چند راه حل ساده برای درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی

بهترین داروی خانگی برای سرماخوردگی این است که چند حبه سیر خام در اولین آغاز علائم سرماخوردگی بخورید. سیرها را به چند تکه نسبتا بزرگ قسمت کرده و هر تکه را مانند قرص دارو بلع نمائید. اگر خوردن سیر برای شما نفخ ایجاد می کند کمتر بخورید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، به نظر می رسد روش های درمانی قدیمی معمول در ایران و سایر مناطق آسیا و خاور دور که طی قرن ها توسط حکمای طب سنتی بخصوص برای ناراحتی های تنفسی و سرماخوردگی و آنفلوانزا عمل می شده در مقام خود پابرجایند. پزشکی که بیش از هر کس در این مورد مطالعه کرده و آنرا تأیید می کند دکتر زیمنت استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا – لوس آنجلس و متخصص بیماری های ریه است.

با مطالعه در کتب سنتی قدیم، دکتر زیمنت به این نتیجه رسیده است که مواد غذایی که طی قرنها در موارد سرماخوردگی و ناراحتی های تنفسی تجویز می شده، از نظر تاثیر خیلی شبیه به داروهای شیمیائی مصنوعی است که در قرن حاضر در پزشکی رسمی توصیه می شود. این موادغذائی و گیاهی مانند داروهای شیمیائی مصنوعی، ترشحات رارقیق می کنند که موجب بسته شدن مجرای هوا نشده و براحتی بتوان آنها سرفه خارج کرد. این نوع مواد غذایی و داروها به نام «خلط آور» معروفند.

تأثیر مواد غذایی تند بر سرماخوردگی

سردستۀ مواد غذائی مفید برای سرماخوردگی و ناراحتی های تنفسی، فلفل قرمز تند و سایر مواد خوراکی تند و تیز است. سقراط سرکه و فلفل را برای رفع عفونتهای تنفسی تجویز می کرد.

دکتر زیمنت در مورد شباهت تأثیر مواد غذائی و داروها چنین توضیح می دهد: «ماده ای که در فلفل قرمز وجود دارد و دهان را می سوزاند، ترکیب شیمیائی است بنام کاپسائیسین که شباهت زیادی از نظر تأثیر به داروی گائی فنسین دارد. گائنی فنسین يك داروی خلط آور سینه ای است که در ۷۵ درصد شربتهای سینه بدون نسخه و قرص های سرماخوردگی و داروهای سینهای خلط آور نظیر روبی توسین و ویکس و سودانده یافت می شود.

نقش سیر در سرماخوردگی

دکتر جیمز نورت رئیس بخش بیولوژی دانشگاه بریگام یونگ در پرووو در ایالت بوتا می گوید، همین که احساس سوزش و کمی درد بخصوص هنگام بلع غذا در گلو کردید بلافاصله چند عدد سیر یا مقداری پیاز بخورید تا سرماخوردگی و آنفلوانزا که در حال وارد شدن است رفع شود. اگر این کار را زودتر و بموقع بکنید شاید اصولا گرفتار عوارض سرماخوردگی که می خواهد شمارا مبتلا کند نشوید.

دکتر نورت نیز تأیید می کند، همان طور که در طب سنتی معمول است، سیر و پیاز برای کشتن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا مؤثر است. مثلا دکتر نورت در آزمایش های خود مشاهده نموده است که عصاره سیر تقریبأ صددرصد ویروس سرماخوردگی انسان، رینووایروس و ویروس آنفلوانزا و مجاری تنفسی بنام پارا آنفلوانزا را می کشد.

سیر قرنها به عنوان داروی سرماخوردگی در طب سنتی در سرتاسر جهان تجویز می شده است. در روسیه چنان معمول است که آن را پنی سیلین روسی می نامند. در گزارشهائی که در مراکز مطالعاتی روسیه تهیه شده آمده است که یک بار ۵۰۰ تن سیر برای مبارزه با شیوع آنفلوانزا به روسیه وارد شده است.

صدها آزمایش نشان داده است که سیر از گیاهان ضد باکتری و ضد ویروس نیرومند است و طیف ضد ویروس بودن آن وسیع است به طوری که بر ضد انواع متعددی از ویروس ها اثر می کند. دکتر اندریوویل مؤلف کتاب «سلامتی طبیعی و داروی طبیعی» می گوید: «به نظر من بهترین داروی خانگی برای سرماخوردگی این است که چند حبه سیر خام در اولین آغاز علائم سرماخوردگی بخورید. سیرها را به چند تکه نسبتا بزرگ قسمت کرده و هر تکه را مانند قرص دارو بلع نمائید. اگر خوردن سیر برای شما نفخ ایجاد می کند کمتر بخورید».

نوشیدن مایعات فراوان

معمولا پزشکان توصیه می کنند که در موقع سرماخوردگی و آنفلوآنزا مترا مایعات بخورید. دلیل آن این است وقتی که مجاری تنفسی و هوا در اثر سرماخی انسداد یابد ناچار از طریق دهان تنفس می کنید و مخاط مجاری تنفسی خشك می شود ویروس ها در این شرایط بهتر فعالیت می کنند و تکثیر می یابند. حال اگر مجاری هواو تنفس را مرتبا با خوردن مایعات و آب مرطوب کنیم این شرائط برضد ویروس ها درهم ریخته می شود.

اثر مایعات گرم بیشتر از مایعات سرد است زیرا شواهد نشان می دهد حرارت خود ضد ویروس است. به طوری که دکتر سکلر و همکارانش و دیگران کشف کرده اند، بخار آب داغ تا حدودی شرائط فشار کونژسیون را برطرف می کند. بنابر این توصیه این است که روزی ۶-۸ لیوان از مایعات بسیار رقیق یا آب بخورید.

دمنوش ها و شربت های مفید برای سرماخوردگی

نسخه هایی برای تهیه دم کرده و شربتهای مفید برای گلو درد و سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در طب سنتی وجود دارد. در اینجا به چند نمونه از این نسخه ها که مورد تایید و توصیه دانشمندان و پزشکان رسمی بین المللی نیز هست اشاره می شود.

  1. شربت ترب اسبی روسی – نسخه ای از دکتر زیمنت به نقل از پزشکان روسی

يك قاشق سوپ خوری ترب اسبی تازه خرد شده با يك قاشق مرباخوری عسل و يك قاشق مرباخوری میخك سائیده شده را مخلوط و در يك ليوان (حدود ۲۰۰ گرم) آب گرم بریزید و خوب به هم بزنید و جرعه جرعه بنوشید و همین که ترب خرد شده ته نشین کرد مجددا به هم بزنید و بنوشید. از این مایع می توان به عنوان غرغره استفاده کرد. هر دو نوع مصرف آن برای آرام کردن درد گلو و رفع خشونت آن مفید است.

2. شربت ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان تا حدودی خاصیت بی حس کردن دارد و تحريك گلو و خشونت گلو رارفع و نرم کرده و سرفه را آرام می کند. در مصرف شربت ریشه شیرین بیان نباید اسراف کرد زیرا فشار خون را بالا می برد و برای اشخاصی که فشار خون بالا دارند نوعی عوارض جانبی آن است. برای تهیه شربت شیرین بیان مغز سفیدریشه آنرا تهیه و خرد کرده و در حدود ۲۰ گرم از آنرا در ۲۵۰ گرم آب ولرم خیس می کنند و پس از ۱۲ ساعت شب تا صبح آنرا صاف کرده و جرعه جرعه می خورند.

٣. غرغره دم کرده مریم گلی

دکتر مایکل کاسلمن مؤلف كتاب «گیاهان شفابخش» می گوید پزشکان آلمانی غالبا غرغره داغ مریم گلی را برای گلودرد و التهاب لوزه ها تجویز می کنند. دکتر کاسلمن معتقد است که خاصیت درمانی مریم گلی ناشی از وجود تانن قابض در آن است. دستور او برای تهیه دم کرده مریم گلی برای تهیه مایع غرغره بشرح زیر است: يك يا دو قاشق مرباخوری برگ های خشك مریم گلی را در یك پیمانه (حدود ۲۲۰ گرم) آب جوش ریخته و ۱۵-۱۰ دقیقه می گذارند خیس بخورد و چندین بار غرغره می کنند گلو درد و ناراحتی التهاب لوزه ها و سرفه را آرام می کند. دکتر کاسلمن توصیه می کند از این دم کرده به کودکان زیر دو سال سن نباید داده شود.

۴. شربت سرفه پیاز

شش عدد پیاز متوسط سفید را رنده کرده و با یك پیمانه (۲۰۰ گرم) عسل مخلوط و در حمام ماری ریخته و روی آتش ملایمی به مدت ۲ ساعت می پزند. سپس آنرا صاف می کنند و عصاره صاف شده را در فواصل منظم گرم گرم می خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *