نگاهی به ابعاد روانشناختی فیلم هوانورد

.jpg - نگاهی به ابعاد روانشناختی فیلم هوانورد

هوانورد را می توان یک فیلم روانشناسانه به شمار آورد چرا که شخصیت اصلی داستان از اختلال وسواس جبری رنج می برد و شدت این اختلال تا حدی پیش می رود که او در زندگی روزمره و کاری خود نیز دچار مشکل می شود و ضربه های سختی را تحمل می کند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، مارتین اسکورسیزی در سال 2004 فیلم The Aviator (هوانورد) را روانه سینماها کرد. این فیلم داستان زندگی واقعی هوارد هیوز، کارگردان، تهیه کننده سینما و خلبان سرشناس آمریکایی را روایت می کند و لئوناردو دیکاپریو در این فیلم در نقش هوارد هیوز ظاهر شده است.

هوانورد را می توان یک فیلم روانشناسانه به شمار آورد چرا که شخصیت اصلی داستان از اختلال وسواس جبری رنج می برد و شدت این اختلال تا حدی پیش می رود که او در زندگی روزمره و کاری خود نیز دچار مشکل می شود و ضربه های سختی را تحمل می کند.

در ابتدای فیلم یک سکانس هوارد 10 ساله را به تصویر می کشد که مادرش او را به حمام برده و شستشو می دهد. مادر دائما از ترس خود برای سلامتی و ایمنی پسرش هوارد صحبت می کند و مدام به او گوشزد می کند که “تو در امان نیستی”. این صحنه نقش بسیار مهمی در شناسایی شخصیت هوارد و اختلالات روانشناختی او دارد چرا که نشان می دهد او بسیار تحت تأثیر مادرش قرار داشته و در سنین بزرگسالی نیز ترس ها و استرس هایی که مادر به او منتقل کرده به اشکال مختلف خود را نشان می دهد.

استرس های هوارد با افزایش سن و زیاد شدن مسئولیت های او قوی تر می شود به طوری که او در برهه ای از زندگی از نظر احساسی و عملکردی، فلج و نا کارآمد می شود.

مشکل دیگر هوارد، کمال گرایی است که دست به دست استرس داده و او را در زمان هایی از زندگی دچار فروپاشی روانی می کند. هوارد به دلیل کمال گرایی خاصی که دارد وقت و هزینه بسیار زیادی را صرف ساختن فیلم معروف خود یعنی “فرشتگان جهنمی” می کند به طوری که میلیون ها دلار را از دست می دهد. هرچند این فیلم به یکی از فیلم های پر فروش زمان خود تبدیل می شود اما سلامت روانی هوارد را تحت تأثیر قرار می دهد.

هوارد از میکروب دوری می کرد و به شکل وسواس گونه ای سعی در تمیزی خود و محیط اطرافش داشت. با این حال، پس از فروپاشی روانی و انزوای اجتماعی که به آن مبتلا شد در اتاقی زندگی می کرد که بسیار کثیف بود و حتی ماه ها حمام نمی کرد اما نکته جالب اینجاست که از ورود میکروب ها از خارج اتاق به داخل جلوگیری می کرد و اگر کسی می خواست وارد اتاق او شود با انبوهی از دستمال کاغذی مواجه می شد که باید از آنها استفاده می کرد.

البته، باید به این نکته اشاره داشت که وسواس هوارد فقط محدود به بهداشت و تمیزی نمی شد و وسواس فکری نیز بخش بسیار مهمی از بیماری هوارد را تشکیل می داد. وسواس فکری به معنای افکار و مشغله های ذهنی ناخواسته است که به صورت مکرر وارد آگاهی می شود و آرامش فرد مبتلا را به هم می زند.

هوارد هیوز فرد بسیار موفقی در صنعت سینما و همچنین صنعت هوانوردی آمریکا بود و توانست هواپیمای هرکولس را تولید کند اما این موفقیت ها نتوانست کمکی به سلامت روانی او بکند و چه بسا همین موفقیت های چشمگیر دست به دست عوامل زمینه ای دیگر داد و او را به سوی فروپاشی روانی پیش برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *