والدین چگونه می‌توانند به کشف و پرورش استعداد فرزند خود کمک کنند؟

کشف-استعداد-کودکان

یک والد کارآمد لازم است در سال‌های ابتدایی رشد کودک، شرایطی را مهیا کند تا کودک با توجه به علاقه و استعدادش، فعالیت موردنظر خود را دنبال کند.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو، روانشناس و مشاور؛ استعدادیابی از همان سنین کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد و والدین باید برای شناخت و پرورش استعداد‌های کودک خود اقداماتی انجام دهند.

یک والد کارآمد لازم است در سال‌های ابتدایی رشد کودک، او را با انواع بازی‌ها و فعالیت‌ها آشنا کرده و شرایطی را مهیا کند تا کودک با توجه به علاقه و استعدادش در زمینه خاص، فعالیت موردنظرش را دنبال کند.

برای کشف و پرورش استعدادهای کودک، باید محیط بازی او غنی باشد

محیط رشد و بازی کودک باید غنی باشد؛ منظور این است که انواع اسباب‌بازی‌ها، کتاب داستان‌ها، وسایل نقاشی، خمیربازی و … در محیط بازی وجود داشته باشد تا در تمام زمینه‌ها میزان علاقه و استعداد کودک مشخص شود.

زمانی که والد متوجه شد فرزندش در چه موضوع و زمینه‌ای استعداد و علاقه دارد، می‌تواند او را در کلاس‌های آموزشی موردنظر ثبت‌نام کند. البته، در صورتی که تداخلی در امر یادگیری تحصیلی و رشد جسمانی کودک ایجاد نشود.

استعداد کودکان - والدین چگونه می‌توانند به کشف و پرورش استعداد فرزند خود کمک کنند؟

کشف استعداد بچه‌ها در سنین کودکی چه کمکی به آنها می‌کند؟

سوالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید این است که اهمیت کشف و پرورش استعداد فرزندمان در سنین در کودکی در چیست؟

اول از همه، فایده این امر در این است که یادگیری و مهارت‌آموزی در سنین کودکی و نوجوانی با سرعت بیشتر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

دومین مسئله این است که براساس این اقدام، فرزندتان به موقع در جایگاه درست و متناسب استعدادی خود قرار می‌گیرد و سال‌هایی از زندگی‌اش در موقعیت‌های نامناسب هدر نمی‌رود.

نکاتی که والدین باید حتما به آنها توجه داشته باشند

حال باید متذکر شویم که والدین در این زمینه دچار حساسیت بیش از اندازه نشوند و کودک را در حالی که هنوز رشد جسمی و عقلی او کامل نشده درگیر کلاس‌ها و آموزش مهارت‌های مختلف نکنند، زیرا این مساله بسیار آسیب‌زننده خواهد بود.

نکته با اهمیت دیگر در این زمینه این است که والدین به‌طور حقیقی به دنبال کشف و پرورش استعدادهای فرزندشان باشند و از سوق دادن کودک به موضوعات مورد علاقه شخصی خود جلوگیری نمایند.

همچنین، قرار دادن کودک در چندین موقعیت آموزشی و مهارتی در یک زمان واحد اشتباه است. به‌عنوان مثال، نباید کودکی ۶ ساله به‌طور همزمان در کلاس‌های زبان انگلیسی، ژیمناستیک، نقاشی و کلاس سنتور مشغول به یادگیری باشد.

استعداد - والدین چگونه می‌توانند به کشف و پرورش استعداد فرزند خود کمک کنند؟

شاید کودک در تمام این زمینه‌ها استعداد داشته باشد؛ اما فراموش نکنیم  که او کودکی بیش نیست و بیش از هر چیز به بازی نیاز دارد و ثبت‌نام در یک کلاس ورزشی و آموزشی برای او کافی است، آن هم در صورتی که خودش نیز خواستار یادگیری در آن زمینه‌ها باشد و تنها به صورت چند روز در هفته باشد.

با افراطی عمل کردن والدین، نه تنها یادگیری‌ها سطحی خواهد شد زیرا کودک فرصت تمرین و کسب مهارت را در تمام موضوعات ندارد، بلکه از یادگیری و کلاس‌های آموزشی نیز دلسرد و خسته خواهد شد که این دیدگاه منفی در زمینه تحصیل نیز به او آسیب خواهد زد.

در پایان فراموش نکنیم که هر زمان فرزند ما به هر دلیلی نسبت به رشته مورد علاقه و استعداد خود، اظهار خستگی، عدم علاقه، استراحت کردن و یا تغییر رشته دادن کرد؛ به سخنانش توجه کنیم و به نظر و عقیده‌اش احترام بگذاریم و بگذاریم خودش تصمیم بگیرد زیرا هیچ چیز مهمتر از علاقه و کسب لذت از کار و رشته نیست. در واقع، در این صورت است که خلاقیت و رشد و پرورش حقیقی رخ می‌دهد.

مطالب مرتبط: 

13 بازی که باعث افزایش دقت و تمرکز کودکان می شود 

 

یک نظر

  • شاکری گفت:

    خیلی عالی و مفید بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *