“مری و مکس”؛ فیلمی در ستایش دوستی

مری و مکس

هر یک از شخصیت های انیمیشن مری و مکس از مشکلات و اختلالات روحی خاصی رنج می برند و قابلیت تحلیل روانشناختی عمیقی دارند. در عین حال این شخصیت ها و مشکلاتشان شباهت هایی به زندگی انسان های معمولی دارند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، انیمیشن استاپ موشن مری و مکس (Mary and Max) که به کارگردانی آدام الیوت در آوریل ۲۰۰۹ منتشر شد براساس یک داستان واقعی ساخته شده و توانسته جایزه جشنواره بین‌المللی پویانمایی اُتاوا را برای بهترین انیمیشن کسب کند.

وقایع این انیمیشن که محصول کشور استرالیاست از سال 1976 آغاز می شود. مری دختر بچه ای است که در استرالیا به همراه پدر و مادرش زندگی می کند اما از آن جایی که پدر او مردی منزوی و مادرش زنی دائم الخمر است احساس تنهایی بسیار زیادی دارد. خانواده مری فقیر هستند و حتی قدرت خرید اسباب بازی و لباس نو را برای دخترشان ندارند و حتی مادرش برای تأمین نیازهای خانه از فروشگاه ها دزدی می کند.

مشکل دیگر مری یک لکه مادرزادی است که روی پیشانی او قرار دارد و مورد تمسخر هم کلاسی هایش قرار می گیرد. تمام این مشکلات باعث شده مری هیچ دوستی نداشته باشد و به همین دلیل احساس تنهایی کند. مری که به فکر درآمدن از تنهایی است نامه ای تصادفی می نویسد تا شاید بتواند از این راه دوستی پیدا کند.

دست بر قضا نامه او به مردی 44 ساله به نام مکس در نیویورک می رسد که از چاقی زیاد و اختلالات روانی رنج می برد. مکس هم که مانند مری آدم بسیار تنهایی است جواب سوالات او را در نامه می دهد و نامه نگاری آنها ادامه پیدا می کند. دوستی عمیقی که بین مری و مکس شکل می گیرد 18 سال طول می کشد و آنها بدون این که دیداری با هم داشته باشند از طریق نامه کاملا با هم آشنا می شوند و پی به خصوصیات روحی و روانی و شرایط زندگی هم می برند.

مری به دانشگاه می رود و در روند زندگی خود تبدیل به روانشناسی برجسته می شود. او که شخصیت مکس را دستمایه تحقیقات خود قرار داده کتابی هم بر این اساس می نویسد و به این امید که مکس را خوشحال کند کتاب را برای او پست می کند اما هیچ چیز مطابق انتظارات مری پیش نمی رود و مکس از این اتفاق بسیار عصبانی می شود و دوستی آنها در اثر این اتفاق دچار تلاطم می شود؛ تلاطمی که زندگی و روح مری را بسیار متأثر می کند و حتی او را تا مرز خودکشی پیش می برد.

هر یک از شخصیت های انیمیشن مری و مکس از مشکلات و اختلالات روحی خاصی رنج می برند و قابلیت تحلیل روانشناختی عمیقی دارند. در عین حال این شخصیت ها و مشکلاتشان شباهت هایی به زندگی انسان های معمولی دارند، انسان هایی که شاید دارای اختلالات روانشناختی نباشند اما مشکلاتی مانند تنهایی و نیاز به کسی که بتواند روح انسان را درک کند در همه دیده می شود و بسیاری از تلاش های انسان برای رفع این نیازهاست.

مری و مکس فیلمی در ستایش و احترام به دوستی و تلاشی است که انسان ها برای حفظ دوستی هایشان انجام می دهند.

‫5 نظر

  • سعيد گفت:

    لطفا فيلم هاى بيشترى معرفى كنيد، فيلم خيلى خوبى بود

  • سحر گفت:

    مرسی از فیلم خوبتون

  • ندا گفت:

    بسیار عالی بود

  • صبا گفت:

    بخش معرفی فیلم را ادامه بدهید

  • سارا گفت:

    فیلم بسار عالی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *