مفاد و جزئیات قرارداد جنسی بین زوج ها

قرارداد جنسی

باید قبل از شکل گیری عقد روی قرارداد جنسی توافق شده باشد یعنی به عنوان آخرین مرحله شناخت قبل از ازدواج و زمانی که همه بررسی ها انجام شده باید درباره مسایل جنسی با هم گفتگو کنند و اگر در این مسایل هم توافق داشتند و توانستند به قرارداد مشترکی برسند می توانند عقد کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از مهمترین بخش های زندگی یک زوج، روابط جنسی آنهاست به طوری  که اگر این رابطه دچار مشکل باشد می تواند مشکلات دیگر آنها را هم تشدید کند اما اگر زوجین از این رابطه رضایت داشته باشند می تواند پوششی بر مشکلات دیگر آنها باشد.

آمار بالای طلاق به دلیل مشکلات جنسی

در تحقیقی که انجام گرفته بود مشخص شد بیش از 50 درصد از زوجینی که برای طلاق مراجعه کرده بودند در روابط جنسی خود مشکل داشتند. برخی از آمارها تا 70 درصد هم مشکلات جنسی را به عنوان علت طلاق ذکر می کنند. اما سوال این است که این مشکلات از کجا نشأت می گیرد؟

مشکلات عدم آموزش صحیح رابطه جنسی در کشور

یکی از مشکلات اساسی زوجین در کشور ما این است که آموزش مسایل جنسی را به صورت اصولی و صحیح فرا نگرفته اند و اطلاعات خود را از طریق دوستان و آشنایان، اینترنت و فیلم های پورنوگرافی دریافت کرده اند اما بسیاری از مطالبی که از این کانال ها دریافت کرده اند آموزش های صحیحی نیست و مشکلاتی برایشان ایجاد می شود.

از سوی دیگر، مسایل جنسی در کشور ما تابوست و زوج ها به سختی با هم وارد صحبت درباره مسایل زناشویی می شود و بسیاری اوقات هیچ گفتگویی در این باره ندارند. بسیاری از اوقات به مرور در زندگی زناشویی سرد می شوند و وقتی واکاوی می کنیم فرد می گوید همیشه من درخواست رابطه جنسی دارم و هیچ وقت نشده که طرف مقابلم برای این رابطه پا پیش بگذارد و من هم نمی خواهم خودم را کوچک کنم و دیگر چنین درخواستی نمی کنم. همین مساله ارتباط را خدشه دار و مشکلات را تشدید می کند.

قبل از عقد روی قرارداد جنسی توافق کنید

برای حل این مشکلات می توانیم قرارداد جنسی را بین زوجین مطرح کنیم. باید قبل از شکل گیری عقد روی قرارداد جنسی توافق شده باشد یعنی به عنوان آخرین مرحله شناخت قبل از ازدواج و زمانی که همه بررسی ها انجام شده باید درباره مسایل جنسی با هم گفتگو کنند و اگر در این مسایل هم توافق داشتند و توانستند به قرارداد مشترکی برسند می توانند عقد کنند. البته، برخی می گویند باید رابطه جنسی را قبل از ازدواج تست کنند اما این کار نباید انجام گیرد و تنها گفتگو در این رابطه کافی است.

یکی از ضعف های جامعه ما این است که بسیاری از افراد قبل از ازدواج درباره مسایل جنسی صحبت نمی کنند و فکر می کنند اگر این کار را انجام دهند متهم به بی حیایی می شوند. بعد از ازدواج همچنان سکوت درباره این روابط وجود دارد تا زمانی که  منجر به ایجاد فاصله و شکل گیری مشکلات می شود.

محتوای گفتگوی قبل از ازدواج درباره رابطه جنسی

محتوای گفتگویی که قبل از ازدواج درباره رابطه جنسی باید انجام شود مشخص است. یکی از مسایلی که اهمیت دارد این است که تمایلات جنسی دو طرف چقدر به هم نزدیک است؟ آیا می توانند روی تعداد دفعاتی که در هفته می توانند رابطه داشته باشند به توافق برسند؟ روی شرایطی که هر یک دوست دارند در رابطه وجود داشته باشد توافق دارند؟ روی نوع رفتارهایی که تمایل دارند در رابطه وجود داشته باشد می توانند به توافق برسند یا خیر؟ اگر روی همین کلیات قبل از عقد به توافق برسند کافی است.

جزئیات  قرارداد جنسی

زوجین می توانند بعد از عقد این قرارداد را کامل کنند یعنی روی جزئیات قرارداد با هم صحبت می کنند، دفعات رابطه جنسی را مشخص می کنند حتی ما توصیه می کنیم روزهایی که قرار است رابطه جنسی داشته باشند مشخص شود چون وقتی توافق وجود دارد نیاز نیست کسی از دیگری برای سکس تقاضا کند و احساس زیر سوال رفتن شخصیت را نخواهند داشت و هر دو از قبل برای این موضوع آمادگی دارند.

در مورد مکان و زمان رابطه و شرایطی که در محیط رابطه می خواهند داشته باشند باید یک توافق کلی وجود داشته باشد. برخی دوست دارند در نور کم یا فضای خاصی رابطه داشته باشند که باید در مورد آن به توافق برسند. بعد روی جزئیات رابطه و رفتارهای مربوط به آن هم توافق می کنند و رفتارهایی که مورد توافق هر دو نفر است را ملاک عمل قرار می دهند. هر از گاهی می توانند با گفتگو تغییراتی در این قرارداد اعمال کنند.

سوالی که مطرح می شود این است که ممکن است کسی خارج از چارچوب قرارداد نیاز جنسی داشته باشد یا روزی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده اند شاید تمایل به این موضوع نداشته باشد؟ بله، این امکان وجود دارد. اگر براساس قرارداد قرار بر این بود که روزی رابطه داشته باشند اما تمایل در یکی از دو طرف وجود نداشت با طرف مقابل صحبت می کند و توضیح می دهد که من امروز بنا به دلایلی آمادگی رابطه را ندارم و به جای این نوبت در موعود مشخص دیگری رابطه داشته باشیم. با مشخص کردن جایگزین آن روز می توانند آن نوبت را کنسل کنند.

ممکن است روزی فرد تمایل داشته باشد اما آن روز جزو قراردادشان نیست. در این صورت او خواسته خود را مطرح می کند و اگر پاسخ طرف مقابل مثبت بود جایگزین یکی از آن دفعات، در آن روز خاص رابطه برقرار می کنند. این مساله کمک می کند هم احساس تحقیر شکل نگیرد هم رابطه نظم پیدا کند و هم این که اگر کسی خارج از قرارداد خواست سکس داشته باشد بتواند خواسته خود را مطرح کند.

* دکتر علی شیخ الاسلامی

در همین زمینه بخوانید:

اصول رابطه جنسی موثر و لذت بخش

یک نظر

  • سارا گفت:

    مطلب بسيار مفيدى بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *