اضطراب صحبت کردن در جمع دارید؟ با این 3 راهکار بر اضطراب خود غلبه کنید

اضطراب-صحبت-کردن-در-جمع

دلایل متعددی برای مشکل اضطراب صحبت کردن در جمع وجود دارد که اگر این دلایل را بشناسیم، غلبه بر این مشکل، راحت‌تر خواهد شد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو، روانشناس؛ گاهی اوقات برای همه ما پیش می ­آید که وقتی می ­خواهیم در جمعی صحبت کنیم، دچار استرس می‌شویم. به‌ویژه، مشکل اضطراب صحبت کردن در جمع، در زمان‌های حساس و خاصی مانند دفاع از پایان‌نامه یا مصاحبه‌های شغلی و تحصیلی ایجاد می‌شود. در این شرایط، اگر بر استرس‌ خود غلبه کرده و از موقعیت، اجتناب نکنیم، این مساله امری طبیعی است.

با این حال، برای برخی افراد شرایط متفاوتی شکل می‌گیرد و هر زمان که می­ خواهند در جمعی صحبت کنند، دچار علائم اضطراب می ­شوند و مقابله با این اضطراب برایشان دشوار است. به‌طوری‌که، حتی گاهی تلاش می ­کنند تا از چنین موقعیت‌هایی دوری کنند.

در ابتدا باید توجه کنیم که اضطراب صحبت کردن در جمع، فقط در این موقعیت است یا فرد در زمان‌های دیگری نیز دچار اضطراب می ­شود. همچنین، باید تشخیص دهیم که این اضطراب بر عملکردهای اجتماعی و شغلی او تاثیر منفی می گذارد یا خیر. در واقع، این اضطراب می‌تواند نشانه یک اختلال خاص باشد.

.jpg - اضطراب صحبت کردن در جمع دارید؟ با این 3 راهکار بر اضطراب خود غلبه کنید

اگر متوجه شدیم که این اضطراب یک علامت از علائم یک اختلال در فرد است؛ راهکار لازم این است که شخص به روانشناس مراجعه نماید و درمان شود. گاهی هم مشکل به  این صورت است که شخص، فقط این علامت را دارد و در عملکردهای اجتماعی و شغلی او تداخلی ایجاد نمی‌شود. اما وجود این مشکل، باعث شده که او در دورهمی ­ها و نشست ها صحبت نکند، در حالی که دوست دارد گفتگو کند و نظر دهد.

دلایل متعددی برای اضطراب صحبت کردن در جمع وجود دارد، از جمله:

  • تجربیات منفی گذشته هنگام صحبت کردن در جمع و یادآوری آن خاطرات و نگرانی از تکرار شدن آنها
  • خجالتی بودن فرد و داشتن احساس شرم 
  • مبتلا بودن به اختلالات گفتاری
  • اعتمادبه‌نفس پایین 

موارد بالا، دلایل رایج این مشکل هستند، اما ممکن است علت ­های دیگری در کنار این دلایل یا عوامل منحصربه‌فردی نیز وجود داشته باشند که در جلسات روانشناسی به کمک درمانگر، قابل دستیابی و حل شدن هستند.

.jpg - اضطراب صحبت کردن در جمع دارید؟ با این 3 راهکار بر اضطراب خود غلبه کنید

3 راهکار برای کاهش اضطراب صحبت کردن در جمع 

در اینجا به برخی از مهمترین راهکارها برای حل این مشکل اضطرابی اشاره می‌کنیم.

  1. در نخستین قدم، اگر دچار اختلالات گفتاری هستیم، حتما باید از روانشناس و گفتاردرمانگر کمک بگیریم که بسیار کمک‌کننده خواهند بود. 
  2. اگر خاطرات منفی در گذشته وجود دارد که مربوط به موقعیت صحبت کردن در جمع بوده، مانند مسخره شدن یا سخنرانی ناموفق، بهتر است آن خاطرات را در ذهن­مان کمرنگ کنیم و به جایش خاطرات بهتری جایگزین نماییم. اگر هم خاطره خوبی به خاطرمان نمی ­آید با کمک تصویرسازی ذهنی، تصاویر جدیدی را خلق کنیم و دیگر اجازه ورود تصاویر منفی به ذهن­مان را ندهیم.
  3. تمرین کردن هم می‌تواند کمک کند که بر اضطراب صحبت کردن در جمع غلبه کنیم. به این شکل که قبل از هر کاری موضوعی برای صحبت پیدا کنیم، اگر بر موضوع اشراف داریم که عالی است، اما اگر اشراف نداریم، حتما باید در آن زمینه، تحقیق و مطالعه انجام دهیم. بعد از کسب آگاهی، به تنهایی در مقابل آیینه شروع به حرف زدن کنیم تا برای سخنرانی آماده شویم و کمی از استرس­مان کاهش یابد. در مرحله بعد، باید سخنرانی را در یک جمع کوچک دوستانه یا خانوادگی اجرا کنیم و چندین بار در دفعات متعدد این تمرین‌ها را انجام دهیم تا اعتمادبه‌نفس بالاتری در این زمینه کسب کنیم و احساس خجالت و شرم در ما از بین برود و آماده صحبت کردن در جمع‌های بزرگ‌تر شویم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *