اما و اگرهای سکس در دوران بارداری

سکس-در-بارداری

مهمترین تغییری که در سکس در دوران بارداری باید رعایت شود، مربوط به پوزیشن و تحرک حین سکس است و زن و مرد نباید از هر پوزیشنی استفاده کنند.

دکتر علی شیخ‌الاسلامی، سکس‌تراپ و مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد این است که سکس در دوران بارداری باید چگونه باشد و آیا در هنگام بارداری می‌توان رابطه جنسی را ادامه داد یا خیر؟

در چه صورت رابطه جنسی در دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ندارد؟

پاسخ به این سوال، اما و اگرهایی دارد. اگر از نظر پزشکی محدودیت و مشکلی وجود نداشته باشد، سکس صحیح و طبیعی هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و تا اواخر ماه هفتم بارداری نیز می‌توان رابطه را برقرار کرد. اما اگر از نظر پزشکی محدودیتی وجود داشته باشد، لازم است با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت صورت گیرد تا مشخص شود سکس در دوره بارداری ممنوعیت کامل دارد یا با رعایت شرایط و تمهیداتی مجاز خواهد بود.

بیماری‌هایی که در دوران بارداری برای سکس محدودیت ایجاد می‌کنند

برخی از بیماری‌ها و مشکلات در زن می‌توانند باعث محدودیت در رابطه جنسی در دوران بارداری شوند. از جمله این موارد می‌توان به سابقه سقط، سابقه زایمان زودرس، انقباض غیرطبیعی رحم و خونریزی از رحم، سابقه زایمان‌های زیاد، نارسایی گردن رحم، سابقه فشارخون افزایش یافته در اثر حاملگی، دیابت بارداری، پارگی زودرس پرده‌های دور جنین و رابطه در 4 هفته آخر بارداری اشاره کرد. اگر هر یک از این موارد وجود داشته باشد لازم است با پزشک متخصص مشورت شود تا کمترین خطر برای مادر و جنین بوجود آید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در دوره بارداری سکس باید با استفاده از تمهیداتی انجام شود تا خطری برای زن و جنینی که در شکم دارد، اتفاق نیفتد.

pregnant passions - اما و اگرهای سکس در دوران بارداری

چرا زنان در دوران بارداری تمایل کمتری به سکس دارند؟

معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، تمایلات جنسی در زنان باردار دستخوش تغییراتی می‌شود. از سوی دیگر، یک ترس ناخودآگاه از آسیب به جنین در حین سکس نیز باعث می‌شود زنان در دوره بارداری تمایل کمتری برای برقراری رابطه جنسی داشته باشند.

این موضوعات می‌تواند سکس در دوران بارداری و همچنین، رابطه زن و مرد را با چالش‌هایی روبه‌رو کند. به همین دلیل، زن و مرد باید در اولین ویزیت بارداری با پزشک متخصص در مورد خطرات رابطه جنسی مشورت کنند و راجع به تمهیداتی که خطر را به حداقل می‌رساند اطلاعات کسب کنند.

همچنین، زوجین باید بر مبنای نظرات پزشک متخصص، تغییراتی در قرارداد جنسی فیمابین خود ایجاد نمایند تا در این دوران بدون دغدغه بتوانند روابط خود خویش را با لذت همراه کرده و کمترین مشکل را تجربه کنند.

بهترین پوزیشن‌ها برای سکس در دوران بارداری

مهمترین تغییری که در سکس در دوران بارداری باید رعایت شود، مربوط به پوزیشن و تحرک حین سکس است. در دوره بارداری به این علت که زنان نباید به‌صورت طاق‌باز بخوابند، پوزیشن معمول سکس کاربردی نداشته و بهتر است از پوزیشن‌های دیگری که کمترین خطر را برای زن به همراه دارد استفاده شود.

یکی از بهترین پوزیشن‌ها در سکس دوران بارداری «پوزیشن زن در بالا»ست. در این پوزیشن مرد دراز کشیده و زن بر روی مرد قرار می‌گیرد و مدیریت رابطه برعهده زن قرار می‌گیرد تا مشکلی برای وی ایجاد نشود.

«پوزیشن پهلو به پهلو» که زن و مرد روبروی هم دراز کشیده و دخول را به آرامی انجام می‌دهند نیز پوزیشن خوبی است.

«پوزیشن داگی استیل» با قرار دادن چند بالش در زیر شکم زن نیز در دوره بارداری می‌تواند استفاده شود.

جنسی در حاملگی - اما و اگرهای سکس در دوران بارداری

قبل از رابطه جنسی حتما دوش بگیرید

از نکات دیگری که در رابطه با سکس در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن یک دوش سبک قبل از سکس برای شستشوی نواحی تناسلی و کاهش خطر ابتلا به عفونت است.

در دوران بارداری با سکس دهانی خداحافظی کنید

در دوره بارداری بهتر است از سکس دهانی برای زن استفاده نشود. سکس دهانی می‌تواند باعث انتقال آلودگی از طریق دهان به مجرا و عفونت شود. همچنین، سکس دهانی می‌تواند منجر به آمبولی هوا و بروز مشکلاتی برای زن بشود.

سکس در دوران بارداری نیاز به کاندوم دارد یا خیر؟

همچنین، در این دوره توصیه می‌شود دست یا هر وسیله دیگری وارد مجرای تناسلی زن نشود تا خطر عفونت و آلودگی میکروبی به حداقل ممکن برسد. استفاده از کاندوم در سکس دوران بارداری ضرورتی ندارد ولی به جهت پیشگیری از آلودگی میکروبی و در صورتی که زن حساسیتی به آن نداشته باشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین رفتاری که مرد می‌تواند داشته باشد

در دوره بارداری باید سکس به شکلی باشد که زن تحت فشار یا استرس قرار نگیرد و تمهیدات لازم برای حفظ آرامش جسمی و روانی وی فراهم شود. در این دوران، مرد باید از هرگونه فشار و عجله در سکس خودداری کند و در تمام مراحل سکس با طمانینه و آرامش رفتار نماید و توجه خود به راحتی و آرامش زن را به او نشان دهد.

در دوران بارداری - اما و اگرهای سکس در دوران بارداری

نگران سقط جنین در حین رابطه جنسی نباشید

ترس‌ها و نگرانی‌هایی که از سقط یا آسیب به جنین در حین رابطه وجود دارد بطور معمول غیرمنطقی است. مایع منی نیز خطری برای بارداری ایجاد نمی‌کند و باعث سقط نمی‌شود. به‌طور معمول این نگرانی‌ها که در زنان باردار یا همسرانشان وجود دارد، بی‌مورد است.

هرگونه درد یا خونریزی در زمان سکس در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد و با پزشک متخصص راجع به آن مشورت شود تا در صورت لزوم اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.

در صورت رعایت نکات لازم، سکس تا 4 هفته قبل از زایمان، خطری ندارد

با رعایت تمهیدات تا 4 هفته قبل از زایمان سکس هیچ خطری برای مادر و جنین به همراه ندارد. البته، باید توجه داشت که در ماه‌های آخر بارداری شرایط و تمهیدات راحتی زن در حین سکس باید بیشتر مورد توجه باشد.

چگونگی انجام سکس بدون دخول

در صورت وجود محدودیت یا ممنوعیت برای دخول در حین بارداری، زن و مرد می‌توانند از سکس بدون دخول استفاده کنند. در این نوع سکس ابتدا پیش نوازش و معاشقه با رعایت تمهیداتی انجام می‌شود سپس بدون دخول با تحریک ملایم کلیتوریس زن ارضا شده و سپس مرد توسط زن ارضا می‌شود و سکس پایان می‌یابد.

زن و مرد باید درباره قرارداد جنسی و شیوه انجام سکس به توافق برسند

در مورد سکس در دوران بارداری ضرورت دارد که زن و مرد هنگامی که بارداری مشخص شد راجع به قرارداد جنسی و شیوه انجام سکس با هم گفتگو کنند و به توافق برسند. همچنین با پزشک متخصص در اولین ویزیت بارداری راجع به این موضوع مشورت کنند. با رعایت این مسایل می‌توان سکس لذتبخش را در دوره بارداری نیز ادامه داد و روابط عاطفی را نیز تقویت نمود. در این صورت آرامش زن نیز در دوره بارداری بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *