نگاهی به فیلم سینمایی متری شش و نیم

شش و نیم - نگاهی به فیلم سینمایی متری شش و نیم

متری شش و نیم را می توان در ظاهر جزو فیلم های ژانر پلیسی و ماجرایی طبقه بندی کرد اما این فیلم دارای لایه های روانشناختی است و می توان در نوع شخصیت پردازی کاراکترها این لایه ها را مشاهده کرد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، فیلم سینمایی متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و امسال به اکران ویژه نوروز رسید. این فیلم که تا پایان ماه رمضان روی پرده سینماهاست روی موضوع اعتیاد تمرکز کرده است.

داستان فیلم درباره پسری جوان معروف به ناصر خاکزاد با بازی نوید محمدزاده است که آشپزخانه تولید شیشه دارد و از راه ترانزیت و قاچاق موادمخدر ثروت قابل توجهی کسب کرده است. پلیسی به نام صمد با بازی پیمان معادی مدت هاست به دنبال ناصر خاکزاد می گردد تا این که پس از تعقیب و گریزهای فراوان او را دستگیر می کند.

متری شش و نیم را می توان در ظاهر جزو فیلم های ژانر پلیسی و ماجرایی طبقه بندی کرد اما این فیلم دارای لایه های روانشناختی است و می توان در نوع شخصیت پردازی کاراکترها این لایه ها را مشاهده کرد.

این فیلم آگاهانه تلاش کرده زشتی و پلشتی اعتیاد را به شکلی عریان به نمایش بگذارد، از تصاویر هولناک از محل زندگی معتادان و ظاهر آنها گرفته تا مردانی که حتی به خاطر اعتیاد و فروش مواد مخدر به همسر و فرزندان خود هم رحم نمی کنند.

در این میان کاراکتر منفی فیلم یعنی ناصر خاکزاد فردی بسیار خانواده دوست است که تمام تلاش خود را انجام می دهد تا خانواده اش در رفاه زندگی کنند. رفاهی که همیشه آرزویش را داشته اما به دلیل فقر شدید خانواده در کودکی و نوجوانی بویی از آن نبرده بوده است. ناصر خاکزاد راه رسیدن به آرزوهایش را در سود بردن از اعتیاد دیگران جستجو می کند و برای رهایی از عقده های کودکی خود دست به از بین بردن آدم های دیگر می زند.

در فیلم با پسر بچه 12 ساله ای هم آشنا می شویم که جرم حمل مواد مخدر پدر معلولش را به گردن می گیرد و قاضی او را به کانون اصلاح و تربیت می فرستد. این پسر بچه روزی بزرگ می شود و با کودکی و نوجوانی سختی که داشته شخصیتی بهتر از ناصر خاکزاد پیدا نخواهد کرد. متری شش و نیم سعی دارد از طریق نمایش این کودک چرخه باطل اعتیاد را به نمایش بگذارد، چرخه ای که نسل های بعد هم از آسیب آن در امان نیستند و آنها هم دیر یا زود مبتلا خواهند شد.

در این میان پلیس به عنوان نماینده قانون تلاش می کند با دستگیری و سپردن ناصر خاکزاد به چوبه دار، قانون و امنیت را در جامعه برقرار کند اما با این حجم از آسیبی که تنها بخشی از آن در فیلم به نمایش درآمده چقدر می تواند در این کار موفق باشد و جلوی تباهی نسل آینده را بگیرد؟ اینجاست که در کنار نگاه امنیتی و پلیسی به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، ضرورت اتخاذ نگاه جامعه شناختی و روان شناختی در این زمینه نیز احساس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *