با رعایت این رژیم غذایی با آسم مبارزه می کنید و راحت تر نفس می کشید

آسم

توجه به این اصل که مواد غذایی می توانند برای مبارزه با بیماری آسم مفید باشند اعتقادی خیلی قدیم است. در پاپیروس که از نوشته های پزشکی مصری در روزگاران کهن در سال های ۱۵۵۰ قبل از میلاد مسیح است آمده است که حکمای آن زمان از انجیر، انگور، کندر، زیره، میوه درخت سرو و شراب برای درمان آسم استفاده می کردند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- در حال حاضر تعداد مبتلایان به بیماری آسم در جهان بسیار زیاد است و تنها در کشور آمریکای شمالی به طوری که آمارها نشان می دهند از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ یعنی طی 10 سال تعداد مبتلایان 10 میلیون نفر افزایش یافته است و تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری تقریبا 2 برابر شده است.

مشخصات آسم به طور خیلی ساده شامل حمله های مکرر و عود کننده سرفه، خس خس کردن سینه، تنگی نفس و کوتاهی تنفس که ممکن است این علائم ملایم و قابل تحمل و در برخی موارد خیلی شدید و مرگ زا باشد. در این حمله ها مجاری هوائی كوچك در ریه ها به طور ناگهانی با اخلاط و سایر ترشحات مخاطی بسته می شوند. اگر اخلاط بیرون نیاید و مجاری و حفره های هوا پاك نشود در حالات شدید ممکن است منجر به خفگی شود.

داشتن رژیم غذایی مناسب ممکن است برای پیشگیری و تسکین حمله های آسم به چهار طریق عمده مؤثر باشد. یعنی از طریق کمک به رفع التهاب مجاری هوا، از طریق باز کردن مجاری هوا، از طریق رقیق کردن و شل کردن اخلاط در ریه ها و بالاخره از طریق جلوگیری از عکس العمل های آلرژی که حمله های آسم را تحريك می کنند.

رژیم غذایی ضد آسم در روزگاران کهن

توجه به این اصل که مواد غذایی می توانند برای مبارزه با بیماری آسم مفید باشند اعتقادی خیلی قدیم است. در پاپیروس که از نوشته های پزشکی مصری در روزگاران کهن در سال های ۱۵۵۰ قبل از میلاد مسیح است آمده است که حکمای آن زمان از انجیر، انگور، کندر، زیره، میوه درخت سرو و شراب برای درمان آسم استفاده می کردند.

در طب سنتی چینی برگ های بوته چای را برای تسکین آسم تجویز می کردند. از برگ های چای بعدها در سال ۱۸۸۸ میلادی ترکیب شیمیایی ضد آسم تئوفیلین استخراج شد که به عنوان دارو هنوز هم توسط پزشکان توصیه می شود. حکمای یونان و روم نیز مواد خوراکی از قبیل سیر، فلفل، دارچین و سرکه را برای کنترل آسم تجویز می کردند.

از این مواد توصیه شده، تاکنون، معدودی از آنها بررسی و مورد تایید دانش جدید پزشکی قرار گرفته اند که عبارتند از غذاهای تند، میوه ها، سبزی ها و ماهی.

پیاز بخورید

توصیه کارشناسان به مبتلایان بیماری آسم این است که در رژیم غذایی خود مرتبا از پیاز استفاده کنید. پیاز حداقل دارای سه ترکیب شیمیایی طبیعی ضد التهاب دارویی است که به عامل زیربنایی بیماری آسم یعنی به التهاب حمله می کند.

در يك آزمایش وقتی به عده ای افراد داوطلب قبل از این که در تماس با محرك ها قرار داده شوند، مقداری عصاره پیاز داده شد، حمله های آسمی برونشی آنها ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

تأثیر روغن ماهی و غذاهای دریایی در بهبود بیماری آسم

خوردن ماهی های آب های سرد که چرب هستند اثر شفابخش در بیماری آسم دارد، زیرا روغن ماهی در درازمدت برای آسم اثر درمانی دارد. طبق نظر محققان انگلیسی وجود يك ماده ضدالتهابی در روغن ماهی موجب کاهش التهاب و ترمیم لایه داخلی مجاری هواشده و نفس کشیدن را تسهیل می کند.

ماهی - با رعایت این رژیم غذایی با آسم مبارزه می کنید و راحت تر نفس می کشید

نتایج تحقیقات نشان داده اگر به طور مرتب و در درازمدت از ماهی های چرب سرشار از روغن ماهی دارای اسید چرب و امگا ۔ ۳، نظیر ماهی ماکرل، ماهی سالمون، ماردین و تونا خورده شود، به طوری که مرتبا حمله های مکرر و متناوب آسم را در مجاری را سرکوب نماید، ممکن است در پیش گیری حمله های آسم اثر محسوس داشته باشد. این واقعیتی است که جوامعی مانند جامعه اسکیموها که به طور مداوم غذاهای دریایی می خورند خیلی کم مبتلا به آسم می شوند.

در يك آزمایش مشاهده شده است که روغن ماهی در مورد اشخاصی که به آسپرین حساس هستند انسداد مجاری هوا را بدتر می کند. بنابراین رژیم روغن ماهی بخصوص مصرف ماهی های چرب باید با مشورت و زیر نظر پزشك باشد تا از نظر حساسیت و همچنین با توجه به وضع و مقدار تری گلیسرید بیمار و سایر جهات توصیه لازم بشود.

تأثیر میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C

اگر می خواهید بهتر نفس بکشید هر روز مقدار زیادی از سبزی ها و میوه های سرشار از ویتامین C بخورید. دکتر شوارتز می گوید میوه ها و سبزی هایی که دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند احتمالا از نظر کاهش التهاب برای کنترل آسم مفیدند.

تأثیر شفابخش مواد غذایی تند

همچنین، توصیه دانشمندان این است که برای تخفیف آسم از مواد غذایی تند استفاده کنید. دکتر زیمنت کارشناس بیماری های ریوی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید فلفل قرمز تند، خردل، سیر و پیاز در بیماران آسمی، تنفس را راحت تر می کند زیرا باعث می شوند مجاری هوا باز شوند.

تند - با رعایت این رژیم غذایی با آسم مبارزه می کنید و راحت تر نفس می کشید

زیمنت می گوید این گونه مواد غذایی خلط آور هستند و موجب می شوند اخلاط غلیظ و چسبنده رقیق شده و براحتی دفع شوند و در صورتی که خارج نشوند مجاری هوارا مسدود کرده و باعث ایجاد اشکال در نفس کشیدن می شوند.

دکتر زیمنت معتقد است یکی از دلایلی که مواد تند در تنفس بیماران آسمی اثر مثبت دارند این است که با تحريك انتهای اعصاب مجاری هاضمه، ترشحات رقیقی در دهان و گلو و ریه ها ایجاد می شود و این ترشحات رقیق مانند آب، اخلاط را شل کرده و مانع چسبندگی آنها به مجاری هواشده و با يك سرفه خارج می شوند.

 با کافئین راحت تر نفس بکشید

توصیه می شود برای این که لوله های برونش ها باز شوند و راحت نفس بکشید از کافئین استفاده کنید. در دهه ۱۸۹۰-۱۸۸۰ میلادی کافئین داروی درجه اول ضد آسم به شمار می رفت و در ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ تئوفیلین جانشین کافئین شد. در حال حاضر هم هنوز تئوفیلین برای تسکین آسم توسط پزشکان تجویز می شود.

شواهدی در دست است که کافئین برای جلوگیری و درمان آسم کمک می کند، و اشخاصی که مرتبا قهوه که دارای کافئین است می خورند کمتر به حمله های آسم مبتلا می شوند. در مطالعه گسترده ای که در مورد ۷۲۲۸۴ نفر ایتالیائی در سنین بالاتر از ۱۵ سال انجام شده دیده شده است اشخاصی که مرتبأ در دراز مدت قهوه می خورند، حمله های برونشی آسمی آنها کاهش می یابد و از حمله های جدید نیز جلوگیری می شود.

.jpeg - با رعایت این رژیم غذایی با آسم مبارزه می کنید و راحت تر نفس می کشید

در مورد اشخاصی که فقط روزی 1 فنجان قهوه می خورند احتمال آسم ۵ درصد کاهش می یابد و آنهایی که مرتب روزی 2 فنجان قهوه میخورند احتمال آسم ۲۳ درصد کم می شود، و برای اشخاصی که روزی ۳ فنجان و بیشتر قهوه می خورند از خطر آسم ۲۸ درصد کاسته می شود. اما اگر بیشتر از روزی ۳ فنجان قهوه بخورند اثری در کاهش بیشتر آسم ندارد.

غذاهای محرک آسم

برخی مواد غذایی خیلی معمولی ممکن است حمله های حاد و ناگهانی اسم را بخصوص در بچه ها تحریک کنند. این نوع مواد غذایی که در برخی اشخاص ممکن است محرك آلرژی شوند شامل تخم مرغ، ماهی، مغزهای گیاهی، شیر گاو، شکولات و بعضی دانه های غلات اند. محققان انگلیسی کشف کردند که حتی کولاها ممکن است در برخی اشخاص جوان علایم آسم را تشدید و تحريك كند.

اثر منفی شیر گاو در بیماری آسم

شیر یکی دیگر از مواد غذایی خطر آفرین آسم است. استفاده از رژیم غذایی بدون شیر در برخی بیماران آسمی کمک شایانی به بهبود آنها نموده است. بدیهی است کودکان خیلی بیشتر مستعد عکس العمل های آسمی در اثر شیر هستند ولی برای اشخاص بالغ نیز بی خطر نیست.

 سعی کنید از مواد غذایی ضد التهاب استفاده کنید که با احتمال زیاد از التهاب مخاط مجاری هوا جلوگیری نماید. این نوع غذاها علاوه بر این که مانع وارد شدن آسيب جديد به مجاری هوا می شوند، اگر صدماتی در اثر التهاب وارد شده باشد نیز پس از مدتی ترمیم می نمایند.

توصیه های کلی

– مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود وارد کنید: پیاز، سیر، ماهی چرب آب های سرد، میوه ها و سبزی ها بخصوص آنهائی که از نظر ویتامین C خیلی غنی هستند.

– از خوردن روغن های گیاهی دارای اسیدهای چرب امگا ۶ مانند روغن ذرت و روغن آفتاب گردان خودداری کنید یا مقدار مصرف را محدود نمایید. این گونه روغن ها التهاب را افزایش می دهند و مانع تأثیر مواد غذایی ضدالتهاب مانند روغن ماهی نیز می شوند.

– خوردن گوشت و چربی های حیوانی را محدود کنید، زیرا التهاب زا هستند.

– از فلفل قرمز تند و غذاهای ادویه دار استفاده کنید.

– در مورد حمله های آسمی به عنوان کمک فوری می توانید قهوه بخورید.

مطالب مرتبط: 

چگونه می توان بیماری آسم را کنترل کرد و تنفس راحت تری داشت؟

یک نظر

  • پرویز آذر گفت:

    ورزش‌های مختلف خصوصآ ورزش‌های تنفسی و تمرکز فکر و آرامش فکر و بدن بسیار در حملات مفید واقع می‌شوند. کلا ورزش و ادویه جاتی مانند زرد چوبه و سیاه دانه به مقدار زیاد درمان اشم است

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *