودکان هنگام صحبت از مسایل جنسی؛ پاسخ به سوال سخت “نوزاد از کجا میاد” را چگونه آسان کنیم؟

نوزاد از کجا میاد

یکی از سوالاتی که معمولا بچه ها دارند این است که نوزاد از کجا می آید. وقتی کودک زیر 5 سال این سوال را پرسید، مراحلی را که گفته شد رعایت کنید یعنی ابتدا بگویید چه سئوال خوبی! باید به او پاسخی ساده و کوتاه داد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یاد گرفتن آموزش جنسی مانند درس هایی مثل ریاضی و علوم باید به صورت تدریجی و در طی زمان صورت بگیرد. باید از مفاهیم پایه ای شروع کنیم و مناسب با رشد کودک جزئیات بیشتری را به مفاهیم پایه بیفزاییم. لحظه های مناسب آموزش موقعیت هایی هستند که در طی زندگی روزمره ما رخ می دهند و به صورت کلیدی برای گفت و گوی بیشتر درباره موضوع جنسیت عمل می کنند. به عنوان مثال می توان از لحظه های مناسب زیر نام برد.

موقعیت های مناسب برای گفتگو با  کودک درباره موضوع جنسیت

هنگامی که یکی از بستگان، همسایه یا دوستان شما باردار شده، در هنگام دیدار از باغ وحش و مشاهده رفتار جنسی حیوانات، زائیدن یک حیوان خانگی، هنگام رفتن به مطب پزشکی، وقتی کودک شما به بدن های برهنه ی دیگران در خانه یا در استخر زل می زنده وقتی دختر با پسرتان سعی میکند کسی را که برهنه است ببیندی نگاه کنجکاوانه فرزندتان هنگامی که پوشک بچه عوض میشود.

سر صحبت را چگونه باز کنید؟

لازم است شما به عنوان پدر و مادر ابتکار عمل را بدست گیرید و درباره موضوع جنسیت و بچه دار شدن با او صحبت کنید. شاید نیاز باشد سر صحبت را با بیان موضوعی از زندگی خودتان باز کنید مثلا “وقتی من بچه بودم مادربزرگت هیچ وقت درباره ی این که بچه ها چه گونه به دنیا می آیند به من چیزی نمی گفت”. و يا این که بگویید “برای من صحبت کردن درباره مسائل جنسی دشوار است، من و پدر و مادرم هیچ گاه در این خصوص صحبت نکرده ایم اما می خواهم تو کسی را برای گفت و گو راجع به این موضوع داشته باشی”.

به کودکتان بفهمانید که در آینده از سوالات او استقبال خواهید کرد. اگر فرزندتان شما را با سؤال خود غافل گیر کرد، می توانید پاسخ خود را به تعویق بیندازید اما حتما در اولین فرصت به سؤال او پاسخ بدهید. اگر احساس می کنید که هنگام گفت وگو با فرزندتان چیزی را اشتباه گفته اید به اشتباه خود اقرار کنید و آن را اصلاح کنید مثلا می توانید بگویید “یادت می آید داشتیم با هم در باره … حرف می زدیم؟ همه اطلاعات من صحيح نبود. کمی مطالعه کردم و واقعیت موضوع چیزی است که الان می گویم”.

مسایلی که کودک تا سن 5 سالگی باید درباره جنسیت بداند

کودک تا 5 سالگی باید مسائل زیر را بداند. نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی و مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بداند. با تفاوت اعضای خصوصی بدن و سایر اعضا آشنا باشد. بتواند به راحتی به والدین خود اعتماد و درباره جنسیت با آنها صحبت کند. نسبت به هویت مذکر یا مونث بودن خود اطلاع داشته باشد و از تفاوت میان زن و مرد چیزهایی مانند تفاوت میان نواحی جنسی خصوصی آنها بداند.

سطح شرم باید چه میزان باشد؟

والدین می بایست سطح شرم را در کودکان رو به رشد خود در سطحی نگه دارند که وقتی کودک به اطلاعات نیاز داشته باشد، نه والدین و نه کودک نسبت به پرسش در این باره بی میل نباشند. راز یا سر چیزی است که فقط تعداد محدودی از افراد نسبت به آن آگاهی دارند و نباید آن را با دیگری در میان گذاشت. از سوی دیگر، اطلاعات خصوصی، اطلاعاتی است که می توان از آن آگاه بود اما ضرورتی برای در میان گذاشتن آن با دیگران وجود ندارد. اعضای خصوصی بدن هر کس فقط می تواند به همان شخص مربوط باشد.

برای مثال می توان برای کودکان چنین مثالی را زد: “خانه هرکسی با اشياء داخل آن خصوصی است و فقط اعضای آن خانواده هستند که می توانند از آن اشیاء استفاده کنند و کسی نمی تواند به آن اموال دست بزند یا این که مهمانی ها خصوصی هستند و فقط افرادی که به آن دعوت شده اند می توانند به آن مهمانی بروند و هر کس نمی تواند وارد آن مهمانی گردد”. همچنین می توان از خصوصی بودن توالت برای بچه ها مثال آورد: “رفتن ما به توالت سری نیست اما می دانیم که باید این کار را تنها انجام بدهیم، پس این کار خصوصی است”.

برای این که به فرزند خود آموزش بدهید که چه چیزهایی را می تواند با دیگران در میان بگذارد و چه رفتارهایی از او قابل قبول است با او نقش بازی کنید و بگویید: “اگر دوستت از تو خواست که اعضای خصوصی بدنت را به او نشان بدهی به او چه می گویی؟ اگر دوستت پرسید همجنس بازی یعنی چه تو چه جواب می دهی؟”

کافی است چند جمله به فرزندان خود بیاموزید تا اگر کسی خواست به مسائل خصوصی او دسترسی پیدا کند وی بتواند به آن ها جواب دهده به عنوان مثال: “بدن ما خصوصی است و در این باره از پدر و مادر خود سؤال کن”. یا “این سؤال خوب است اما جوابش خیلی پیچیده است”.

واکنش مناسب به خنده و شوخی کودکان هنگام صحبت از مسایل جنسی

به یاد داشته باشید که خنده و شرم و شوخی، همراهان جدایی ناپذیر حقایق خصوصی جنسی ما هستند. هنگامی که احساس شرم می کنیم و کودکانمان می خندند، بهتر است ما هم با آن ها بخندیم تا فضا را از حالت جدی خارج کنیم. در واقع این موقعیت میان ماست که باعث خنده می شود.

در خصوص پاسخ به سئوالات کودکان باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از سئوالش استقبال کنید
  • اطمینان حاصل کنید که آیا متوجه منظورش شده اید یا نه
  • اگر نگرش غلطی دارد از او بگیرید

برای استقبال از سوال کودک می توانید از این جمله استفاده کنید: “چه سوال خوبی!” و برای اطمینان حاصل کردن و آگاهی از نگرش غلط او سوالی را که از شما پرسیده به خودش برگردانید: “تو چی فکر می کنی؟”

پاسخ به سوال سخت نوزاد از کجا میاد را چگونه آسان کنیم؟

یکی از سوالاتی که معمولا بچه ها دارند این است که نوزاد از کجا می آید. وقتی کودک زیر 5 سال این سوال را پرسید، مراحلی را که گفته شد رعایت کنید یعنی ابتدا بگویید چه سئوال خوبی! باید به او پاسخی ساده و کوتاه داد. برای ارضای کنجکاوی این بچه ها، به حداکثر دو یا سه جمله نیاز است و قبل از اینکه به او توضیح بدهید، ابتدا نسبت به مورد سؤال کودک خود اطمینان کسب کنید و سؤال را برای خودتان و کودکتان تکرار کنید تا همه چیز روشن و شفاف باشد و مطمئن شوید که به درستی سؤال او را فهمیده اید.

والدین باید این نکته را برای کودک روشن کنند که نوزاد را از بیمارستان یا مغازه نمی خرند. بلکه پزشک، پرستار یا ماما کمک می کنند تا نوزاد از بدن مادر خارج بشود به عنوان مثال:

دختر بچه: مامان، نوزاد از کجا می آید؟

مادر: تو فکر می کنی از کجا می آید؟

دختر بچه: مطمئن نیستم شاید بیمارستان.

مادر: نوزاد در جای مخصوصی از بدن مادرش رشد می کند تا آماده بیرون آمدن بشود.

دختر بچه: توی شکم، نه؟

مادر: نه جای مخصوص نوزاد.

می توانید به کودکتان نشان بدهید که رحم درست زیر ناف زن قرار دارد. این توضیح بسیاری از کودکان پیش دبستانی را راضی می کند. کودکان عقاید نادرست مختلفی درباره تولد دارند. منطقی ترین توضیح برای بیشتر بچه های کوچک این است که نوزاد به گونه ای از ناف مادرش بیرون می آید.

مفهوم تولد حتی برای بچه های بزرگ تر نیز گیج کننده است. توضیحات زیر باید برای جواب این سوال به کودک گفته شود: “رحم مثل بادکنک است و با باز شدن خود برای رشد نوزاد جا باز می کند. وقتی نوزاد برای بیرون آمدن آماده شد بدن مادر آن را به بیرون هل می دهد. وقتی نوزاد آماده بیرون آمدن می شود، پدر و مادر به بیمارستان می روند و پزشک یا ماما به نوزاد کمک می کنند تا از بدن مادر خارج شود”.

یکی از سؤالات کودکان خصوصأ دخترها این است که آیا زایمان درد دارد. مادران در برابر این پرسش باید راستگو باشند: “بله درد دارد اما مادرها آن قدر از دیدن نوزاد جدیدشان خوشحال می شوند که درد برایشان قابل تحمل تر می شود. تازه راه هایی وجود دارد که به مادرها برای تحمل درد کمک می کند”.

مختصر و مفید درباره زایمان توضیح دهید

توضیحات خود را درباره زایمان، ساده و مختصر کنید و همیشه برای توضیحات بعدی جایی بگذارید. توضیح طولانی جزئیات ضرورتی ندارد، مگر این که نوع سؤال کودکتان آن را بطلبد. می توانید در صورتی که کودک سؤالات جزئی تری کرد به او بگویید: “بزرگ تر شدی بیشتر در این مورد با هم صحبت خواهیم داشت”.

به یاد داشته باشید اگر زیاده روی کنید و توضیحی بیش از حد لازم بدهید کودکان این توضیحات را فراموش می کنند. وقتی احساس کردید کودک توجهی نشان نمی دهد با حوصله اش سر رفته است، بدانید توضیحات شما زیاده از حد بوده است.

‫2 نظر

  • سئو مگ گفت:

    بسیار جالب و آموزنده بود
    ممنون

  • امیر گفت:

    بچه هوای میشه واین کارهاروانجام میده بعدازاینکه این کارهاروکرددباره ودباره انجام میده چون خوشش میاد

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *