گرمازدگی را ضربه فنی کنید؛ نسخه های ابن سینا و زکریای رازی برای افراد گرمازده

گرمازدگی

به گفته ابوعلی سینا، دوغ ترش برای گرمازدگی مناسب است. فرد آفتاب‌زده ‌شده بهتر است در سايه بنشيند و پاي خود را در آب سرد بشويد و اگر تشنه بود اندك‌اندك از ظرفي با دهانه باريك آب بنوشد.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، درست است که تابستان فصل تعطیلات و تفریح و مسافرت است و لحظه های خوشی را ایجاد می کند اما غالبا در این فصل هوا به اندازه ای گرم می شود که برای خیلی از ما تحمل آن بسیار دشوار است و حتی بسیاری از افراد هستند که در تابستان به دلیل گرمای شدید دچار گرمازدگی می شوند. در این گزارش در مورد راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی و در صورت ابتلا، به راهکارهایی برای درمان این مشکل اشاره می کنیم.

ساعات ممنوع بیرون رفتن

برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه هایی عمومی وجود دارد مانند این که سعی کنید در ساعات اوج گرما و تابش آفتاب یعنی از ساعت 11 تا 3 بعد از ظهر در خانه یا هر فضای مسقف دیگری بمانید و هوس بیرون رفتن نکنید تا از گزند آفتاب سوزان در امان بمانید.

لباس های روشن و با الیاف طبیعی بپوشید

در مورد لباس پوشیدن نیز بهتر است سراغ لباس هایی با جنس خنک بروید. این نکته را به یاد داشته باشید که هر چه درصد الیاف طبیعی در یک لباس بیشتر باشد آن لباس خنک تر خواهد بود اما لباس هایی که الیاف مصنوعی زیادی دارند هوا را به راحتی از خود عبور نمی دهند. راستی یادتان نرود که در تابستان تا جایی که می توانید دور لباس های مشکی و به طور کلی تیره رنگ را یک خط قرمز پهن بکشید و لباس های رنگ روشن را از کمدتان بیرون بیاورید.

با آب خیلی سرد دوش نگیرید

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگرچه دوش گرفتن با آب سرد در تابستان لذت بخش است اما در این کار زیاده روی نکنید و موقع دوش گرفتن درجه آب خیلی سرد را انتخاب نکنید چرا که این کار آسیب های زیاد و جبران ناپذیری به سلامتی شما می زند.

جدا از این توصیه های کلی، برخی توصیه های غذایی هم وجود دارند که باعث می شوند تا حد زیادی از گرمازدگی ایمن شوید.

1 - گرمازدگی را ضربه فنی کنید؛ نسخه های ابن سینا و زکریای رازی برای افراد گرمازده

به بطری آب خود سفت بچسبید تا گرمازدگی سراغتان نیاید

اولین و مهمترین توصیه غذایی برای جلوگیری از گرمازدگی این است که محکم و سفت به بطری یا پارچ آب بچسبید و آن را از خودتان جدا نکنید!! جدا از شوخی، مصرف آب را بیشتر از آنچه فکر می کنید جدی بگیرید و حتی اگر تشنه نیستید یادتان باشد که بدنتان به آب زیادی نیاز دارد و اگر دچار کمبود آب شود با سردرد و سرگیجه و گرمازدگی از شما انتقام می گیرد!

معجون خاکشیر، لیمو و تخم شربتی

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آبلیمو هم می تواند جگرتان را حال بیاورد و بدنتان را از فکر گرمازده شدن خارج کند. همچنین، توصیه می شود هر دو روز یک بار یک عدد لیمو در آب بچکانید و نوش جان کنید.

تخم شربتی یکی دیگر از خوراکی های معجزه آسا برای رفع عطش و خنک شدن دمای بدن است. شاید ندانید که تخم شربتی دانه گیاه ریحان است و به دلیل وجود ترکیبات لعاب دار به صورت ژله ای در می آید و از آن برای درست کردن شربت استفاده می کنند. راستی می توانید خاکشیر، تخم شربتی و آبلیمو را مخلوط کنید و معجونی خنک و دوست داشتنی بسازید.

خاکشیر - گرمازدگی را ضربه فنی کنید؛ نسخه های ابن سینا و زکریای رازی برای افراد گرمازده

میوه ها را فراموش نکنید

میوه ها و سبزیجات تابستانی مثل هلو، شلیل، انگور، هندوانه، طالبی و … را هم دو دستی بچسبید و فکر نخوردن آنها را کاملا از سر بیرون کنید چون این میوه ها علاوه بر داشتن طبع سرد و تر، سرشار از آب هستند و می توانند به خوبی آب بدنتان را تأمین کنند.

افرادی هستند که این توصیه ها را رعایت نمی کنند و یا به دلایل دیگر دچار گرمازدگی می شوند. راهکارهایی هم برای این افراد وجود دارند که مشکل آنها را کمتر می کند.

نسخه ابن سینا برای افرادی که دچار گرمازدگی شده اند

بزرگان و اندیشمندان طب سنتی ایران توصیه هایی برای افراد گرمازده دارند. به گفته ابوعلی سینا، دوغ ترش براي گرمازدگي مناسب است. فرد آفتاب‌زده ‌شده بهتر است در سايه بنشيند و پاي خود را در آب سرد بشويد و اگر تشنه بود اندك‌اندك از ظرفي با دهانه باريك آب بنوشد. علاوه بر اين خوراكش هم بايد از غذاهاي زود هضم باشد.

شيخ‌الرئيس در اين‌باره توصيه كرده است: ماليدن روغن بنفشه روي پيشاني، براي جلوگيري از گرمازدگي و سردردهاي صفراوي مفيد است. فرد بعد از سفر، حمام آب سرد بگيرد تا از آسيب سفر به دور باشد و سرحال ‌آيد. البته نبايد در اين كار عجله كند و بايد به‌تدريج آب‌تني كند. فرد مسافر، سر و سينه خود را از تابش مستقيم نور خورشيد بپوشاند و در راه قاووت جو و عصاره ميوه تناول كند و قدري براي حركت صبر كرده و سپس به راه بيفتد.

به نسخه زکریای رازی هم برای مقابله با گرمازدگی عمل کنید

زكرياي رازي نیز گفته است: نوشيدن شربت سكنجبين منافع بسيار دارد. يكي از منافع سكنجبين آن است كه چون آن را با يخ خنك كرده و بنوشند، صفرا را مي‌برد و از التهاب حرارت معده مي‌كاهد و آنچه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج مي‌كند. اگر سكنجبين را با ريشه و تخم كاسني مخلوط كرده و كمي گلاب به آن اضافه كنند، نوشابه‌اي پر سود و شگفت‌آور مي‌شود، به‌خصوص براي كساني كه جگر و معده‌اي گرم داشته يا دچار گرفتگي معده شده‌اند و نيز براي كساني كه مبتلا به نفخ هستند منافع زياد دارد اما براي مبتلايان به زخم معده و روده مضر است. از آنجا كه فرد گرمازده ميل زيادي به خوردن آب سرد دارد، بايد به‌تدريج و آهسته مايعات را بنوشد تا معده وي دچار تحريك و درد نشود.

آلو بخورید

آلوها هم منبعی عالی از آنتی اکسیدان ها و بسیار آبدار هستند. برای درمان گرمازدگی چند آلو را در آب خیس کنید تا نرم شوند سپس آنها را خمیر و صاف کنید و بخورید. این کار به میزان قابل توجهی بدن ملتهب شما را آرام می کند.

.jpg - گرمازدگی را ضربه فنی کنید؛ نسخه های ابن سینا و زکریای رازی برای افراد گرمازده

معجزه دم کرده عناب و زرشک و شکر

همچنین، برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی‌های سرد و‌ تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می‌شود. البته بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می‌شود.

 

یک نظر

  • nila گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون. واقعا کاربردی بود.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *