نکته هایی که در رژیم غذایی ضد سرطان باید رعایت کنیم

سرطان

در رژیم غذایی ضدسرطان، مواد محرك نظیر چای پررنگ، قهوه، شکر سفید، ادویه و الكل و نیکوتین جائی ندارند، زیرا محرك ها موجب تحريك فرآیند تولید آدرنالین و ایجاد نوساناتی در سطح قند خون شده و باعث ایجاد عدم تعادل و ناراحتی و احساس اضطراب و عصبانیت می شوند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، با اصلاح برخی از جنبه های تغذیه می توان تا حدودی جلوی ایجاد سرطان را گرفت. عامل سرطان زا ماده ای است که موجب ایجاد تغییرات سلولی در سلول ها می شود و ممکن است از طریق خوراکی ها، هوا، آب، داروهای شیمیائی، وسائل منزل و فرآورده های صنعتی به بدن انسان منتقل شود. مواد سرطان زا معمولا منبع غنی از ادیکال های آزاد اکسیژن خرابکار اکسید کننده اند. بدیهی است شاید نتوان صددرصد از تماس و برخورد با آنها اجتناب کرد ولی می توان تماس با آنها را با تمهیداتی به حداقل رسانید.

بسیاری از فرآورده های صنعتی زیبایی می توانند سرطان زا باشند

محققان و دانشمندان معتقدند که برخی وسائل منزل و فرآورده های صنعتی نظیر انواع رنگ مو و سایر انواع فرآورده های صنعتی زیبائی و پلاستیك های نرم و سفت و انواع رنگ های صنعتی و انواع واکس ها و انواع حلال ها و انواع مرکب های چاپ و پرتو رادیواکتیو و مصالح ساختمانی نظیر آزبست و غیره، اگر در تماس دراز مدت با انسان درگیرند ممکن است سرطان زا باشند.

پاک کردن بدن از سموم و مواد زاید

برخی از مواد غذائی ممکن است در افزایش ترشح سموم و مواد زائد در بدن مؤثر باشند که از نظر ایجاد اختلال در سلامتی انسان خیلی مهم اند زیرا آلودگی های داخلی بدن موجب استرس فیزیکی می شود که برای مقابله با آن، انرژی حیاتی ارزشمند بدن که برای مبارزه با سرطان بسیار لازم است از دسترس سیستم دفاع طبیعی بدن خارج می شود.

ویتامین C از طریق تأثیر آن روی آنزیم های کبد از عوامل سم زدای طبیعی محسوب می شود و اسید آمینه گلوتاتیون نیز از سم زداهای مهم است که می تواند با رادیکال های آزاد اکسیژن و مواد شیمیائی سمی و فلزات سنگین مبارزه کند و آنها را غیر فعال سازد.

رژیم های غذایی ضدسرطان

انواع مختلفی رژیم های غذائی ضدسرطان مطرح است و به طور کلی در همه آنها عصاره میوه ها و سبزی های تازه که بدون کاربرد مواد شیمیائی تهیه شده باشند اساس رژیم است. اگر به مقدار خیلی زیاد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این گونه عصاره ها توجه کنیم و نقش آنها را در تولید آنزیم و تحريك و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن مورد نظر قرار دهیم خواهیم دید که چرا و چقدر این رژیم ها ممکن است در پیش گیری و شاید در برخی موارد در درمان سرطان مؤثر باشند.

در رژیم های غذائی ضدسرطان معمولا حداقل در سه ماهه اول شروع رژیم، مصرف فرآورده های حیوانی به استثنای ماست شیرین و ماهی ممنوع می شود و تأکید زیادی مصرف فرآورده های گیاهی تازه است و دلائل متعددی برای این تاکید وجود دارد.

پروتئین در جریان سوخت و ساز بدن مقدار زیادی مواد زائد و غیر تمیز از خود به جای می گذارد که باید رفع شوند. ثانیا چون حیوانات نمی توانند خوراکی های خود را بشویند ناچار انباشته شدن سموم و مواد کثیف مخلوط با علوفه در بدن آنها نظیر سمومی حر DDT و نظائر آن اجتناب ناپذیر است و خود بخود این سموم از طریق گوشت و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود. در رژیم غذائی ضدسرطان مصرف گوشت قرمز به سبب داشتن چربی حیوانی اشباع شده زیادی که دارد معمولا منع می شود.

استفاده از روغن های داغ شده با حرارت زیاد ممنوع!

در رژیم های غذائی ضدسرطان نباید از روغن های داغ شده با حرارت زیاد استفاده کرد. متأسفانه برخی از چربی های گیاهی که در بازار جهان عرضه می شود در جریان تهیه شدن مدت زیادی در درجه حرارت بالا حرارت داده شده اند و در برخی موارد نیز کارخانه های روغن کشی جهان، ویتامین E موجود در آنها را که عامل ضد اکسید کننده مفیدی است استخراج نموده و برای فروش جداگانه در اختیار شرکتهای فروشنده ویتامین ها می گذارند.

تا جای ممکن خوراکی ها را خام بخورید

در رژیم های غذائی ضدسرطان توصیه این است که حتی الامکان خوراکی ها خام خورده شوند یعنی رژیم خام خواری باشد. امتیاز این رژیم آن است که ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین آنزیم های طبیعی موجود در این گونه خوراکی ها در اثر پختن در حرارت زیاد از دست نرفته و دست نخورده باقی می ماند و وارد بدن می شود. این آنزیم ها موجب سهولت هضم غذا شده و در نتیجه انرژی بیشتری از خوراکی های خام نصیب بدن می شود.

رژیم های غذائی ضدسرطان باید عاری از هرگونه افزودنی های مصنوعی باشد زیرا آثار ترکیب این افزودنی ها با هم و در ارتباط با خوراك مصرفی نامشخص است.

در  رژیم غذایی ضد سرطان مصرف نمک را کم کنید

مصرف نمك معدنی در این رژیم ها تشویق نمی شود زیرا خوردن نمك زیاد ممکن است موجب به هم زدن تعادل سدیم – پتاسیم بدن شود که این تعادل در اغلب بیماران سرطانی مختل است. در رژیم های غذائی ضدسرطان مصرف خوراکی های تصفیه شده بخصوص شکر سفید ممنوع است زیرا در این خوراکی ها مقدار مواد مغذی میکرو خیلی کم و حداقل است.

فیبر را از چه مواد غذایی بگیریم؟

محققان معتقدند که مصرف فیبر باید از روزانه ۱۱ . ۱۳ گرم به ۳۵-۲۰ گرم افزایش داده شود و برای تأمین فیبر کافی باید در رژیم غذائی از خوراکیهای دارای فایبر استفاده شود از جمله:

۱- از نظر نان، از نانهائی که با آرد کامل یعنی آرد سبوس نگرفته پخته شده باشند استفاده شود.

٢. از برنج قهوه ای و یا برنج وحشی تصفیه نشده و سفید نشده استفاده شود.

۳- در مورد ماکارونی از ماکارونیهائی که با آرد کامل و سبوس نگرفته درست شده مصرف نمایند.

۴- از ذرت و میوه ها، سبزی های تازه بیشتر مصرف نمایند. در مورد میوه ها به جای آب میوه از خود میوه به طور کامل استفاده شود.

۵- از حبوبات نظیر لوبیا سفید، لوبیا چیتی، چشم بلبلی و باقلا و نخود سبز و عدس و سویا استفاده نمایند (هدیهی است در صورتی که مصرف حبوبات به دلائل دیگری برای آنها منع نشده باشد). با مصرف فایبر باید مصرف آب نیز افزایش داده شود.

ضمنا توجه شود اشخاصی که مبتلا به ناراحتی های کلیوی و دیابت و یا بیماریهای جدی دیگر هستند در مورد تغییر رژیم غذایی در جهت افزایش مصرف فیبر باید محتاط باشند و بدون مشورت پزشك معالج در این مورد تصمیمی نگیرند.

حواستان به چای پر رنگ و قهوه باشد

در رژیم غذایی ضدسرطان، مواد محرك نظیر چای پررنگ، قهوه، شکر سفید، ادویه و الكل و نیکوتین جائی ندارند، زیرا محرك ها موجب تحريك فرآیند تولید آدرنالین و ایجاد نوساناتی در سطح قند خون شده و باعث ایجاد عدم تعادل و ناراحتی و احساس اضطراب و عصبانیت می شوند. بعلاوه خوردن چای پررنگ و قهوه با غذاها یا پس از غذا باعث اشکال در جذب آهن و روی (زینك) مواد غذائی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *