وقتی زن و شوهرها وارد جنگ سرد می شوند؛ چه کنیم تا رابطه زناشویی سردی نداشته باشیم؟

سردی زناشویی

همه زوجین دچار فروکشی هیجان اولیه می شوند اما اگر مهارت های زندگی را بلد باشند و درک درستی از ازدواج و تشکیل خانواده داشته باشند دچار سردی روابط نمی شوند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، اوایل آشنایی و ازدواج همه چیز خیلی رمانتیک و پر شور و هیجان است و زن و شوهرها فکر می کنند قرار است این حس و حال عالی همیشه ادامه داشته باشد. اما مدتی که از ازدواج می گذرد همه چیز عادی و یکنواخت می شود و حتی این روزمرگی تبدیل به حس بد می شود. بعضی از زن و شوهرها در چنین شرایطی دستپاچه می شوند و حس می کنند آتش عشقشان خاموش شده و طرف مقابل دیگر او را دوست ندارد. همین اتفاقات باعث سردی روابط آنها می شود و اگر به داد رابطه شان نرسند ممکن است کارشان به جاهای باریک بکشد.

در مطلبی که پیش رو دارید دکتر مریم ملکان، مشاور و روانشناس درباره دلایل ایجاد سردی زناشویی و راه های جلوگیری از این مشکل و برطرف کردن آن برای ما صحبت کرده است.

سردی روابط زوجین موضوع بسیار شایعی است و قریب به اتفاق زوجین از این مساله شکایت دارند. صحبت متداولی که من از همه این زوج ها می شنوم این است که ما ازدواج کردیم تا به آرامش برسیم و دیگر دغدغه های قبل را نداشته باشیم یا می گویند ازدواج کرده ایم تا استرسمان کاهش پیدا کند. اما این سوال مطرح می شود که چه کسی گفته با ازدواج به این خواسته ها می رسید؟

ازدواج مقوله ای بسیار اضطراب آور است

ازدواج جزو اضطراب آورترین مقوله هایی است که وجود دارد چون اگر شما تا به حال تنها خودتان بودید و مثلا تنها مشکل برطرف کردن نیازهای جنسی خود را داشتید باز هم فقط دغدغه خودتان را داشتید. حتی اگر خودتان می توانستید به درستی حالات روحی خودتان را بشناسید این توانایی را داشتید که این مشکل را به درستی مدیریت و رهبری کنید.

ازدواج امر مهم و سنگینی است و باید با تدبیر زیاد صورت بگیرد. اما با همه هوشیاری و انتخاب درستی که می توانیم انجام دهیم این مقوله باز هم اضطراب آور است. پس ابتدا باید این تفکر را کنار بگذاریم که ضرورتا با ازدواج به آرامش می رسیم. ایجاد آرامش نیازمند همت هر دو طرف است و زن و مرد باید در کنار هم آرامش را به وجود بیاورند.

وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج می گیرند به دلیل میل و عواطفی که شکل می گیرد و بار هیجانی بالایی که به وجود می آید ازدواج جذابیت زیادی دارد اما بعد از مدتی که زوجین وارد زندگی می شوند و مقوله هایی که در ابتدا بسیار جذابیت داشت به سطح نرمال می رسد شاهد روند ملایمی در زندگی می شویم که این روند اصلا اشکالی ندارد و نباید زوجین را دچار نگرانی کند. مساله جایی نگران کننده می شود که از روند ملایم به سمت حرف نزدن و تمایل نداشتن پیش برویم. این حالت همان سردی زناشویی و هشداری است که باید به آن توجه کنیم.

دلایل سرد شدن روابط زوج ها

زوجین زمانی دچار سردی می شوند که نمی دانستند ملاک های ازدواج هایشان چه بوده و چک لیستی برای خود نداشتند یا اگر هم چک لیست داشتند طبق آن عمل نکردند. پس انتخاب نادرست می تواند منجر به سردی زناشویی شود.

در مشاوره های پیش از ازدواج تأکید می کنند که دو طرف در برخی مسایل باید به هم شباهت داشته باشند و در برخی موارد نیز نباید این شباهت وجود داشته باشد. تمام این موارد باید بررسی شود. مثلا بهتر است زوجین در مقوله هایی مانند مذهب و قومیت در یک پیوستار باشند تا کمتر دچار مشکل شوند. یکی از مسایلی که باعث سردی روابط زوجین می شود این است که احساس می کنند دنیاهایشان با هم متفاوت است.

موضوع دیگری که در سردی روابط زوجین اهمیت دارد این است که افراد بعد از ازدواج دچار روزمرگی می شوند و همه چیز برایشان تکراری می شود. در چنین شرایطی دو طرف باید خلاقیت داشته باشند تا از این روزمرگی بیرون بیایند. به همین دلیل گفته می شود زوجینی که EQ (هوش هیجانی) بالاتری دارند موفقیت بیشتری در زندگی زناشویی خواهند داشت.

خلاقیت بیشتری به خرج بدهید

زوجینی که خلاقیت بیشتری دارند و روابط اجتماعی بیشتری را به درستی در خانواده خود برقرار می کنند و بین روابط خودشان تنوع ایجاد می کنند موفق تر خواهند بود. رابطه نیاز به تغذیه دارد و طراوت آن باید حفظ شود. اگر مرد گاهی خسته است زن باید بار این مساله را به دوش بکشد یا اگر زن گاهی دچار خستگی یا افسردگی می شود مرد باید خلاقیت و تنوع را ایجاد کند.

به همین جهت است که روی بزرگداشت مناسبت هایی مثل سالگرد ازدواج، تولدها و … تأکید می شود. البته، منظور ما برگزاری مناسبت ها به صورت تجملاتی یا لاکچری نیست که خود این مساله هم باعث بروز اختلافات می شود. بزرگداشت این مناسبت ها باعث ایجاد تنوع در زندگی یکنواخت می شود.

حتی در روابط جنسی هم نیاز به این تنوع وجود دارد. البته، مشکل روابط جنسی شاید در یک سال اول به وجود نیاید و تا زمانی که افراد از نظر جنسی با هم هماهنگ شوند جذابیت هایی وجود خواهد داشت اما بعد از مدتی که روند تکراری به وجود می آید رفتارهای غلط در روابط جنسی باعث سردی زناشویی می شود و حتی زوجین جای خواب خود را از هم جدا می کنند.

یکی از موارد دیگر که باعث سردی رابطه زوج ها می شود فقدان مهارت های زندگی است. اولین و مهمترین مهارت زندگی هم همدلی کردن است. وقتی من بلد نیستم درک متقابل داشته باشم و همدلی صحیح را با همسرم انجام دهم اگر همسرم برون گرا باشد رفتار پرخاشگرانه نشان می دهد و اگر درون گرا باشد در لاک خود فرو می رود و روز به روز رابطه سردتر می شود.

پرش از روی مشکلات ممنوع!

یکی دیگر از مقوله های مهارت های زندگی مهارت حل مساله است. الان تصوری که از گذشت وجود دارد این است که از روی مساله بگذرند و راجع به آن حرف نزنند اما این رفتار باعث حل شدن موضوع نمی شود و جای دیگری به صورت بسیار بدی بروز پیدا می کند. حل مساله در سایه گفتمان و دیالوگ شکل می گیرد. وقتی زوجین سکوت و خودسانسوری دارند این مساله مشکلات زیادی ایجاد می کند.

یکی از مشکلات دیگری که باعث ایجاد سردی بین زوج ها می شود مسایل اقتصادی است. در این زمینه می توان به فشارها و مشکلات اقتصادی و همچنین، مبهم بودن روابط مالی زوجین یا تعریف وظایف مالی آنها اشاره کرد. عدم مسئولیت پذیری هم مقوله آزاردهنده ای در روابط زناشویی است.

به رفتارهای خانواده همسر حساسیت نداشته باشید

مشکل دیگری که وجود دارد انتقادات از اعضای خانواده همدیگر است. این مشکل به این دلیل است که ما حساسیت بیجا نسبت به رفتارهای والدین هم پیدا می کنیم. اصلی وجود دارد که می گوید رفتارهای خانواده همسر هیچ ربطی به خود او ندارد. اصل دیگری که من همیشه به زوج ها تأکید می کنم این است که شما مدیریت روابط خانواده هر فرد را برعهده خود او بگذارید. یعنی مدیریت رفتار و روابط خانواده مرد با مرد و مدیریت رفتار و روابط خانواده زن با زن باشد. ضرورتی ندارد که ما در ریزترین روابط خانواده همسرمان دقت کنیم و حساسیت داشته باشیم. اگر قرار باشد هر حرف و رفتاری از طرف خانواده همسر را به خودمان بگیریم امکان زندگی کردن وجود ندارد.

افراد معمولا ازدواج را به عنوان یک هدف در نظر می گیرند و بعد از ازدواج انگار دیگر هیچ هدفی ندارند و همه چیز تمام شده است که همین مساله هم می تواند باعث سردی شود. موضوع دیگر، ترک بیش از اندازه همسر به جهت زمان زیاد شغل، مأموریت یا حتی گاهی به خاطر قهرهای طولانی است. این در کنار هم نبودن باعث سردی می شود و فرد پیش خودش فکر می کند من اگر قرار است تنها باشم پس چرا ازدواج کرده ام؟

مورد دیگری که به خصوص در میان مردها زیاد می بینیم ترس از عذرخواهی کردن است. البته، عذرخواهی زیاد از حد هم مضر است اما در جایی که احساس می کنیم عذرخواهی لازم است باید این کار را انجام دهیم.

این افراد بیشتر از بقیه در زندگی زناشویی آسیب می بینند

به طور کلی می توان گفت افرادی که EQ بالایی نداشته باشند، دارای چک لیستی از ملاک ها نباشند، هدف گذاری نکرده باشند، مسئولیت پذیر نباشند و درک درستی از زندگی مشترک نداشته باشند بیشتر در زندگی زناشویی دچار آسیب می شوند. همه زوجین دچار فروکشی هیجان اولیه می شوند اما اگر مهارت های زندگی را بلد باشند و درک درستی از ازدواج و تشکیل خانواده داشته باشند دچار سردی روابط نمی شوند.

زوج هایی که نیاز به مترجم دارند

برای این که ازدواج درستی و آگاهانه ای شکل بگیرد روی مشاوره پیش از ازدواج تأکید می کنیم. پس از ازدواج نیز وقتی اختلافات بروز می کند افراد خانواده و فامیل نمی توانند چندان در این زمینه راهگشا باشند چون این افراد تنها دلسوز شما هستند اما متخصص نیستند که بتوانند شما را به درستی هدایت کنند. حتما از متخصص زوج درمان گر بهره ببرید تا به شما آموزش دهد چگونه با هم حرف بزنید. زوجینی که به لحاظ تفکر با هم متفاوت هستند نیاز به مترجم دارند و متخصص زوج درمان گر می تواند مترجم خوبی باشد و آنها را هدایت کند که چگونه با هم درست صحبت کنند.

اگر اختلافات با سهل انگاری هایی که زوج ها دارند روز به روز بیشتر شود و به تدریج از هم کناره گیری کنند این مساله یا تبدیل به خشم و پرخاش و رفتارهای گزنده و یا تبدیل به سکوت طولانی خواهد شد. در چنین شرایطی برخی از زوجین احساس می کنند شاید باید با فرد دیگری وارد ارتباط شوند اما این کار هم باعث ریشه دارتر شدن مشکلات خواهد شد.

مهمترین اصل در برطرف مشکلات، خویشتن داری و به دنبال راه حل گشتن است. در این راه هم قطعا باید از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *