پیچیدگی های درونی انسان مدرن در «آنومالیسا»

anomalisa

آنومالیسا به عمق درونیات انسان سفر می کند، انسانی که علیرغم ظاهر موفق و مشهوری که دارد از هیچ چیز خوشحال نمی شود و تلاش ها و دست پا زدن هایش برای خوشحالی نه تنها فایده ای ندارد بلکه به ملال بیشتر می انجامد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، چارلی کافمن در سال 2015 انیمیشن «آنومالیسا» (Anomalisa) را ساخت که به گفته بسیاری یکی از بهترین فیلم های عاشقانه و روانکاوانه در سال های اخیر است. اگر معنای نام فیلم برایتان نامفهوم است و به دنبال دیکشنری می گردید نیازی نیست به خودتان زحمت بدهید. نام این انیمیشن تلفیقی از دو کلمه آنومالی (به معنی غیرعادی) و لیسا (اسم دختر) است.

این انیمیشن که در سبک استاپ موشن ساخته شده درباره نویسنده ای به نام مایکل استون است که کتاب موفقی درباره برخورد با مشتری ها و ارایه خدمات نوشته است. او برای سخنرانی در یک کنفرانس به شهری که نامزد سابقش در آنجا اقامت دارد سفر می کند و یک شب در هتل می ماند. بخش اعظم فیلم در همان یک شب اقامت مایکل در هتل می گذرد.

مایکل مردی به شدت افسرده است که همه چیز و همه کس برای او خسته کننده و کسل کننده هستند. از همسر و پسرش گرفته تا اتاقی که در هتل دارد، راننده ای که او را به هتل می رساند، اشیاء و وسایل اطرافش و حتی متنی که قرار است برای سخنرانی آماده کند. او درگیر یک ملال ناتمام شده و حتی صداهای عادی اطراف و صحبت های عادی اطرافیان را نمی تواند تحمل کند.

او به دنبال شور و نشاط در زندگی خود می گردد و حتی در اقامت یک شبه خود در هتل بعد از 10 سال با نامزد سابقش قرار می گذارد اما باز هم او را از خود می رنجاند. تا این که به صورت اتفاقی با دختری ساده و سر به هوا به نام لیسا در هتل آشنا می شود.

مایکل قبل از آشنایی با لیسا صدای تمام زنان فیلم را به صورت صدای مرد می شنید و این مساله خبر از یکنواختی ملال آور در زندگی او می داد. اما تنها صدای لیسا را به صورت صدای یک زن می شنود و به تصور این که رابطه با این زن ساده و به قول خود لیسا بدون جذابیت می تواند شور و نشاط را به زندگی او برگرداند وارد رابطه با او می شود به طوری که حتی سر میز صبحانه به لیسا خبر می دهد که تصمیم گرفته همسرش را ترک و با او ازدواج کند. اما این حس و حال خوب تنها یک شب تا صبح دوام دارد و هنوز صبحانه تمام نشده افسردگی و ملال بیش از اندازه مایکل دوباره برمی گردد.

آنومالیسا به عمق درونیات انسان سفر می کند، انسانی که علیرغم ظاهر موفق و مشهوری که دارد از هیچ چیز خوشحال نمی شود و تلاش ها و دست پا زدن هایش برای خوشحالی نه تنها فایده ای ندارد بلکه به ملال بیشتر می انجامد. بسیاری از افراد در زندگی مدرن درگیر این حس و حال درونی هستند که زندگی بیرونی آنها را هم تحت الشعاع قرار می دهد. این افراد به جای رو آوردن به لذت های زودگذر برای فراموشی مشکل خود بهتر است به صورت عمیق تر و علمی تر به دنبال حل مشکلشان باشند تا درگیر مشکلات حادتر نشوند.

نکته مهم: به یاد داشته باشید که اگرچه آنومالیسا یک انیمیشن است اما این انیمیشن برای بزرگسالان ساخته شده و به دلیل مضمون و همچنین وجود برخی از سکانس ها مناسب کودکان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *