موانعی که بر سر راه رابطه جنسی وجود دارند

موانع رابطه جنسی

به افراد توصیه می کنیم به هیچ وجه از مجاری نادرست آموزش جنسی دریافت نکنند. فیلم پورنوگرافی فیلم آموزشی نیست و کمکی به روابط جنسی سالم نمی کند بلکه مخرب رابطه جنسی سالم است.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، رابطه جنسی فشارسنج هیجانی کلیت رابطه است. اگر رابطه جنسی خوب باشد فشار سایر مشکلات را تا حدودی کاهش می دهد اما اگر این روابط مطلوب نباشند شدت مشکلات دیگر را بیشتر می کند.

تفاوت در تمایلات زن و شوهر

یکی از مهمترین موانعی که در رابطه جنسی زوجین ممکن است وجود داشته باشد تمایلات متفاوت است. به طوری که ممکن است یکی از طرفین شدیدا گرم باشد و تمایلات بالایی داشته باشد اما طرف دیگر شدیدا سرد باشد که همین مساله موجب آزار آنها خواهد شد.

به جوانان یاد بدهیم که در مورد رابطه جنسی به عنوان آخرین موضوع قبل از عقد با هم صحبت کنند و اگر در زمینه تمایلات جنسی هم سنخ نیستند با هم ازدواج نکنند.

رابطه عاطفی ضعیف

ابراز محبت نکردن همسر یا رابطه ضعیف عاطفی یکی دیگر از موانع رابطه جنسی است. وقتی روابط عاطفی ضعیف است تمایل به رابطه جنسی هم ضعیف می شود. در مورد برخی از مراجعان که بررسی می کنیم می بینیم فرد نسبت به همسر خودش سرد شده اما نسبت به دیگران تمایل جنسی دارد. دلیل این مساله این است که رابطه عاطفی و میان فردی آنها دچار خدشه و در رابطه جنسی هم دچار سردی شده است اما در کل سردی جنسی ندارد و اگر رابطه عاطفی او و همسرش بهبود پیدا کند سردی جنسی میان آنها هم برطرف خواهد شد.

داشتن حیا

دشواری صحبت پیرامون مسایل جنسی و حیا داشتن یکی از مهمترین موانع در رابطه جنسی زوج هاست. ما در احادیث داریم که وقتی وارد رابطه می شوید لباس حیا را از تن بیرون کنید و بعد از رابطه مجددا لباس حیا را بپوشید. متأسفانه ما احساس می کنیم اگر در این رابطه راحت باشیم متهم به بی حیایی می شویم و به همین دلیل سعی می کنیم بیشتر حیا داشته باشیم و نیازهای خودمان را مخفی کنیم اما همین مساله باعث ایجاد مشکلات می شود.

رعایت نکردن اصول رابطه جنسی

عدم رعایت اصول رابطه جنسی صحیح یعنی به هنگام بودن، دو سویه بودن، پیش نوازش و آرامش و طمأنینه یکی دیگر از موانع رابطه جنسی است.

نوع الگوگیری از خانواده

یک سری از مسایل در سلامت جنسی تأثیر گذار هستند که یکی از آنها روش های بیان عشق و محبت در خانواده  است. افرادی که در خانواده ای زندگی کردند که محبت بین پدر و مادر را دیدند در روابط جنسی خود مشکلات کمتری دارند و بالعکس.

تجارب آسیب زای جنسی

تجارب آسیب زای جنسی که فرد از ابتدای زندگی تا زمان ازدواج با آنها مواجهه بوده می تواند در سلامت جنسی او اثر داشته باشد و نیاز دارد این مشکلات را حل کند.

برداشت های غلط از مذهب

نکته دیگر، اعتقادات مذهبی است. در دین ما تأکید زیادی بر روابط جنسی شده و ائمه ما بسیار صریح این موضوع را آموزش دادند اما متأسفانه مذهب برای ما تبدیل به تابو شده و احساس می کنیم وقتی اسم دین می آید مسایل جنسی بد و آلوده هستند. در خانواده هایی که تربیت مذهبی خیلی شدیدی دارند  و دائما افراد را از جنس مخالف ترسانده اند بچه ها در روابط جنسی خود دچار مشکل می شوند. پس برداشت های غلط از مذهب روی سلامت جنسی افراد تأثیر سوء می گذارد.

فضای مجازی و فیلم های پورنوگرافی

نکته بعدی تأثیر رسانه هاست. امروزه موبایل های هوشمند دست همه ما هست و روی گوشی هایمان به اینترنت دسترسی داریم. از سوی دیگر، آموزش صحیح را در سطح جامعه نداریم و افراد آموزش های لازم را در فضای مجازی یا فیلم های پورنوگرافی جستجو می کنند و آثار سوء این مسایل در روابط  جنسی آنها مشاهده می شود. ما به افراد توصیه می کنیم به هیچ وجه از مجاری نادرست آموزش جنسی دریافت نکنند. فیلم پورنوگرافی فیلم آموزشی نیست و کمکی به روابط جنسی سالم نمی کند بلکه مخرب رابطه جنسی سالم است.

* دکتر علی شیخ الاسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *