چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

وتناسب اندام 2 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

وقتی قسمت کوچکی از یک بشقاب بزرگ را نوش جان کنید مغز شما احساس خوشنودی و رضایت نمی کند ولی اگر همان مقدار غذا را در یک بشقاب کوچکتر میل کنید بیشتر احساس سیری خواهید کرد.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، پروفسور برایان وانسینک استاد دانشگاه کرنل مطالعات زیادی را در مورد اینکه، “محیط چگونه تصمیمات غذا خوردن شما را شکل می دهد” انجام داده است و بسیاری از ایده های جالبش را از کتاب مشهورش به نام “خوردن بدون فکر” گرفته است.

 

در این مقاله به یک سری از بهترین راه های کاربردی که “سالم خوردن” را راحت تر می کند می پردازیم.

 

  1. از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید

بشقاب بزرگتر یعنی غذای بیشتر. با توجه به مطالعات وانسینک و تیمش، اگر این تغییر بسیار ساده را انجام دهید در طول سال آینده 22 درصد کمتر غذا خواهید خورد. اگر در حال تفکر به این هستید که خب غذای کمتری تو بشقاب می ریزم! سخت در اشتباه هستید، باید بدانید که اصلا به این راحتی که فکر می کنید نیست و عکس زیر گویای این مساله است.

 

1 300x157 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

 

وقتی قسمت کوچکی از یک بشقاب بزرگ را نوش جان کنید مغز شما احساس خوشنودی و رضایت نمی کند ولی اگر همان مقدار غذا را در یک بشقاب کوچکتر میل کنید بیشتر احساس سیری خواهید کرد. غذای درون این دو بشقاب یک اندازه است اما مغز و شکم شما درک نمی کند.

 

  1. از لیوان های باریک و بلند استفاده کنید

لیوان های کوتاه و پهن یعنی نوشیدنی بیشتر بخصوص در مورد نوشیدنی های مضر مثل انواع نوشابه ها و مشروبات الکلی.

 

به عکس زیر توجه کنید، خط عمودی بلندتر است یا خط افقی؟ این دو خط هم اندازه هستند ولی مغز ما تمایل دارد خط عمودی را بلندتر حساب کند، به همین دلیل لیوان های بلند هم بزرگتر به نظر می آیند و باعث می شوند حداقل 20 درصد کمتر نوشیدنی مصرف کنید.

 

2 300x157 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

  1. از بشقاب هایی استفاده کنید که با غذای شما تضاد رنگی شدیدی دارند

وقتی بشقاب با غذای شما همرنگ باشد، شما به طور طبیعی بیشتر غذا میل می کنید، به خاطر اینکه مغز شما در تشخیص دادن میزان غذا از رنگ بشقاب مشکل دارد.

 

آبی و سبز تیره بهترین رنگ ها برای بشقاب هستند، به این دلیل که با غذاهایی که رنگ روشنی دارند ( پاستا، برنج، سیب زمینی و … ) تضاد ایجاد می کنند و میل شما برای بیشتر غذا خوردن را کم می کنند.

 

3 300x157 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

 

  1. غذا و خوراکی های سالم را در دیدرس قرار دهید

به عنوان مثال می توانید ظرفی از میوه و آجیل را در کنار در یا هر جای دیگری که وقتی می خواهید از منزل خارج شوید در محدوده ی دید شما قرار بگیرد و از کنارش عبور کنید.

وقتی شما گرسنه هستید و عجله دارید به احتمال زیاد اولین خوراکی که ببینید برمی دارید، پس چه بهتر که خوراکی سالم در دسترس باشد.

 

4 300x157 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

 

  1. غذاهای ناسالم را در فویل بپیچید وغذاهای سالم را در سلفون

ضرب المثل قدیمی ما “از دل برود هر آنکه از دیده برفت” حتی در این مورد هم صدق می کند. خوردن فقط یک اتفاق فیزیکی و مجموعه ای از اتفاقات شیمیایی نیست بلکه یک اتفاق هیجانی هم هست.

 

ذهن شما اغلب بر اساس آن چیزی که می بیند مشخص می کند که قصد خوردن چه چیزی را دارد، به همین دلیل اگر غذاهای ناسالم را بسته بندی کنید و در معرض دید قرار ندهید، احتمال سر زدن به آنها و خوردنشان کمتر از غذاهای سالم در دسترس و قابل رویت می شود.

 

  1. غذاهای سالم را در ظروف بزرگتر و غذاهای ناسالم را در ظروف کوچکتر قرار دهید

ظرف های بزرگ بیشتر جلب توجه می کنند و فضای آشپزخانه را اشغال می کنند، به همین خاطر احتمال اینکه توجه شما را جلب کنند بیشتر است، در حالی که ظرف های کوچک می توانند مدت زیادی در آشچزخانه مخفی بمانند و در نقطه ی توجه شما قرار نگیرند.

 

6 300x200 - چگونه به صورت ناخودآگاه، سالم و به اندازه غذا بخوریم؟

 

** محسن اکباتانی؛ کارشناس صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *