راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های آشپزخانه

tips for refrigerator 768x480 - راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های آشپزخانه

در بسیاری از خانواده‌های ایرانی دور ریز مواد غذایی زیاد است و بخشی از مواد غذایی از میوه گرفته تا نان و باقیمانده بشقاب غذا روانه سطل زباله می‌شوند. اگر می‌خواهید سطل زباله شما با مواد غذایی پر نشود و هزینه‌هایتان پایین بیاید بهتر است هدفمندتر خرید کنید.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، در روزهایی که قیمت سکه و دلار و به تبع آنها قیمت کالاها و خدمات ساعت به ساعت بالاتر می‌رود و باید بی تعارف بگوییم در شرایط بحران اقتصادی قرار داریم یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها این است که خرجشان از دخلشان جلو نزند و بتوانند توازنی در این میان برقرار کنند. کاری که خیلی دشوار به نظر می‌رسد اما با راهکارهای ساده‌ای می‌توان حداقل بخش کوچکی از این فرایند را مدیریت کرد و شاهد تأثیرات مثبتی در اقتصاد خانواده بود، به‌طوری که اگر همین اقدامات تبدیل به رویه شود و در شرایط ثبات اقتصادی کشور نیز ادامه پیدا کند منجر به فرهنگ‌سازی عمیق‌تری خواهد شد.

یکی از مهمترین هزینه‌های هر خانواده‌ای خرج خورد و خوراک است. با توجه به ارتباط مستقیم تغذیه با سلامتی نمی‌توان با حذف مواد غذایی از سبد خانوار به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کرد چرا که در این صورت هزینه‌های دارو و درمان بر خانواده تحمیل خواهد شد. با این وجود، می‌توان از طریق راهکارهایی ساده تا حدودی به مدیریت هزینه‌های خورد و خوراک خانواده کمک کرد.

کمتر رستوران بروید

خوردن ناهار یا شام در رستوران یا سفارش غذا از بیرون تجربه لذت‌بخشی است و به ویژه بچه‌ها بسیار از این اتفاق استقبال می‌کنند اما با حسابی سرانگشتی متوجه می‌شویم  که این کار هزینه زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند. برای همین بهتر است تا جای ممکن این تجربه را کاهش دهید و به جای آن غذای خود را در خانه تهیه کنید و برای صرف غذا به یک پیکنیک خانوادگی بروید. غذایی که در خانه تهیه می‌کنید هم هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و هم می‌توانید کاملا به سلامت آن اطمینان داشته باشید.

زمان‌هایی هم هست که خودتان یا بچه‌ها هوس فست فود می‌کنید و هر چه پیش خودتان حساب و کتاب می‌کنید نمی‌توانید از خیر پیتزا و ساندویچ بگذرید. در این مواقع بهتر است همگی دست به کار شوید و یک پیتزای خانگی خوشمزه درست کنید. وقتی که می‌خواهید غذاهای خانگی بپزید حتما از کمک بچه‌ها استفاده کنید و به آنها بگویید بچه‌ها بیایید با هم مثلا پیتزا درست کنیم. این کار هم بهانه‌گیری آنها را برای رفتن به رستوران کاهش می‌دهد هم باعث می‌شود آنها تجربه‌های جدیدی به دست بیاورند و احساس مفید بودن داشته باشند و هم این که غذا درست کردن را یاد می‌گیرند و اگر سنشان مناسب باشد می‌توانید در دفعات بعد این کار را به خودشان واگذار کنید. البته، از صمیمیتی که هنگام غذا درست کردن دسته جمعی در خانواده ایجاد می‌شود هم غافل نشوید.

الان کمتر اداره یا محل کاری وجود دارد که به کارکنان خود غذا بدهد و افراد شاغل مجبورند مسئولیت تهیه ناهارشان را برعهده بگیرند. پس بهتر است افراد شاغل ناهار فردای خود را در خانه تهیه کنند وگرنه مجبورند هزینه بالاتری برای آن هزینه کنند. چرا که حتی اگر هفته‌ای دو بار هم غذا از بیرون تهیه کنید در پایان ماه خواهید دید که هزینه‌هایتان به میزان زیادی بالا رفته و خبری هم از صرفه‌جویی و پس‌انداز نیست.

گاهی پیش می‌آید که به هر دلیلی امکان تهیه غذا در شب قبل وجود ندارد در این مواقع بهتر است به جای سفارش غذا از رستوران‌های اطراف محل کار، از غذاهای حاضری مثل نان و پنیر و سبزی و گردو و غذاهای مشابه آن استفاده کنید.

تهیه لیست وعده‌های غذایی

در بسیاری از خانواده‌های ایرانی دور ریز مواد غذایی زیاد است و بخشی از مواد غذایی از میوه گرفته تا نان و باقیمانده بشقاب غذا روانه سطل زباله می‌شوند. اگر می‌خواهید سطل زباله شما با مواد غذایی پر نشود و هزینه‌هایتان پایین بیاید بهتر است هدفمندتر خرید کنید. بهترین راه برای این کار این است که ابتدا وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های خود را برای یک هفته برنامه‌ریزی کنید و یادداشت کنید که مواد اولیه مورد نیاز شما برای این دستور غذایی چیست. سپس به کابینت و یخچال خود نگاه کنید و ببینید مواد غذایی لازم را در خانه دارید یا خیر و پس از آن برای خرید مواد مورد نیاز خود به فروشگاه بروید.

وقتی به فروشگاه می‌روید لیستتان را همراه با خود ببرید و دور خریدهای اضافی را خط قرمز بکشید. امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیادی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که با تخفیف بالا کالاهای خود را می‌فروشند و برای کاهش هزینه‌های خرید می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

تنها خرید کنید

نکته دیگری که بهتر است رعایت کنید این است که تا جایی که امکان دارد تنها به خرید بروید. زیرا در اغب خریدها افراد همراه و به ویژه کودکان پیشنهاد خریدهای بیشتری به شما می‌دهند که برای آنها برنامه‌ریزی نکرده‌اید و ممکن است حسابی به خرج بیفتید. به علاوه، سعی کنید زمانی برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید که گرسنه نباشید چون تحقیقات مختلف نشان داده‌اند وقتی افراد سیر باشند مواد غذایی کمتری می‌خرند.

توجه به تاریخ انقضای مواد غذایی

در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ انقضای آنها توجه کنید. همچنین، از تاریخ انقضای مواد داخل یخچالتان خبر داشته باشید. چون بسیار پیش می‌آید که خانواده‌ها بدون توجه به تاریخ انقضای محصولات، آنها را می‌خرند و به امید استفاده در روزهای آتی در یخچال نگهداری می‌کنند اما به دلیل گذشتن تاریخ انقضا قبل از استفاده مجبور می‌شوند آن را روانه سطل زباله کنند.

خودتان دست به کار شوید

اگر زمان کافی در اختیار دارید بهتر است به جای آن که برخی از مواد غذایی را به صورت آماده از بیرون تهیه کنید  خودتان آنها را درست کنید. مثلا درست کردن سس ماکارونی یا سس سالاد، خرد کردن سبزیجات به جای خرید سبزیجات خرد شده، درست کردن سالادهای مختلف به جای خرید سالادهای بسته‌بندی شده و … می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها داشته باشد. همچنین، در این صورت مواد غذایی سالم‌تر و با کیفیت‌تری خواهید داشت.

از آنجایی که این مورد نسبتا وقت‌گیر است می‌توانید از کمک و همراهی همه اعضای خانواده استفاده کنید تا با یک تیر چند نشان زده باشید و کاهش هزینه‌ها، داشتن مواد غذایی سالم‌تر، ایجاد همکاری و صمیمت بین اعضای خانواده و مسئولیت‌پذیری هر یک از اعضا و به ویژه بچه‌ها را با هم داشته باشید.

کمی خلاقیت به خرج دهید

نکته دیگر این است که سعی کنید از تمام مواد غذایی که در خانه دارید استفاده کنید و دور ریزتان را به حداقل برسانید.  برخی از محصولات تازه به سرعت خراب می‌شوند و بهتر است چیزی را نخرید که نیازی به آن ندارید اما اگر خرید کردید تا جای ممکن استفاده درستی از آن داشته باشید. مثلا موزهایی را که قهوه‌ای شده‌اند برای کیک موزی یا شیر موز کنار بگذارید، میوه‌های اضافی را خشک یا منجمد یا تبدیل به مربا کنید، از باقیمانده مرغ برای سالاد یا طعم‌دار کردن مواد سرخ شده استفاده کنید و …. . کافی است در این زمینه کمی خلاقیت به خرج دهید تا هزینه‌هایتان کاهش پیدا کند.

در همین زمینه بخوانید: 

چگونه  از خریدهای برنامه ریزی نشده جلوگیری کنیم؟ 

راه های کاهش هزینه های قبوض آب و برق و گاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *