ظرایف تربیت جنسی کودک از نوزادی تا 4 سالگی

جنسی 1 - ظرایف تربیت جنسی کودک از نوزادی تا 4 سالگی

بسیاری از والدین از رفتارهای کودکان که رنگ و بوی جنسی دارد نگران می‌شوند در حالی که معنای این رفتارها برای کودکان متفاوت است و در تربیت جنسی کودک باید به این مساله توجه داشت.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ تربیت جنسی کودک در هر سنی ملاحظات خاص خود را دارد و سیر مراحل تربیت جنسی باید متناسب با سن بچه‌ها باشد.

تربیت جنسی کودک از نوزادی تا سن 2 سالگی

از نوزادی تا 2 سالگی بچه‌ها معمولا از مکیدن و بردن هر وسیله‌ای به دهان لذت می‌برند. والدین باید شرایطی را ایجاد کنند که بچه مکیدن را با احساس آرامش توام کند. اگر وسایلی مانند پستانک را در اختیار بچه بگذاریم، از آن استفاده می‌کند و بعد از مدتی هم آن را کنار می‌گذارد اما اگر آن را به بچه ندهیم و یا به زور از او بگیریم، دچار مشکل می‌شود.

در این سن، لمس شدن و مورد نوازش قرار گرفتن هم برای کودک اهمیت دارد. برای همین تا سن 2 سالگی کودک باید در یک فضای آرام و امن، هم مکیدن و به دهان بردن اشیاء مختلف را تجربه کند هم مورد نوازش قرار بگیرد. این مساله، باعث انتقال پیام اعتماد و امنیت به بچه می‌شود و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. البته، باید یک محیط بهداشتی و بی خطر فراهم شود که بچه چیزهای خطرناک یا آلوده را وارد دهان نکند.

بزرگسالانی که لذت دهانی را تجربه نکردند، بیشتر فحش می‌دهند و سیگار می‌کشند

کسانی که لذت دهانی را در کودکی تجربه نکرده‌اند در بزرگسالی گرایش بیشتری به سیگار کشیدن دارند. همچنین، این افراد بیشتر از سایرین از الفاظ زشت استفاده و فحاشی می‌کنند. والدینی که می‌خواهند تربیت جنسی کودک آنها به درستی انجام شود و این مشکلات برای آنها پیش نیاید باید به کودکان اجازه دهند مرحله دهانی را به درستی پشت سر بگذارند.  

نکاتی که در تربیت جنسی کودک 2 تا 4 سال اهمیت دارد

تربیت جنسی کودک 2 تا 4 سال نیز اقتضائات خاص خود را دارد. بچه‌ها در این سن، به تدریج تفاوت یک‌سری از مسایل را متوجه می‌شوند. از جمله این که می‌فهمند خودشان موجود مستقلی از دنیای اطراف هستند و این خودآگاهی را نسبت به خودشان و بدنشان پیدا می‌کنند.

سنی که کنجکاوی‌های جنسی آغاز می‌شود

معمولا کنجکاوی‌های جنسی از این سن شروع می‌شود و هویت جنسی و درک از جنسیت در این دوره شکل می‌گیرد. بچه‌ها در این دوره سعی می‌کنند بدن خودشان را کشف و تفاوت‌هایی که با دیگران دارند و به‌ویژه جنس مخالف دارند را شناسایی کنند. آنها در این دوره متوجه تفاوت‌های رفتاری دختران و پسران می‌شوند و به تدریج به سمتی می‌روند که رفتارهای مرتبط با جنسیت خودشان را شکل دهند.

در این دوره، اگر ما والدین رفتار نامتناسب با جنس را از کودک دیدیم به هیچ وجه نباید او را تحقیر و سرزنش کنیم. بلکه باید این رفتار را طبیعی قلمداد کرده و به کودک کمک کنیم که بتواند به تدریج هویت جنسی خود را پیدا کند. اما نباید اجبار و اصراری داشته باشیم که آن جنسیت را به او تحمیل کنیم. در غیر این صورت مشکلات زیادی برای کودک به‌وجود خواهد آمد و تربیت جنسی کودک به درستی انجام نمی‌شود.

در این دوره، کودکان کنجکاوی‌های زیادی درباره بدن خودشان و دیگران دارند. آنها دوست دارند بدن خودشان را وارسی کنند و دست به ناحیه تناسلی خودشان یا بچه‌های دیگر می‌زنند یا این که می‌خواهند بدون شورت جلوی چشم همه قدم بزنند و از نشان دادن اندام تناسلی خود احساس خوبی دریافت می‌کنند.

در تربیت جنسی کودک باید به خاطر داشته باشیم که هیچ کدام از این رفتارها به قصد ارضای جنسی نیست و با احساس آدم‌های بزرگسال بسیار متفاوت است. ما هم باید از دید کودک به این مساله نگاه کرده و به او کمک کنیم تا به‌تدریج مفهوم حریم خصوصی را بفهمد.

روش درست برخورد با کلمات زشتی که کودک به کار می‌برد

2 تا 4 سالگی است که زبان کودک به تدریج تکامل پیدا کرده و کلمات و جملات را ادا می‌کند. ممکن است در این زمان، واژه‌هایی را به کار ببرد که برای والدین ناراحت‌کننده است اما اگر توجه خاصی به این واژه‌ها نشان دهیم ممکن است در سر او بماند. مثلا بچه کلمه زشتی را یاد می‌گیرد و دائم آن را جلوی جمع تکرار می‌کند اما هر چقدر بی‌توجهی بیشتری نسبت به آن کلمه ببیند زودتر آن واژه را کنار می‌گذارد اما اگر توجه مثبت یا منفی دریافت کند باعث می‌شود که بیشتر در ذهنش بماند.

باید در چنین مواردی، پیامد به کار بردن آن واژه زشت را برای کودک توضیح دهیم. یعنی به او بگوییم وقتی تو این واژه را به کار می‌بری من پدر و مادر یا مهمان ما ناراحت می‌شویم. در این صورت، بچه دیگر آن واژه را تکرار نمی‌کند. اما اگر با خشونت و سرزنش با او برخورد کنیم باز هم تکرار می‌کند و نشان می دهد ما در تربیت جنسی کودک موفق عمل نکرده ایم. 

مطالب مرتبط: 

سوالات متداولی که مادران درباره تربیت جنسی کودکان‌شان دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *