تاثیری که انگاره بدنی در لذت یا عدم لذت جنسی دارد

انگاره بدنی

وقتی انگاره بدنی ما مناسب نیست و ما رضایت خوبی از فیزیک خودمان نداریم، این موضوع باعث ایجاد مشکل در روابط جنسی می‌شود.

دکتر علی شیخ‌الاسلامی، سکس تراپ؛ یکی از عوامل روانشناختی اصلی در اختلالات کنش جنسی، انگاره بدنی است که فرد از خودش دارد. همه آدم‌ها به طور طبیعی یک انگاره آرمانی از اندام خود دارند به معنای آنچه که دوست دارند باشند و یک انگاره واقعی از اندام خود نیز دارند که به معنای قضاوت در مورد خودشان به صورت واقعی است.

تاثیر انگاره بدنی نامطلوب در رابطه جنسی

معمولا تفاوت بین این دو انگاره بدنی باعث می‌شود ما دچار عزت نفس بیشتر یا کمتری شویم. وقتی آنچه فکر می‌کنیم باید باشیم با آنچه که فکر می‌کنیم هستیم، فاصله کمتری دارد، احساس بهتری نسبت به خودمان داریم و فیزیک خودمان را می‌پذیریم. اما زمانی که بین آنچه دوست داریم باشیم با آنچه که هستیم تفاوت زیادی وجود دارد، از انگاره بدنی خودمان ناخشنود هستیم و همین احساس می‌تواند مشکلاتی را در رابطه جنسی ایجاد کند.

به‌طور معمول، خانم‌ها در مقایسه با آقایان، حساسیت بیشتری نسبت به فیزیک خودشان دارند اما در موضوع فیزیک جنسی، آقایان هم حساسیت‌های زیادی دارند.

یک چهارم از افراد سالم از بدن خود ناخشنود هستند

تحقیقات نشان داده که یک چهارم از افرادی که هیچ‌گونه مشکل فیزیکی ندارند، از بدن خود ناخشنود هستند و احساس بدی نسبت به فیزیک خود دارند. وقتی انگاره بدنی ما مناسب نیست و ما رضایت خوبی از فیزیک خودمان نداریم، این موضوع باعث ایجاد مشکل در روابط جنسی می‌شود.

در آقایان و خانم‌ها فیزیک جنسی حساسیت‌های خاصی را برمی‌انگیزد. اکثر قریب به اتفاق کسانی که اظهار نارضایتی از فیزیک جنسی خود دارند، کسانی هستند که واقعا هیچ مشکلی در فیزیک آنها دیده نمی‌شود و اندازه و فرم آلت تناسلی آنها کاملا طبیعی است. حتی بعضی از این افراد به دنبال این هستند که با استفاده از جراحی یا دارو و وسایل مختلف، رضایت را برای خودشان ایجاد کنند در حالی که واقعا نیازی به این کار ندارند.

لذت جنسی در ذهن شکل می‌گیرد

لذت جنسی در ذهن و روان فرد شکل می‌گیرد نه در اندام جنسی. وقتی انگاره بدنی ناگواری وجود دارد و فرد رضایت لازم را از خود ندارد، در ذهنش هم این حس رضایت به وجود نمی‌آید و در رابطه جنسی همیشه احساس خجالت، شرمندگی یا ترس و اضطراب از واکنش طرف مقابل را تجربه می‌کند. این احساسات باعث می‌شود که فرد نتواند لذت لازم را در رابطه جنسی تجربه کند.

گاهی اوقات همین موضوع می‌تواند منجر به اختلال برانگیختگی یا اختلال نعوظ در آقایان شود یا در خانم‌ها نیز اختلال برانگیختگی را ایجاد کند و آنها در سکس دچار درد و ناراحتی شوند.

خود را همان‌طور که هستید بپذیرید

به همین دلیل، تاکید ما این است که افراد سعی کنند خودشان را همان‌طور که هستند بپذیرند و انگاره بدنی خوبی را از خود در ذهنشان شکل دهند تا بتوانند مشکلات کمتری را در سکس تجربه کنند.

مطالب مرتبط: 

همه آنچه که اگر بدانید رابطه جنسی سالم و لذت بخشی خواهید داشت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *