چند راهکار کاربردی برای این که قبل از ازدواج بفهمیم گزینه ازدواج ما در هنگام اختلاف چه رفتاری خواهد داشت

مهارت حل اختلاف زناشویی

راهکارهایی وجود دارند که از طریق آنها قبل از ازدواج می توانیم پیش بینی کنیم در صورتی که پس از ازدواج با همسرمان دچار اختلاف شویم یا با هم دعوا کنیم او چه برخوردی خواهد داشت. در واقع، سبک و چگونگی رفتار افراد در هنگام بروز اختلافات قبل از ازدواج قابل پیش بینی است.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، هجدهمین جلسه از سلسله جلسات گفتگوی صمیمانه راجع به چگونگی انتخاب همسر با حضور دکتر علی شیخ الاسلامی؛ مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان برگزار شد. موضوع این نشست درباره نحوه پیش بینی نوع و چگونگی اختلافات و رفتار طرف مقابل قبل از ازدواج بود. در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار شد دکتر شیخ الاسلامی به سوالات حاضران پاسخ داد. در این گزارش مشروح این نشست را پیش رو دارید.

ارزیابی سبک دعوای والدین و نحوه حل اختلافات آنها

برای آگاهی از این موضوع اولین مساله ای که باید بررسی کنیم شرایط خانوادگی فرد مقابل است. باید از او سوال کنیم پدر و مادر شما اختلاف دارند یا خیر؟ اگر پاسخ دهد پدر و مادرم هم هیچ اختلافی با هم ندارند و هیچ وقت دعوا نکرده اند، این مساله یک زنگ خطر است. چون به این معناست که او موضوعی را از شما پنهان می کند.

اگر پاسخ او مثبت بود سوال کنید که دعواهای پدر و مادر شما چگونه است؟ چون در اکثر مواقع فرد از الگویی که پدر و مادر هنگام دعوا دارند، تبعیت می کند. اگر پدر و مادر هنگام دعوا به هم بی احترامی کنند به فرزندانشان یاد می دهند که آنها هم می توانند به همسرشان بی احترامی و فحاشی کنند. البته، این گونه نیست که در 100 % موارد افراد از الگوی پدر و مادر تبعیت کنند اما در اکثر مواقع این مساله صدق می کند.

ارزیابی چگونگی دعواهای فرد با خواهر و برادرش

سوال دیگری که باید از فرد بپرسیم این است که آیا تا به حال با برادر یا خواهرت دعوا کرده ای یا خیر؟ دلیل این دعواها چه بوده و چه رفتاری با او داشته ای؟ فردی که پاسخ می دهد در دعوا با خواهر یا برادرش از آنها کتک می خورده یا آنها را کتک می زده اطلاعات مهمی درباره نحوه رفتار خود بروز می دهد.

اگر بگوید همیشه در دعوا با خواهر و برادرم پیروز بودم و آنها را کتک زدم به این معناست که اگر با شما هم دعوا کنم من باید پیروز شوم و تو را اذیت خواهم کرد. اگر هم فرد به این سوالات پاسخ ندهد همین مساله هم نوعی اطلاعات در اختیار ما می گذارد. مثلا کسی که می گوید هیچ وقت با خواهر و برادرم دعوا نکردم باید نسبت به پاسخ او شک کرد. این زنگ خطر است و باید ببینیم چرا این فرد سعی می کند خودش و خانواده اش را خوب جلوه دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر کسی از خودش و خانواده اش فقط نقاط مثبت را تعریف کرد و هیچ اشاره ای به نقاط منفی نداشت باید این مساله را به عنوان زنگ خطر در نظر بگیریم. در مقابل، رفتار کسی هم که هیچ نکته مثبتی در خانواده اش نمی بیند و فقط روی نقاط منفی تمرکز دارد، زنگ خطری برای آن رابطه است.

ارزیابی ارتباط فرد با دوستانش

نکته دیگری که باید ارزیابی کنیم این است که فرد مقابل با دوستانش دعوا کرده یا خیر و این دعواها به چه علت بوده است و او چه رفتاری از خود نشان داده است؟ اگر ببینیم گاهی اوقات در رفتار با دوستان، طرف مقابل ما گذشت می کرده مساله مثبتی است اما اگر هیچ وقت گذشت نمی کرده زنگ خطر است.

اگر پاسخ دروغ شنیدیم چه کنیم؟

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که اگر فرد به سوالات ما پاسخ دروغ داد باید چه کنیم؟ در پاسخ باید بگویم سوالاتی که ما مطرح می کنیم باید غیر مستقیم باشد. از طرف دیگر، ما برای ارزیابی طرف مقابل تنها به این سوالات تکیه نمی کنیم و ابعاد شخصیتی، نگرش ها، سبک اقتصادی و سایر موضوعات مربوط به او را جداگانه بررسی می کنیم. سپس در یک کل یکپارچه همه این موارد را در کنار هم قرار می دهیم و اگر تعارضی وجود داشته باشد خود را نشان می دهد.

به این 3 مورد در تست شخصیت توجه کنید

3 مساله در تست شخصیت وجود دارد که در این باره می تواند کمک زیادی به ما بکند. یکی خصومت و کینه به دل گرفتن اوست که اگر میزان آن بالا باشد زنگ خطری برای ماست. چون افرادی که خصومت و کینه به دل می گیرند معمولا کسانی هستند که به راحتی نمی توانند ببخشند. این افراد مسایل منفی را با جزئیات در ذهنشان نگه می دارند و این مساله می تواند باعث چالش ها و درگیری های ادامه دار شود. به افرادی که این مورد در آنها بالاست توصیه می کنیم روی خودشان کار کنند تا بتوانند این ویژگی را مهار و کینه ها را فراموش کنند.

مساله دیگری که در تست شخصیت کمک زیادی به ما می کند بحث غرور است. کسی که غرور بالا و تبعیت پایینی دارد به ندرت عذرخواهی می کند و عذرخواهی برای او بسیار سخت است. چنین فردی به خاطر غرورش حاضر است همه چیز را کنار بگذارد. کسانی که مغرور هستند خیلی زود هر چیزی به آنها بر می خورد و کوچکترین رفتاری که باب میل آنها نباشد برایشان عامل تنش و درگیری می شود.

 سومین عاملی که در تست شخصیت باید به آن توجه داشته باشیم میزان تبعیت طرف مقابل است. کسی که تبعیت پایینی دارد فرد یک دنده ای است و حرف باید حرف او باشد. آدم لجوجی که غرور بالایی دارد و خصومت و کینه هم به دل می گیرد کسی است که برادر و خواهر را به راحتی سال ها کنار می گذارد و هر کدام از دوستان را که باب میلش نبوده به راحتی کنار گذاشته است. چنین فردی دوست صمیمی ندارد چون هیچکس حاضر نیست با چنین کسی دوست بماند.

وقتی این موارد در فرد شناسایی می شود باید توجه داشته باشیم که زندگی با او می تواند پر تنش باشد و در زندگی با او به چالش بخوریم.

به این زنگ خطرها توجه کنید

افرادی هم هستند که خیلی راحت همه چیز را می پذیرند و هر حرفی که شما بزنید بدون هیچ گونه انتقاد یا مخالفتی قبول می کنند. اما باید توجه داشته باشید که این رفتار نوعی زنگ خطر است. این افراد یا جرأت ورز نیستند یا این که منتظرند ازدواج سر بگیرد و به اصطلاح خرشان از پل بگذرد سپس شخصیت واقعی خودشان را نشان دهند. همچنین، کسانی هم که همه چیز را خیلی سخت می گیرند و به اصطلاح به همه چیز گیر می دهند، نوعی زنگ خطر به حساب می آیند.

سبک حل اختلاف اهمیت بیشتری از تعداد اختلافات دارد

در زندگی اختلاف سلیقه خیلی مهم نیست بلکه نوع برخورد با اختلاف سلیقه اهمیت دارد. وقتی طرفین مهارت حل اختلاف را بلد باشند حتی اگر اختلافات زیادی با یکدیگر داشته باشند دچار مشکل نمی شوند. اما کسانی که این مهارت را بلد نیستند حتی با یک اختلاف هم کار آنها می تواند به طلاق بکشد. در واقع، تعداد اختلافات در زندگی مشترک مهم نیست بلکه سبک حل اختلاف دارای اهمیت است.

4 نکته کاربردی برای یادگیری مهارت حل اختلاف

در مهارت های حل اختلاف اولین مساله مهم این است که دنبال مقصر نگردیم. در بیشتر مواردی که اختلاف پیش می آید و اختلاف به تنش و درگیری ختم می شود جایی است که افراد به دنبال پیدا کردن مقصر هستند. دومین مورد در حل اختلاف، تشخیص درست مساله است چون ما گاهی مساله را اشتباه تشخیص می دهیم و همین نکته موجب ایجاد تنش می شود. نکته دیگری که در مهارت های حل اختلاف باید به آن توجه کنیم وقت شناسی برای حل مساله است.

بعضی از زمان ها برای حل مساله مناسب نیست. یکی از این زمان ها وقتی است که آقا در حال رانندگی است و خانم کنار او نشسته است. عمده بحث هایی که در ماشین شروع می شود در انتها به یک دعوای شدید می رسد. یکی دیگر از زمان های نامناسب برای حل اختلاف موقعی است که در حال خوردن صبحانه هستیم و برای رفتن به سرکار عجله داریم یا وقتی که خسته و کوفته از سرکار به خانه برگشته ایم. زمان مناسب برای حل اختلاف وقتی است که دو طرف در تنش و استرس نیستند. البته، این زمان نباید خیلی از مساله دور باشد تا مشمول گذر زمان نشود.

نکته دیگری که برای حل اختلاف اهمیت دارد این است که در زمان حل اختلاف حتما کاغذ و قلم به همراه داشته باشیم تا وسط حرف هم نپریم. هر جا حرف طرف مقابل باب میل ما نبود حرف او را یادداشت می کنیم و اجازه می دهیم صحبت های خود را تمام کند و بعد نکته های خود را می گوییم. تمام آنچه را هم که با هم به توافق می رسیم می توانیم مکتوب کنیم تا بعدا قابل رجوع باشد و یادمان نرود که روی چه چیزهایی توافق کردیم.

برای حل مساله باید تمام راه حل هایی که به ذهنمان می رسد را روی کاغذ بنویسیم و هر یک از آنها را ارزیابی کنیم. به عبارت دیگر راه حل ها را هزینه – فایده می کنیم و در نهایت راه حلی که بیشترین پیامد مثبت و کمترین پیامد منفی دارد را انتخاب می کنیم، در مورد آن به توافق می رسیم و سپس آن را اجرا می کنیم. بعد از مدتی هم آن را ارزیابی مجدد می کنیم و اگر به نتیجه رسیده بود آن راه را ادامه می دهیم و اگر به نتیجه نرسیده بود راه حل دیگری را انتخاب می کنیم.

مطالب مرتبط:

چه زمانی می توانیم در مورد گذشته با همسر آینده مان صحبت نکنیم؟/ راهکاری برای سنجیدن میزان مادی بودن طرف مقابل قبل از ازدواج

در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *