روانشناسی

با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

یک جا نشستن و تکان ندادن به بدن مبارک نه تنها می تواند هزار جور بیماری را به جان شما بیندازد بلکه روح و روانتان را هم دچار تنش های مختلفی می کند که یکی از آنها استرس و اضطراب است.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان مریم رجب وندی؛ در قسمت های قبل از سری مطالب استرس درباره نشانه های وجود استرس، دلایل ایجاد استرس و راه های درمان آن از طریق تغییر فکر و نگرش با شما صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم درباره راه های دیگر کاهش استرس که بسیار موثر هستند با هم گپ بزنیم پس با ما همراه باشید.

 

یک روش عالی برای کشیدن نفس عمیق

وقتی استرس سراغتان می آید یکی از بهترین راه هایی که می توانید از شر آن خلاص شوید کشیدن نفس های عمیق و آرام است. این کار آرامش بسیار زیادی به شما می دهد و باعث می شود بهتر بتوانید روی افکار و احساساتتان کنترل داشته باشید.

تمرین تنفس عمیق برای سلامتی - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

پس وقتی دچار تنش استرس و اضطراب شدید در حالت آرمیدگی دراز بکشید، چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید. نفس خود را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید سپس به آرامی و در مدت ۵ ثانیه آن را خارج کنید. اگر بتوانید این کار را ۵ بار در هر ساعت انجام دهید هم به رفع استرس های موجود کمک می کند هم باعث می شود به طور کلی آرام تر باشید و استرس کمتر سراغتان بیاید.

 

تکان بخورید تا سالم باشید!

یک جا نشستن و تکان ندادن به بدن مبارک نه تنها می تواند هزار جور بیماری را به جان شما بیندازد بلکه روح و روانتان را هم دچار تنش های مختلفی می کند که یکی از آنها استرس و اضطراب است. اگر باورتان نمی شود کافی است یک بار به باشگاه محله تان بروید و یک ساعت ورزش کنید تا پشت خستگی، نفس زدن و عرق کردن، سبکی روح و روانتان را احساس کنید.

aerobics - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

ورزش کردن و حتی پیاده روی باعث افزایش هورمون سروتونین می شود. این هورمون به عنوان هورمون ضد افسردگی شناخته می شود و می تواند سطح استرس شما را پایین بیاورد پس ورزش کنید تا شاد باشید.

 

حواستان باشد که با چه کسانی معاشرت می کنید

شما هم حتما این جمله را شنیده اید که “اگر می خواهی کسی را بشناسی ببین با چه کسانی دوست است”. خیلی از ما بی تفاوت یا با حالت شک و تردید از کنار این جمله می گذریم ولی راستش را بخواهید این جمله خیلی هم دور از واقعیت نیست و حال و هوا و اخلاق و رفتار کسانی که با آنها بیشتر از همه معاشرت می کنیم روی روحیه ما تأثیر زیادی می گذارد.

ouyiu - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

همه ما در زندگی با آدم هایی برخورد کرده ایم که انرژی منفی زیادی دارند، سطح استرسشان بالاست، بدبین هستند و تنها به نقاط منفی آدم ها، شرایط و اتفاقات فکر می کنند و در یک کلام بودن در کنار آنها حال ما را بد می کند. یادتان باشد که اگر با این افراد زیاد معاشرت کنید حال و هوای آنها را به خود می گیرید و سطح احساسات منفی از جمله استرس در شما بالا می رود. پس بهتر است تا جای ممکن دور معاشرت با این افراد را خط بکشید و اگر هم مجبور به معاشرت با آنها بودید خیلی خودتان را درگیر نکنید. در عوض تا جایی که می توانید سعی کنید دور و برتان را از آدم های مثبت پر کنید تا حس و حال خوبی داشته باشید و کمتر دچار استرس شوید. 

 

فکری به حال درست غذا خوردن کنید

روح و جسم ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و اگر حال یکی بد باشد حال دیگری را هم بد می کند و بالعکس. یکی از کارهایی که می تواند جسم ما را سالم نگه دارد و در نتیجه، روحمان هم سالم و سلامت باشد داشتن رژیم غذایی درست است.

 

پژوهش های مختلف و معتبر نشان می دهند بیشتر افرادی که دچار استرس و تنش هستند صبحانه کامل نمی خورند. این در حالی است که خوردن صبحانه کامل و به ویژه صرف تخم مرغ آبپز در این وعده کمک زیادی به این افراد می کند چون تخم مرغ سرشار از کولین و پروتئین است و کمبود این مواد باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود.

fruits - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

نکته دیگری که در مورد رژیم غذایی اهمیت دارد این است که سعی کنید هیچ وقت گرسنه نباشید و غذای خود را در وعده های سبک و متعدد میل کنید. چون گرسنگی باعث عصبی شدن فرد و اضطراب می شود.  

 

راستی تا یادم نرفته بگویم که مصرف انواع ویتامین B را هم خیلی جدی بگیرید چون این ویتامین ها عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی را افزایش می دهند و به بالا بردن آرامش و مبارزه با خستگی و استرس کمک می کنند. ویتامین B مورد نیاز بدنتان را می توانید از طریق غلات سبوس دار، لوبیا، نخود، بادام زمینی، اسفناج، کلم پیچ، آووکادو، سیب زمینی، موز، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی تأمین کنید.

 

خوب بخوابید

خیلی از افراد خوب خوابیدن در شب را زیاد جدی نمی گیرند و از تأثیر بسیار مهم نوع و کیفیت خواب بر سلامت جسم و روحشان با خبر نیستند. برای همین است که آخر شب ها سر اکثر ما در گوشی و لپ تاپ است و اینستاگرام و تلگرام را بالا و پایین می کنیم یا این که تا دیروقت پای تلویزیون می نشینیم. این در حالی است که اگر خواب شبانه خود را به درستی تنظیم کنیم و به میزان لازم بخوابیم هم جسم سالم تری خواهیم داشت هم این که از شر بسیاری از مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب در امان خواهیم ماند.

khabe behtar 0 2 - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

برای این که بتوانید خواب شبانه خوبی داشته باشید سعی کنید برنامه خوابتان را منظم کنید و در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید. همچنین، از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد خوردن کافئین را کنار بگذارید تا راحت تر خوابتان ببرد. اگر هم با مشکلات جدی تری در زمینه کم خوابی یا پر خوابی رو به رو هستید حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

 

سراغ ماساژ درمانی بروید

ماساژ درمانی باعث سبکی روح و جسم می شود و به عنوان یک مسکن برای درمان اضطراب و استرس عمل می کند. ماساژ پاها، دست ها، کمر، گردن و شانه ها به وسیله روغن های گرمی مانند روغن زیتون، کنجد و نارگیل باعث شل شدن عضلات، بهبود گردش خون و افزایش آرامش می شود. بعد از ماساژ هم می توانید یک دوش آب گرم بگیرید و در آرامش بخوابید.  

فواید ماساژ پا - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

به گیاهان دارویی پناه ببرید

قدیم ترها مادربزرگ های ما برای هر درد و بیماری سراغ جوشانده ها و گیاهان دارویی می رفتند و آنها را به همه هم تجویز می کردند. این روزها از نظر علمی هم خاصیت بسیاری از گیاهان دارویی تأیید شده و دوباره بسیاری از مردم به استفاده از این گیاهان رو آورده اند.

دارویی - با این راهکارهای موثر استرس را از جانتان دور کنید

از میان گیاهان دارویی موثر برای کاهش استرس می توان به گل گاو زبان، شیرین بیان، بابونه، جیسینگ هندی، سنبل الطیب، بادرنجبویه، اسطوخودوس و ریحان اشاره کرد. مصرف این گیاهان به صورت عرق یا دمنوش به کاهش استرس و افزایش انرژی و آرامش کمک زیادی می کند و باعث می شود روح آرام تری داشته باشید.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن