معرفی چند بازی جالب برای سرگرمی بچه‌ها در آپارتمان‌ها

بازی آپارتمانی

بچه‌ها مثل ما بزرگ‌ترها نیستند که بتوانند دقایق طولانی یک جا بنشینند و مثلا حرف بزنند یا تلویزیون نگاه کنند و حوصله‌شان هم سر نرود. آنها پر از شور و نشاط و انرژی هستند و دوست دارند دائم سرگرم باشند و چیزهای جدید را تجربه کنند. در این مطلب چند بازی خانگی را به شما یاد می‌دهیم که برای بچه‌ها سرگرم کننده هستند.

قدیم‌ترها که خانه‌ها بزرگ بود و هنوز بیشتر مردم از خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های سر به فلک کشیده کوچ نکرده بودند، دنیا به کام بچه‌ها بود چون می‌توانستند هر چقدر دلشان می‌خواست در حیاط و حتی در کوچه‌ها با هم سن و سال‌های زیادی که داشتند، بازی کنند و جولان بدهند و انرژی‌شان تخلیه شود.

تفاوت بچه‌های امروز و دیروز

این روزها اما ماجرا عوض شده است و حال و هوای بچه‌های امروز و دیروز فرق‌های زیادی با هم دارد. با فراگیر شدن آپارتمان‌ها و کوچک شدن خانه‌ها، بچه‌ها دیگر فضای چندانی برای بازی کردن در محیط خانه ندارند و بازی آنها به مهدکودک یا پارک محدود می‌شود. از طرف دیگر، با تغییرات جمعیتی که در طی این سال‌ها اتفاق افتاده، تعداد بچه‌ها هم کم شده و خانواده‌های زیادی تک فرزند هستند یا این که حداکثر دو فرزند دارند. این اتفاق به این معناست که بچه‌ها عملا هم‌بازی چندانی ندارند و هم‌بازی‌های آنها به بچه‌های مهدکودک یا بچه‌های اقوام محدود می‌شود که در مهمانی‌ها با آنها ملاقات می‌کنند.

مسئولیت‌های بیشتر والدین

همه این مسایل باعث شده بچه‌های امروز تنهاتر از بچه‌های دهه‌های قبل شوند و بیشتر حوصله‌شان سر برود. این اتفاق، مسئولیت والدین را هم بیشتر کرده چون آنها بسیار بیشتر از والدین دهه‌های قبل باید به فکر سرگرمی بچه‌ها باشند و حتی خودشان هم با بچه‌ها هم‌بازی شوند.

موضوع دیگر این است که در طی سال‌های اخیر، فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر و موبایل، بچه‌ها را به سمت بازی‌های کامپیوتری و آنلاین کشانده و افراط در این بازی‌ها و خطرات جسمی و روحی کار زیاد با کامپیوتر و اینترنت، تبدیل به دغدغه‌ای برای والدین شده است.

 در این شرایط، بهتر است پدر و مادرها به فکر سرگرمی‌های بی دردسرتری برای بچه‌ها باشند که هم بتواند بچه‌ها را در خانه نگه‌ دارد هم این که باعث تقویت مهارت‌های مختلف آنها شود.

معرفی چند بازی مناسب برای آپارتمان و خانه‌های کوچک

ما در اینجا چند بازی جالب را معرفی می‌کنیم که می‌توانند شما و فرزندتان را در آپارتمان سرگرم کنند.

  1. ببین جای چی عوض شده

این بازی یکی از بازی‌های خوبی است که می‌توانید در خانه با بچه‌ها انجام دهید و به افزایش دقت و حافظه آنها کمک کنید.

فرایند بازی «ببین جای چی عوض شده» به این شکل است که از کودک می‌خواهیم با دقت به همه وسایل اتاق نگاه کند و سپس از اتاق بیرون برود. وقتی کودک از اتاق بیرون رفت شما باید جای یکی از وسایل را تغییر دهید سپس از او بخواهید که وارد اتاق شود و حدس بزند که جای چه چیزی تغییر کرده است.

می‌توانید این بازی را به صورت گروهی نیز انجام دهید. به این ترتیب که از بچه‌ها بخواهید با دقت به همه چیز نگاه کنند و پس از آن، رو به دیوار بایستند تا شما جای یک وسیله را تغییر دهید. سپس هر کدام از بچه‌ها که زودتر تغییر ایجاد شده را حدس بزند، برنده بازی است.

  1. صدای چیه؟

این بازی باعث تقویت توانایی‌های شنوایی کودکان از طریق تمرکز کردن می‌شود.

برای انجام این بازی، شما باید دسته‌ای از وسایل را که صداهای متمایزی دارند مانند شانه، بشقاب، قابلمه، کتاب، بطری، خودکار، ساعت و … را روی میز قرار دهید و از کودک بخواهید با استفاده از آنها یک صدا یا موسیقی ایجاد کند. سپس وسایل را کنار بگذارید و از کودک بخواهید به طرف دیگر برود یا چشم‌هایش را ببندد. در اینجا شما باید یک وسیله را بردارید و با آن صدایی ایجاد کنید. اگر کودک به درستی حدس بزند که صدا از چه وسیله‌ای بوده برنده می‌شود. این بازی را می‌توانید به صورت گروهی هم انجام دهید.

  1. جمع کردن شکلات روی سر

این بازی به حفظ تعادل بچه‌ها کمک می‌کند و حتی در مهمانی‌ها که چند کودک یا نوجوان حضور دارند هم می‌توانید این بازی را انجام دهید.  

فرایند بازی به این شکل است که بازیکن باید خم شود و شروع به جمع کردن شکلات‌های پشت سر خود کند و آن را روی سرش بگذارد. او باید با حفظ تعادل خود، تا جایی که می‌تواند شکلات‌های بیشتری جمع کند. اگر شکلات‌ها بریزند نوبت بازیکن بعدی می‌شود.

  1. پانتومیم

پانتومیم برای همه بچه‌ها سرگرم کننده است و دختر و پسر هم ندارد. برای انجام این بازی، می‌توانید روی تکه‌های کاغذ اسامی متفاوتی مانند شخصیت، اشیا و هر چیزی که بچه‌ها می‌توانند نقش آن را بازی کنند بنویسید سپس بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید. بعد از آن، از یکی از بچه‌های یکی از گروه‌ها بخواهید کاغذی را بردارد و نوشته روی آن را اجرا کند. تیم دیگر باید نقش اجرا شده را حدس بزند.

اگر تنها یک فرزند دارید و می‌خواهید او را سرگرم کنید باز هم انجام بازی پانتومیم جواب می‌دهد.

  1. پرتاب جوراب

این بازی مشابه بازی بسکتبال در خانه است فقط تفاوتش این است که به جای توپ، از جوراب و به جای تور از سبد لباس استفاده می‌کنید.

باید تعدادی جوراب را به صورت توپ‌های کوچک رول کنید و سر آنها را ببندید. سبد لباس‌ را هم چند متر دورتر از جایی که ایستاده‌اید قرار دهید و از کودک بخواهید که به نوبت جوراب‌ها را داخل سبد پرتاب کند. بعد از هر پرتاب موفق، تشویق کردن بچه را فراموش نکنید. این بازی برای بیشتر بچه‌ها جالب است و از آن لذت می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *