چگونه همسرمان را برای مراجعه به روانشناس ترغیب کنیم؟

روانشناس-خوب

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوج‌ها دارند این است که یکی از آنها برای مراجعه به روانشناس تمایل دارد، اما دیگری در مقابل این کار مقاومت می‌کند. با این حال، راهکارهایی وجود دارد که با در پیش گرفتن آنها، می‌توانید همسرتان را تشویق به انجام این کار کنید.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از متخصص سلامت روان در سال‌های اخیر نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا افزایش یافته است. با این حال، بسیاری از افراد هنوز که هنوز است در مقابل مراجعه به تراپیست مقاومت می‌کنند و تصورشان این است که با این کار، انگ مشکلات روانی به پیشانی‌شان می‌خورد. این شرایط زمانی سخت‌تر می‌شود که یکی از همسران، مشکلی مربوط به سلامت روان را در همسر خود شناسایی می‌کند یا این که رابطه عاطفی و زناشویی او و همسرش در خطر است، اما نمی‌تواند او را برای مراجعه به روانشناس متقاعد کند.

متاسفانه، بسیاری از خانواده‌ها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل، در مطلب پیش رو به این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه می‌توانید همسرتان را برای مراجعه به روانشناس تشویق کنید.

به روانشناس 1 - چگونه همسرمان را برای مراجعه به روانشناس ترغیب کنیم؟

علائمی که نشان می‌دهد همسر شما نیاز به مراجعه به روانشناس دارد

مشکلات خلقی مختلفی وجود دارد که در صورت مشاهده آنها در همسرتان لازم است او را تشویق کنید که به یک تراپیست مراجعه کند. گاهی اوقات، نیاز است که خود شما هم او را همراهی کنید. برخی از این علائم به شرح زیر است:

  • افسردگی و احساس ناامیدی
  • اضطراب مداوم
  • افکار مربوط به خودکشی و صحبت در مورد آن
  • نوسانات خلقی مکرر یا شدید
  • احیای تروماهای گذشته
  • انزوای اجتماعی و مشکل در حفظ روابط
  • بیش از حد یا کمتر از حد معمول خوردن
  • بی حسی و بی توجهی به اطراف
  • حواس‌پرتی و عدم تمرکز
  • اختلال عملکرد در محل کار یا خانه
  • مشکلات خواب
  • احساس خستگی بسیار زیاد
  • و …

توجه به این که شریک زندگی‌تان به کمک نیاز دارد، یک مساله است، اما دانستن این که چگونه به او بگویید باید با مراجعه به روانشناس، این کمک را دریافت کند، داستان کاملا متفاوتی است. بنابراین، موقع صحبت در مورد این موضوع، نه تنها آنچه می‌گویید، بلکه نحوه بیان شما نیز اهمیت دارد. از سوی دیگر، شما باید انگیزه خود برای این که همسرتان نزد روانشناس برود را نیز مشخص کنید. آیا شما نگران همسرتان هستید یا بیشتر به فکر خودتان هستید و دوست دارید آزار او به شما نرسد؟

آقای  Morgan Pommells، تروما تراپیست می‌گوید: «بهترین راه برای اینکه به همسرتان بگویید دوست دارید به روانشناس مراجعه کند، این است که این کار را از روی عشق به او انجام دهید، نه برای این که دست به قضاوت او بزنید و احساس شرم و گناه را به او منتقل کنید».

 روانشناسی - چگونه همسرمان را برای مراجعه به روانشناس ترغیب کنیم؟

با در نظر گرفتن مسائل بالا، کارهایی که می‌توانید برای ترغیب همسرتان به منظور مراجعه به روانشناس انجام دهید، به شرح زیر است:

  1. زمان را در نظر بگیرید 

زمانی با همسر خود در این باره صحبت کنید که هر دو آرام باشید. صحبت کردن موقع دعوا، آشفتگی و استرس، به احتمال زیاد، نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.

  1. در مکان مناسبی باشید

اگر در یک مکان عمومی که افراد دیگری نیز حضور دارند، به همسرتان بگویید که به روانشناس مراجعه کند، او را شرمنده یا ناراحت خواهید کرد و به احتمال زیاد، او از انجام خواسته شما خودداری می‌کند. پس بهتر است در یک مکان خصوصی و در حالی که فقط خودتان دو نفر حضور دارید، این بحث را مطرح کنید.

  1. انگیزه خود را با همسرتان در میان بگذارید

احساسات و افکار خود را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید و دلایل روشنی ارائه دهید که نشان دهد مراجعه به روانشناس به نفع او خواهد بود. به همسرتان بگویید که به سلامت روح و روان او اهمیت می‌دهید و دل‌تان می‌خواهد کار مفیدی برای او انجام دهید. همچنین، طوری صحبت کنید که توصیه شما، کنترل‌گری یا اتمام حجت به نظر نرسد و احساس طردشدگی و در نهایت، مقاومت به طرف مقابل دست ندهد.

  1. از زبان محبت‌آمیز و همدلانه استفاده کنید

به همسرتان بگویید “من تو را دوست دارم و دلم می‌خواهد حال بهتری داشته باشی و کمتر رنج بکشی”. یا مثلا می‌توانید بگویید “آیا تا به حال به صحبت با یک درمانگر فکر کرده‌ای؟ آنها تکنیک‌هایی دارند که کمک می‌کند بهتر بتوانی استرس خود را مدیریت کنی”. این صحبت‌ها به همسرتان نشان می‌دهد که فقط نگران او هستید و نمی‌خواهید او را به داشتن مشکلات روحی متهم کنید.

.jpg - چگونه همسرمان را برای مراجعه به روانشناس ترغیب کنیم؟

اگر همسرتان متقاعد به مراجعه به روانشناس نشد، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

حتی اگر متفکرانه‌ترین و همدلانه‌ترین رویکرد برای ترغیب همسرتان به منظور مراجعه به روانشناس را در پیش بگیرید، باز هم ممکن است کارساز نباشد و او متقاعد به انجام این کار نشود. این مساله ممکن است به دلایل مختلف، از جمله ننگ درونی در مورد سلامت روان اتفاق بیفتد.  

اگر شریک زندگی شما از دریافت درمان‌های لازم و همچنین، حمایت‌های مختلف خودداری می‌کند، در اینجا باید به این مساله فکر کنید که چه چیزی برای خود شما بهتر است. در واقع، وقتی نمی‌توانید روی رفتار او تاثیر داشته باشید، باید به این فکر کنید که مسائل مربوط به سلامت روان او چه تاثیری روی شما می‌گذارد. در چنین شرایطی، باید حد و مرزی را برای ارتباط با همسرتان تعیین کنید و به فکر مراقبت از خود باشید.

برگرفته از سایت verywellmind.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *