اگر این نشانه‌ها را دارید شما هنوز آماده ازدواج نیستید

آزمون-نئو

اگر خودمان یا طرف مقابلمان اهل انتقام‌جویی هستیم اصلا نباید به ازدواج فکر کنیم تا زمانی که این مشکل برطرف شود وگرنه زندگی دچار چالش خواهد شد. 

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ گاهی اوقات علایمی در خود ما وجود دارد که نشان می‌دهد ما هنوز آمادگی ازدواج نداریم و باید ابتدا این آمادگی را کسب کنیم سپس سراغ ازدواج برویم. گاهی هم وقتی با کسی آشنا می‌شویم می‌بینیم این نشانه‌ها در او هم وجود دارد و او هم آماده ازدواج نیست.

در ادامه به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنم. 

1. عدم پذیرش مسئولیت ازدواج

اولین نشانه که به ما می‌گوید خودمان یا طرف مقابل آماده ازدواج نیستیم، عدم پذیرش مسئولیت است. اگر ما یا طرف مقابل در مورد مسئولیت‌هایی که در زندگی روزمره و زندگی با خانواده برعهده‌مان گذاشته می‌شود متعهد هستیم و از زیر بار این مسئولیت‌ها شانه خالی نمی‌کنیم، نشان می‌دهد که برای ازدواج آمادگی داریم. اما اگر همه کارها را پشت گوش می‌اندازیم و از زیر بار کارها فرار می‌کنیم، اگر ازدواج کنیم دچار مشکل خواهیم شد. در مورد طرف مقابل هم شرایط به همین صورت است.

ما باید بدانیم که چه مسئولیت‌هایی بعد از ازدواج برعهده ما قرار می‌گیرد و نسبت به این مسئولیت‌ها شناخت پیدا کنیم. در مورد طرف مقابل هم باید این ارزیابی را انجام دهیم که آیا او نسبت به مسئولیت‌ها شناخت دارد و آنها را می‌پذیرد یا خیر

2. نداشتن ارتباطات سالم و پایدار

دومین مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که از خود بپرسیم آیا توانسته‌ایم ارتباطات سالم و پایداری را در خانواده، با دوستان و آشنایان، در محیط کار و تحصیل و … شکل دهیم یا خیر. این ارزیابی را باید در مورد خودمان و طرف مقابل داشته باشیم. 

marriage - اگر این نشانه‌ها را دارید شما هنوز آماده ازدواج نیستید

ارتباط سالم و موثر دارای 3 ویژگی است که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • جلب اعتماد: راستگویی باعث جلب اعتماد می‌شود
  • تضمین امنیت: رازداری، برخورد مناسب و انتظارات متناسب برای فرد امنیت به‌وجود می‌آورد
  • احترام: ما به همان میزانی که به دیگران احترام می‌گذاریم می‌توانیم از آنها انتظار احترام داشته باشیم

3. وابستگی به والدین و مستقل نبودن

اگر من برای انجام امروز روزمره زندگی به شدت به والدینم وابسته باشم و این وابستگی از لحاظ احساسی و عاطفی هم شدید باشد، وقت ازدواجم نیست. ابتدا باید این وابستگی شدید کاهش پیدا کند و استقلال نسبی در امور فردی به وجود بیاید سپس ازدواج کنم.

در مورد طرف مقابل هم باید این نکته را بررسی کنیم که او چقدر مستقل فکر و عمل می‌کند و چقدر به خانواده وابستگی دارد.

4. عدم مدیریت مسایل اقتصادی فردی

باید این نکته را در مورد خودمان و طرف مقابل بسنجیم که آیا می‌توانیم مسایل مالی خودمان را مدیریت کنیم یا خیر. آیا می‌توانیم دخل و خرجمان را مدیریت کنیم یا این که هنوز خانواده برای مسایل مالی را تصمیم‌گیری می‌کند؟ اگر تصمیم‌گیری درباره مسایل مالی ما با خانواده است هنوز وقت ازدواج ما نرسیده و باید ابتدا این کار را یاد بگیریم.

5. عدم توانایی کنترل خشم و انتقام‌جویی

باید ببینیم که آیا می‌توانیم خشم خودمان را مدیریت کنیم یا این که وقتی خشمگین می‌شویم کنترل خودمان را از دست می‌دهیم. افرادی هستند که موقع عصبانی شدن تمام وسایل خانه را می‌شکنند و خرد می‌کنند. به هر حال، در زندگی مشترک چالش‌هایی پیش می‌آید که باید خشم خود را کنترل کنیم تا کار به دعوا و زد و خورد نکشد.

گاهی هم ما وقتی از دست کسی دلخور می‌شویم دوست داریم از او انتقام بگیریم. اگر خودمان یا طرف مقابلمان اهل انتقام‌جویی هستیم اصلا نباید به ازدواج فکر کنیم تا زمانی که این مشکل برطرف شود.

6. خودمحوری و عدم درک دیگران

مرغ بعضی‌ها یک پا دارد و برای رسیدن به خواسته‌ خودشان همه چیز را نادیده می‌گیرند. برای این افراد، دیگران هیچ اهمیتی ندارند و اوقات دیگران را تلخ می‌کنند تا به خواسته خودشان برسند. این افراد خودمحور وقتی در جمع قرار می‌گیرند به شدت دیگران را اذیت می‌کنند چون می‌خواهند تحت هر شرایطی خواسته خودشان را به کرسی بنشانند.

اگر ما یا طرف مقابل خودمحور هستیم و درکی از خواسته‌های دیگران نداریم وقت ازدواج‌مان نیست چون در زندگی مشترک هم همین رفتار را خواهیم داشت و زندگی به بن‌بست می‌خورد.

.jpeg - اگر این نشانه‌ها را دارید شما هنوز آماده ازدواج نیستید

7. دنبال لذت‌های شخصی بودن و عدم انجام تعهدات مربوط به ازدواج

برخی از افراد تنها به دنبال لذت‌ بردن خودشان هستند و برایشان اهمیتی ندارد که تعهداتی در قبال خانواده و دیگران دارند. وقتی خانواده درگیر مشکل باشد این افراد برایشان اهمیتی ندارد و فقط به فکر این هستند که به خودشان خوش بگذرد. چنین کسی حاضر نیست به خاطر تعهداتی که در خانواده دارد بخشی از لذت‌هایش را کنار بگذارد. چنین کسی وقت ازدواجش نیست و نباید ازدواج کند.

8. سرگردانی شغلی و تحصیلی

بعضی از افراد نمی‌دانند در زندگی‌شان می‌خواهند چه کار کنند و دائم شغل یا رشته تحصیلی خود را تغییر می‌دهند. چنین کسی تکلیفش با خودش مشخص نیست و نباید قبل از حل این مشکل به فکر ازدواج باشد.

9. داشتن رفتارهای هیجانی آنی و پشیمانی بعد از آن

بعضی از افراد هستند که رفتارهای هیجانی آنی دارند و بعد به شدت از رفتار خودشان پشیمان می‌شوند.

10. رفیق‌بازی زیاد و عدم توجه به خانواده

چنین فردی فقط دوست دارد با رفقایش باشد و هیچ اهمیتی به خانواده خودش نمی‌دهد. این فرد همه وقت خود را صرف دوستانش می‌کند و اگر ازدواج کند در زندگی خانوادگی هم همین رویه را طی می‌کند و دچار چالش می‌شود.

باید نقاط ضعف خود را مدیریت کنیم تا ازدواج بهتری داشته باشیم

سوالی که برای برخی از افراد پیش می‌آید این است که بالاخره هر کسی نقطه ضعفی دارد و اگر بخواهیم به معیارهای بالا به شکل ایده‌آل‌گرایانه نگاه کنیم آن وقت هیچ کس نباید ازدواج کند. پاسخ این سوال این است که نکات بالا باعث ایجاد چالش در زندگی می‌شوند و باید تلاش کنیم آنها را در وجود خودمان برطرف کنیم.

از سوی دیگر، افراط در هر یک از موارد گفته شده، مشکل‌ساز است. به هر حال؛ خشم درون همه ما وجود دارد اما باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم و این نکته اهمیت دارد. مثلا کسی که خشمگین می‌شود و تمام وسایل خانه را خورد می‌کند یا همسرش را کتک می‌زند مشکل دارد اما این که در هنگام خشمگین شدن مثلا صدای آدم بالا برود کاملا طبیعی است.

بنابراین، کسانی که ویژگی‌هایی مثبتی داشته باشند وجود دارند و این افراد می‌توانند نقاط ضعف خود را کنترل و مدیریت کنند و بهبود ببخشند.

مطالب مرتبط:

حرف هایی که در ۴ جلسه اول آشنایی برای ازدواج باید به هم بزنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *