تأثیر ازدواج در سالم شدن رژیم غذایی

غذایی و ازدواج - تأثیر ازدواج در سالم شدن رژیم غذایی

رژیم غذایی آقایان پس از ازدواج معمولا سالم‌‌‌تر‌‌‌ می‌شود؛ چون آن‌ها به پیروی از عادت‌‌های غذایی همسر خود اغلب غذا‌های سالم‌تری مصرف می‌کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و نایب رییس انجمن علمی پیشگیری از چاقی، جای تردید نیست که بدترین غذایی که در کانون گرم خانواده تهیه و مصرف شود سودمندتر و سالم‌‌‌تر از غذا‌های لوکسی است که در رستوران‌‌های آنچنانی تهیه‌‌‌ می‌شود.

تأثیر غذای خانگی در سلامت جسمی و روحی و کاهش هزینه‌ها

یک غذای خانگی که از مواد اولیه سالم و با فکر و اندیشه سالم بدون به کارگیری رنگ دهنده‌‌‌ها و طعم دهنده‌‌‌ها و چربی‌‌های مضر تهیه‌‌‌ می‌شود، هم از بعد اقتصاد تغذیه و سلامت جسمی حائز اهمیت است، هم از بعد چاشنی مهر و محبت و سلامت روانی.

چنین رژیم غذایی سالمی‌‌‌ می‌تواند به صرفه جویی‌‌های چشمگیری در هزینه‌‌های درمانی خانوار منجر شود؛ یعنی حتی اگر در یک زندگی مشترک، بیماری مزمنی هم وجود داشته باشد، در پیش گرفتن تغذیه سالم‌‌‌ می‌تواند بسیاری از مشکلات و عوارض ناشی از آن را کمرنگ یا مرتفع کند.

معمولا در زندگی متأهلی، الگوی تغذیه سالم‌تر است

متخصصان تغذیه در این زمینه متفق القول هستند که ورود به یک زندگی متاهلی سالم و مطلوب‌‌‌ می‌تواند الگوی تغذیه‌ای سالم‌‌‌تر و مطلوب‌تری در مقایسه با تغذیه دوران تجرد به دنبال داشته باشد. چرا که گرایش افراد مجرد عمدتا به سمت تنقلات ناسالم و فست فودهاست و این گرایش در افرادی که ازدواج کرده‌اند، در مقیاس بسیاری کمتری دیده‌‌‌ می‌شود.

در بیشتر خانواده‌های ایرانی، حتی اگر سطح درآمد خانوار اندک باشد، باز هم تمایل بیشتر به سمت مصرف غذا‌های خانگی دیده می‌شود تا غذا‌های خارج از خانه، از سوی دیگر،‌‌‌ می‌توان گفت که یک ازدواج سالم و مطلوب‌‌‌ می‌تواند احتمال بروز افسردگی‌ها و اضطراب‌‌های همراه با ریزه خواری‌‌های عصبی و ناسالم را کاهش دهد، در حالی که این روند در دوران تجرد دیده‌‌‌ نمی‌شود.

اگر چه معمولا زن و مرد در نخستین سال‌های پس از ازدواجشان به دلیل تغییر روش زندگی و منش تغذیه‌ای متفاوتی که در پیش‌‌‌ می‌گیرند، گرایش بیشتری به افزایش وزن دارند، ولی این روند طبیعی است و در طول سال‌های آتی ازدواج غالبا تعديل و اصلاح‌‌‌ می‌شود. به طور کلی، هرچه در زندگی مشترک ساده زیستی بیشتری در پیش گرفته شود و این ساده زیستی در مدل تغذيه همسران رعایت شود آثار و نتایج بهتری را در وضعیت سلامت زوجين شاهد خواهیم بود.

تأثیر تغذیه در فکر پویا و اندیشمند

غربی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون که شما از آنچه‌‌‌ می‌خورید، ساخته و پرداخته می‌شوید. یعنی اگر به دنبال فکر پویا و اندیشمند هستید، این را باید در مدل تغذیه‌ای خودتان هم رعایت کنید. مدل تغذیه‌ای سالم مدلی است که در آن علاوه بر تغذیه سالم، تنوع و تعادل غذایی نیز در نظر گرفته شود.

برای خوشبخت بودن باید جسمی سالم و روحی آرام داشت. اگر بتوانیم سلامت جسم خود را با تغذیه سالم، متعادل و متنوع حفظ کنیم؛‌‌‌ می‌توانیم به دستیابی به آرامش و رضایت درونی نیز امیدوارتر باشیم.

ازدواج کمربند ایمنی زندگی است

حقیقت این است که ازدواج را‌‌‌ می‌توان به حافظ زندگی یا کمربند ایمنی زندگی تشبیه کرد. یک ازدواج سالم و مطلوب قادر است عادت‌‌های ناسالم شما را از شما بگیرد و به جای آن‌ها عادت‌ها و رفتار‌های سالم بنشاند؛ چه در زمینه رژیم غذایی ، چه در زمینه پرهیز از سیگار و مخدر‌ها و چه در زمینه ورزش و فعالیت بدنی.

سلامتی زوج‌ها با هم مرتبط است

چنین ازدواجی قادر است به سلامت همسران خدمات چشمگیری ارائه دهد؛ مخصوصا زمانی که زوجین از عادت‌‌های سالم یکدیگر تقلید‌‌‌ می‌کنند و به همسان‌سازی الگو‌های رفتاری روی‌‌‌ می‌آورند. برای مثال، یک مرد کاملا سالم که در ابتدای دهه پنجم زندگی‌اش قرار دارد، خیلی بعید است همسری داشته باشد که از لحاظ سلامت جسمی و روانی با او اختلاف فاحش داشته باشد.

اگر چنین مردی خودش ناتوان و مریض باشد،‌‌‌ می‌توان حدس زد که احتمالا همسرش نیز از لحاظ سطح سلامت در وضعیت نامطلوبی قرار دارد؛ چون همسران در طول زندگی مشترک خود به طور معمول و به تدریج شبیه همدیگر‌‌‌ می‌شوند و به خاطر زندگی تنگاتنگ و صمیمانه در یک محیط مشترک و مواجهه یکسان با الگو‌های غذایی، استرسی و…. کم کم از منظر سلامت نیز با همدیگر هم‌سطح‌‌‌ می‌شوند.

رژیم غذایی آقایان بعد از ازدواج سالم‌تر می‌کند

البته، نکته جالب توجه این است که رژیم غذایی آقایان پس از ازدواج معمولا سالم‌‌‌تر‌‌‌ می‌شود؛ چرا که آن‌ها به پیروی از عادت‌‌های غذایی همسر خود اغلب غذا‌های سالم‌تری مصرف می‌کنند. بیشتر مردان پس از تاهل، مقدار کمتری چربی، نمک و شیرینی در مقایسه با دوران مجردی زندگی شان مصرف‌‌‌ می‌کنند.

خانم‌‌‌ها معمولا با تهیه غذا‌های سالم و تلاش در جهت تشویق اعضای خانواده به سمت فعالیت‌‌های مثبت و سالم، مسئولیت مراقبت از سلامت اعضای خانواده را بر عهده‌‌‌ می‌گیرند و شاید این مراقبت را هر از گاه با چاشنی گله و شکایت نیز همراه کنند. البته، این گله و شکایت هم بد نیست؛ چراکه زن و شوهر در یک زندگی مشترک و مسئولانه باید مراقب سلامت یکدیگر باشند، حتی اگر در این میان پای گلایه در میان باشد.

تغذیه سالم یکی از مصالح ساخت خانواده سالم است

به طور معمول، به عنوان یک زوج، رویای مشترک شما، برخورداری از سرپناه، امنیت، امکان برنامه ریزی مطلوب برای فرزندان و فراهم آوردن مقدمات لازم و برای ایجاد محیطی شاد و سالم به منظور زندگی در کنار یکدیگر است. اما نباید فراموش کنید كه تغذیه سالم یکی از مصالح اصلی ساخت خانواد‌ه‌های نیرومند و سالم است.

رژیم غذایی سالم به شما اجازه‌‌‌ می‌دهد نیاز‌های روزانه بدن خود را تامین کنید. در حالی که پشت گوش انداختن کمبود‌های تغذیه‌ای با افراط در مصرف غذا‌های ناسالم‌‌‌ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌‌های مرتبط با رژیم غذایی را افزایش دهد. تغذیه سالم زمینه‌ساز لذت بردن از زندگی و تامین انرژی لازم برای کار و تلاش روزانه است و به شما و همسرتان اطمینان خاطر‌‌‌ می‌دهد که‌‌‌ می‌توانید فرزندان سالمی داشته باشید.

رژیم غذایی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها

در درازمدت تغذیه سالم به همراه مراقبت‌‌های پزشکی‌‌‌ می‌تواند مانع اضافه وزن، چاقی، بسیاری از بیماری‌های وابسته به سبک زندگی و مرگ زودهنگام شما و همسرتان شود. خوشبختانه برای برخورداری از چنین تغذیه سالم هیچ نیازی به کسب دانش‌‌های پیچیده و آکادمیک نیست.

منظور از رژیم تغذیه سالم در این یادداشت، پیروی از عادت‌‌های غذایی مناسب و سلامت‌بخش و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد استفاده از مواد غذایی سالم و باکیفیت است. غذای سالم و به بیان دقیق‌‌‌تر تغذیه سالم، یکی از مهم‌ترین و شاید اساسی‌ترین راه دستیابی به سلامت جسم است. اگرچه در ارتقای سلامت روانی نیز بی تاثیر نیست، چراکه تمام ابعاد سلامت (اعم از سلامت جسمی و روانی و…..) بر یکدیگر تاثیر دارند و از همدیگر نیز تاثیر‌‌‌ می‌پذیرند.

** برگرفته از کتاب ازدواج مثبت 18

مطالب مرتبط: 

اگر این نشانه‌ها را دارید شما هنوز آماده ازدواج نیستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *