6 راهکار که پیدا کردن هدف زندگی را راحت‌تر می‌کند

پیدا-کردن-هدف-زندگی

پیدا کردن هدف زندگی شاید در نگاه اول، چندان ضروری به نظر نرسد، اما کلید داشتن یک زندگی شاد و رضایت‌بخش است.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- معمولا وقتی از اهمیت داشتن هدف در زندگی صحبت می‌کنیم، این حرف خیلی کلیشه‌ای و نخ‌نما شده به نظر می‌آید. اما چه به این موضوع باور داشته باشید، چه نداشته باشید، داشتن هدف به زندگی شما معنا می‌دهد و کلید ایجاد یک زندگی شاد و رضایت‌بخش است. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند کسانی که زندگی هدفمندی دارند، از سلامت بیشتری برخوردارند و حتی طول عمر آنها بیشتر است. مشکلاتی مانند سکته و بیماری‌های قلبی، آلزایمر و زوال عقل و بی‌خوابی، کمتر سراغ این افراد می‌آید. با تمام اینها، بسیاری از افراد در پیدا کردن هدف زندگی خود دچار مشکل هستند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

شما هم اگر جزو کسانی هستید که نمی‌توانید هدف و معنای زندگی خود را پیدا کنید، حتما مطلب پیش رو را بخوانید. در این مطلب، به راهکارهایی برای پیدا کردن هدف زندگی اشاره شده است.

  1. زمان، پول یا مهارت‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهید

 یک عادت مفید که می‌تواند به زندگی شما معنا بدهد، کمک به دیگران است. به گفته محققان دانشگاه فلوریدا و استنفورد، شادی و معنادار بودن زندگی، تا حدودی همپوشانی دارند، اما با هم متفاوت هستند. شادی به گیرنده بودن فرد، قبل از دهنده بودن او مرتبط است، اما معنادار بودن زندگی، با دهنده بودن فرد، ارتباط مستقیم دارد. تحقیقات نشان داده است کسانی که وقت، پول یا مهارت‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند، در پیدا کردن هدف زندگی موفق هستند و زندگی معنادارتری دارند.

چه تصمیم داشته باشید پول خود را برای خرید وعده‌های غذایی برای افراد نیازمند صرف کنید، چه بخواهید به‌صورت‌ داوطلبانه، همسایه سالمند خود را به فروشگاه ببرید و در خریدها به او کمک کنید، زندگی شما هدفمندتر می‌شود و معنای بیشتری پیدا می‌کند.

.jpg - 6 راهکار که پیدا کردن هدف زندگی را راحت‌تر می‌کند

  1. به بازخوردهای دیگران توجه کنید

گاهی اوقات، تشخیص چیزهایی که به آنها علاقه دارید، سخت است. علاوه بر این، احتمالا دوست دارید کارهای مختلفی انجام دهید، اما نمی‌دانید چگونه باید اولویت‌بندی کنید. اگر به بازخوردهای دیگران در مورد خودتان توجه داشته باشید، احتمالا بینش خوبی در این مورد به دست می‌آورید.

شما می‌توانید با بعضی از آشنایان خود تماس بگیرید و از آنها بپرسید چه چیزی آنها را به یاد شما می‌اندازد یا در مورد شما چه فکری می‌کنند. نظراتی که دیگران در مورد شما می‌دهند را بنویسید و به دنبال الگوها بگردید. اگر به آنچه دیگران در مورد شما می‌گویند توجه کنید، می‌توانید علایق خود را پیدا و آنها را تقویت کنید.

  1. اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید

اگر با آدم‌هایی نشست و برخاست کنید که انرژی مثبتی دارند، پیدا کردن هدف زندگی برای شما راحت‌تر خواهد شد. البته، این شامل همکاران یا اعضای خانواده که موظف هستید با آنها دیدار کنید، نمی‌شود. به افراد مثبتی فکر کنید که خارج از محیط کار و خانواده می‌توانید با آنها وقت بگذرانید. این کار باعث می‌شود از آنها الهام بگیرید و به فکر ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود بیافتید.

توصیه هایی که مثبت اندیشی را در شما افزایش می دهد 

اگر اطرافیان شما افراد منفی باشند، شما را هم به پایین می‌کشند. سخت است در حالی که در محاصره افراد منفی به سر می‌برید، احساس سرزندگی و هدفمندی داشته باشید.

  1. سر صحبت را با افراد جدید باز کنید

وقتی در مترو، آرایشگاه و … تنها نشسته‌اید، به راحتی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی غرق شوید. اما کمی در مقابل این کار مقاومت کنید و به جای آن، سر صحبت را با غریبه‌هایی که کنارتان نشسته‌اند، باز کنید. از آنها در مورد کار، سرگرمی‌ها و اهداف زندگی‌شان پرس و جو کنید.

احتمالا صحبت کردن با غریبه‌ها در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که صحبت کردن با افرادی خارج از حلقه اجتماعی همیشگی می‌تواند چشم شما را به مسائلی که ممکن است حتی ندانید وجود دارند، باز کند. این صحبت‌ها می‌تواند در پیدا کردن هدف زندگی به شما کمک کند.

  1. به علایق خود توجه کنید

آیا موضوعی وجود دارد که شما به‌صورت مرتب در شبکه‌های اجتماعی پیگیری کنید؟ در مکالماتی که با مردم دارید، بیشتر از چه صحبت‌هایی لذت می‌برید و بیشتر علاقه دارید چه موضوعاتی را با مردم به اشتراک بگذارید؟

چیزهایی که دوست دارید در مورد آنها صحبت کنید و چیزهایی که از اشتراک‌گذاری آنها در رسانه‌های اجتماعی لذت می‌برید، می‌توانند در پیدا کردن هدف زندگی به شما کمک کنند. احتمالا هدف و معنای زندگی شما در راستای همین موارد خواهد بود.

کردن هدف - 6 راهکار که پیدا کردن هدف زندگی را راحت‌تر می‌کند

  1. بی عدالتی‌ها و آسیب‌هایی که شما را آزار می‌دهد، در نظر بگیرید

آیا بی عدالتی‌ها و آسیب‌های اجتماعی در دنیا وجود دارد که شما از فکر کردن به آنها به صورت عمیق آزرده شوید؟ مثلا مشکلات حیوانات، کودک‌آزاری، تنهایی سالمندان، بیماری‌های خاص و … ممکن است موضوعاتی باشند که شما را آزار می‌دهند. در این صورت، می‌توانید قدمی هرچند کوچک برای کاهش این مشکلات بردارید. البته، مجبور نیستید تمام وقت خود را برای این کار صرف کنید.

نکته مهم

پیدا کردن هدف زندگی کاری نیست که بتوانید در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. این کار می‌تواند یک سفر مادام‌العمر باشد. همچنین، ممکن است هدف شما در طول زمان تغییر کند. شاید در جوانی دوست داشتید با حیوانات کار کنید، اما اکنون می‌خواهید به گروه‌هایی بپیوندید که با قاچاق انسان مبارزه می‌کنند، یا شاید بخواهید هر دو را انجام دهید.

بعد از پیدا کردن هدف، لازم است به مسیرتان هم فکر کنید. آیا این مسیر شما را به سمتی که می‌خواهید بروید، می‌برد یا خیر؟ اگر نه، می‌توانید مسیر را تغییر دهید.

 

برگرفته از سایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *