تأثیر رژیم غذایی در کاهش دردهای دوران پریود

قاعدگی

برخی از زنان جوان در اثر تمرین های ورزشی شدید و نامناسب و توصیه های ناصحیح رژیم های غذائی به منظور کاهش وزن، سعی می کنند که چربی بدن و LDL کلسترول خون را حتی الامکان کاهش دهند، در نتیجه این کار نظم جریان طبیعی پریود آنها مختل می شود و موقتا عقیم شده و در سالهای بعد نیز ممکن است دچار پوکی استخوان شوند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- ناراحتی های عادت ماهیانه را می توان با استفاده از مواد غذائی کاهش داد. دانشمندان معتقدند که موادغذائی ممکن است در تغییرات هورمون زنانه استروژن و در نتیجه در وضع پریود زنان تاثیر بگذارد. مواد غذائی متشکل از هیدراتهای کربن، شدید با ناراحتی های قبل از شروع عادت ماهیانه ارتباط دارند. تحقیقات متعددی تأیید می کند که برخی غذاها و مواد مغذی نظیر کلسيم، منگنز بخصوص چربی و کلسترول به نظر می رسد در وضع و چگونگی عادت ماهیانه اثر بگذارند.

نقش کلسیم در رفع ناراحتی های زنان

خوردن يك ليوان شیر بی چربی اضافی و یا خوردن یك پیمانه برگ کلم خردشده اضافی در روز ممکن است برای پیش گیری ناراحتی های فیزیکی و دردهای قبل از عادت ماهیانه در دوران عادت ماهیانه کمک کند. طبق نظر جیمز پن لاند متخصص روانشناس در وزارت کشاورزی امریکا، اگر در رژیم غذایی روزانه به مقدار کافی كلسيم خورده شود، و به جای ۶۰۰ میلی گرم کلسیم در روز به طور متوسط) ، مقدار بیشتری یعنی حدود ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز خورده شود، ناراحتیهای عادت ماهیانه محسوسأ کاهش می یابد.

.jpg - تأثیر رژیم غذایی در کاهش دردهای دوران پریود

دکتر پن لاند از گروهی از زنان داوطلب که از نظر دوره های عادت ماهیانه عادی بودند درخواست کرد که در مدت ۶ ماه هر روز از ۶۰۰ میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی استفاده کنند و از گروه دیگری نظیر آنها درخواست کرد که در مدت ۶ ماه از ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز استفاده نمایند. پس از ۶ ماه معلوم شد زنانی که از ۶۰۰ میلی گرم کلسیم در روز استفاده می کردند محسوسأ بیشتر از ناراحتیهای عادت ماهیانه بخصوص در يك هفته قبل از شروع عادت ماهیانه رنج می بردند و از جمله بیشتر دچار افسردگی، تحریک پذیری ، عصبانیت و نگرانی می شدند و به علت بی حالی و ناراحتی، در روزهای قبل از آغاز عادت ماهیانه از نیروی کار آنها کاسته می شد و به علاوه بیشتر از سردرد، پشت درد و گرفتگی عضلات و سفتی ماهیچه ها در دوران عادت ماهیانه رنج می بردند.

نقش منگنز در جلوگیری از جریان شدید خونریزی پریود

دکتر فیلیس جانسن از مرکز تحقیقات تغذیه انسان در گراند فورکسن – داک یا شمالی وابسته به وزارت کشاورزی امریکا می گوید: اگر از زیادی غیرعادی جریان خون روی عادت ماهیانه نگران هستید، با احتمال زیاد کمبود ماده منگنز در رژیم غذایی شما عامل این ناراحتی است.

توصیه دکتر جانسن این است برای این که از خونریزی شدید در دوره پریود جلوگیری شود باید حتی الامکان از غذاهای سرشار از منگنز استفاده کنید مانند میوه ها بخصوص آناناس، سبزیهای برگی، دانه های کامل غلات، مغزهای گیاهی، سبوس گندم، چغندر و حبوبات. البته در چای نیز مقدار زیادی منگنز وجود دارد ولی در محلول رقیق دم کرده آن نسبت کمتری یافت می شود.

تأثیر کمبود چربی بدن در بی نظمی پریود

یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده نظم عادت ماهیانه و فعالیتهای دستگاه تناسلی کمبود چربی در مواد غذائی و در بدن است. دکتر لاورنس دمرس استاد پاتولوژی و پزشکی در مرکز پزشکی میلتون هارشی در پنسیلوانیا می گوید: زنانی که در خون آنها مقدار LDL کلسترول یعنی قسمتی از کلسترول که به جزء بد معروف است، به قدر کافی نباشد و از يك حداقلی کمتر باشد، عادت ماهیانه آنها غیر طبیعی و مختل می شود.

قابل تاسف است که برخی از زنان جوان در اثر تمرین های ورزشی شدید و نامناسب و توصیه های ناصحیح رژیم های غذائی به منظور کاهش وزن، سعی می کنند که چربی بدن و LDL کلسترول خون را حتی الامکان کاهش دهند، در نتیجه این کار نظم جریان طبیعی عادت ماهیانه آنها مختل می شود و موقتا عقیم شده و در سالهای بعد نیز ممکن است دچار پوکی استخوان شوند.

رژیم غذایی باید به قدر کافی چربی مفید منظور شود تا ذخیره چربی و کلسترول به قدر کافی بوده و نظم عادت ماهیانه تأمین شود. برای تأمین چربی بدن روغن زیتون که دارای مقدار کافی چربی اشباع نشده با يك اتصال مضاعف است انتخاب خوبی است. بنابر این ان منظور کردن روغن زیتون کافی در رژیم غذایی خود غفلت نکنید.

اما و اگرهای خوردن مواد شیرین قبل از عادت ماهیانه

سؤالی که مطرح است این است که آیا زنانی که دارای ناراحتی های شدید در دوره پریود بخصوص قبل از شروع دوره هستند، اگر خیلی مواد شیرین دوست داشته باشند و بخورند به رفع و کاهش ناراحتی های آنها کمک می کند یا ناراحتیها را تشدید می کند؟ بعبارت روشن تر آیا خوردن مواد هیدرات کربن نظیر شیرینی ها، قند، شکلات و مواد نشاسته ای ناراحتیهای قبل از عادت ماهیانه را درمان می کنند یا بدتر می کنند؟

پریود - تأثیر رژیم غذایی در کاهش دردهای دوران پریود

شواهد علمی جدید نشان می دهند که خوردن مواد شیرین ناراحتیهای زنانه را کاهش می دهد. توصیه دکتر وورتمن این است زنانی که از ناراحتیهای قبل از دوره هفت روز؛ عادت ماهیانه در رنج هستند لزومی ندارد که از خوردن مواد هیدراتهای کربن نظیر شیرینی و نان و ماکارونی و سیب زمینی و برنج و غلات اجتناب کنند یعنی به طور کلی نباید از خوردن شیرینی ها و نشاسته که دوست دارند پرهیز کنند و این علاقمندی آنها به خوردن مواد شیرین درمان کننده ناراحتی آنهاست و نه ایجاد کننده ناراحتی.

دکتر دبورا بوون” متخصص روانشناسی در دانشگاه واشنگتن نیز در این مورد موافق است و در مطالعاتی که نموده دریافته است زنانی که علاقه شدید به مواد غذائی و شیرینی دارند و به خواست شدید خود پاسخ مثبت می دهند یعنی از آنچه که دوست دارند می خورند به مراتب کمتر از ناراحتیهای پریود رنج می برند و کمتر دچار گرفتگی عضله و خستگی می شوند.

تأثیر کافئین در ناراحتی های قبل از پریود

اگر از ناراحتیهای قبل از عادت ماهیانه شدیدا در رنج هستید، سعی کنید برای مدت دو تا سه ماه از خوردن نوشابه های کافئین دار خودداری کنید و ببینید آیا تأثیری در کاهش ناراحتی های شما دارد یا فرقی نکرده است.

دکتر روسینیول در بررسیهای جغرافیائی بهداشت خود دریافته است که زنان چینی که روزی ۴-۱ پیمانه چای می خورند در مقایسه با زنانی که هیچ جای نمی خورند دو برابر بیشتر از ناراحتیهای قبل از پریود رنج می برند. و خوردن ۸-۴ پیمانه چای در روز ناراحتیهای قبل از عادت ماهیانه را ده برابر بیشتر می کند.

پس از این بررسی دکتر روسينيول طرح تحقیقی را در مورد ۸۴۱ نفر دانشجوی زن امریکایی مورد اجرا گذارد. در این طرح نیز بررسی اثر کافئین در ایجاد ناراحتیهای قبل از عادت ماهیانه مطرح بود. و نشان داده شد آنهائی که در روز حداقل يك پیمانه از نوشابه های کافئین دار مانند قهوه یا چای و یا سایر نوشابه های کافئین دار می خورند بیشتر در معرض ناراحتی های قبل از عادت ماهیانه اند و هر قدر مصرف کافئین در روز بیشتر باشد ناراحتی شدیدتر می شود. ولی شدت ناراحتیهای قبل از پریود برای همه افراد در اثر خوردن کافئین یکسان نیست، در برخی افراد که حساسیت بیشتری به کافئین دارند شدیدتر و در برخی دیگر کمتر بوده است، و براحتی می توان در مورد هر کسی تعیین نمود که ابعاد تاثیر کافئین در تشدید ناراحتی قبل از عادت ماهیانه چقدر است. برای این کار کافی است در مدت دو سه ماه از خوردن نوشابه های کافئین دار خودداری شود و پس از آن معلوم خواهد شد که کافئین اثر تشدید کننده دارد و یا بدون اثر است.

مطالب مرتبط: 

چه زمانی باید به فکر درمان علایم سندرم قبل از قاعدگی باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *