درخت حل مساله چیست و چه کمکی به شما خواهد کرد؟

مهارت-حل-مساله

دستیابی به مهارت حل مساله به ما کمک می‌کند که بتوانیم به‌صورت آگاهانه بر ترس‌ها، تردید‌ها و ریسک‌هایی که در زندگی با آنها روبه‌رو هستیم، غلبه کنیم.

 موسسه خانواده سلامت بنیان- زهرا کابلی، روانشناس؛ همه ما در طول زندگی با موقعیت‌هایی روبه‌رو شدیم که در برخورد با مشکلات نمی‌دانیم چه کنیم. حتی بسیاری از مواقع نمی‌دانیم که چطور مشکل ایجاد شده، از کجا شروع شده و حالا باید چه کرد. در چنین مواقعی، داشتن مهارت حل مساله به کمک ما می‌آید.

بعضی از مسائل و مشکلات هستند که شاید هیچ‌وقت حل نشوند اما بسیاری از آنها را می‌توان حل کرد یا حداقل فشارهای ناشی از آنها را کاهش داد. حداقل کاری که می‌توان انجام داد، تلاش در جهت حل آنهاست، حتی اگر به نتیجه نرسد.

هر موضوعی را که فکر کنید، تا زمانی که وارد آن نشوید و کاری برای برخورد با آن انجام ندهید، هیچ‌وقت حل نخواهد شد. از موضوعات ساده و روزمره بگیرید تا بحران‌های واقعی، از کسانی که سال‌هاست می‌خواهند وزن و تناسب‌اندام خود را حفظ کنند تا کسانی که می‌خواهند زبان انگلیسی‌شان را تقویت کنند.

مهارت حل مساله کمک می‌کند بر ترس‌های‌تان غلبه کنید

این همان موضوع ترس‌ها، ریسک‌ها و شوک‌هاست. باید به ترس‌ها غلبه کرد، اما به‌صورت آگاهانه. مهارت حل مساله به شما کمک می‌کند که بر این موضوعات غلبه کنید. جمع مهارت‌های ذکر شده زمانی که اتفاق بیافتد به تاب‌آوری بیشتر کمک می‌کند.

درخت حل مساله و کمکی که به شما خواهد کرد

درخت حل مساله که به آن درخت مشکلات یا درخت تصمیم‌گیری هم گفته می‌شود، مثالی است برای تقویت مهارت‌ها. یک درخت را در نظر بگیرید که دارای چند بخش اصلی یعنی ریشه، تنه، شاخه‌‌ها و برگ‌ها می‌شود.   

دنبال ریشه‌های مشکل بگردید

برای حل مساله باید دنبال ریشه‌ها بگردید و ببینید مساله از کجا شروع شده و علت اصلی آن چه بوده است. این کار کمک می‌کند که بتوانیم مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم.  

قبل از هر چیزی برای گرفتن تصمیم خوب، باید بدانید که مشکل شما چیست؟ باید بدانید چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید و این کار برای شما چه مزایا و معایبی دارد؟ هر چه را که به فکرتان می‌رسد یادداشت کنید و بدانید بهترین تصمیمات با توجه کافی به نتیجه خواهد رسید.  

موضوع اصلی را پیدا کنید

سپس تصمیم اصلی که می‌خواهید بگیرید را مشخص کنید. قبل از شروع به ایجاد درخت تصمیم‌گیری باید موضوع اصلی درخت یا مشکلی که می‌خواهید حل شود را پیدا کنید.

ایده‌های خود را یادداشت کنید

طوفان فکری می‌تواند به شما در ایجاد ایده‌ها و راه‌حل‌‌هایی که دارید کمک کند و از طریق آن حل مساله اتفاق بیافتد. هر یک از متغیرهای مرتبط با تصمیمی که می‌خواهید را با درخت تصمیم یادداشت کنید. به این صورت که آنها را روی یک برگه جدا یا در حاشیه صفحه اصلی خود بنویسید.

اولویت‌بندی داشته باشید

گام دیگر برای حل مساله این است که متغیرهایی که ذکر کرده‌اید را در اولویت قرار دهید. دریابید که چه بخش‌هایی برای شما مهمتر هستند و آنها را یادداشت کنید (از مهمترین تا کم اهمیت‌ترین). بسته به نوع تصمیمی که اتخاذ می‌کنید، می‌توانید متغیرها را به ترتیب اهمیت، زمان یا هر دو به‌صورت دقیق در اولویت قرار دهید.

درخت را بکشید. اسم مشکل را در بدنه درخت بنویسید، دنبال علت‌ها باشید، هر چه فکر می‌کنید بنویسید. اضافه‌ها را خط بزنید و موارد مهم را نگه دارید. حالا ببینید اگر این مشکل ادامه پیدا کند، چه نتایجی در بر خواهد داشت.

حل مساله - درخت حل مساله چیست و چه کمکی به شما خواهد کرد؟

برای حل مساله، از یک متخصص مشورت بگیرید

حالا به موضوع تاب‌آوری بر‌می‌گردیم. از خود بپرسید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چه کسانی در کنار شما هستند و چه کمک‌هایی می‌توانند بکنند؟ برای حل مساله به دنبال راه‌حل‌ها باشید و مشورت بگیرید، البته از یک متخصص.   

اهمیت امید و تلاش در بالا رفتن تاب‌آوری و حل مساله

برای این که بتوانید به درستی حل مساله کنید و تاب‌آوری‌تان بالا رود، باید امید داشته باشید و تلاش کنید. حتما شما فرد توانمندی هستید و کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید.

خودتان را با افراد پایین‌تر از خود به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، جسمی، روحی و غیره، مقایسه کنید و ببینید که حتی به آنها هم می‌توانید کمک کنید.

به یاد داشته باشید که افراد زیادی هستند که با وجود محدودیت‌ها، معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها به موفقیت رسیده‌اند و توانسته‌اند مهارت حل مساله و اعتماد به نفس داشته باشند. الگو قرار دادن این افراد باعث می‌شود اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنید و راحت‌تر به اهداف‌تان برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *