اشتباهاتی که مادرها با نام از خود گذشتگی انجام می دهند؛ مادر خوب چه مادری است؟

مادر

این که مادر لباس کهنه بپوشد اما برای بچه هایش انواع و اقسام لباس ها را بخرد نشان دهنده از خود گذشتگی نیست. این رفتارها به بچه ها یاد می دهد که مادر انسان محترمی نیست و عزت نفس ندارد و همه زندگی خود را باید فدای بچه کند در صورتی که مادر باید عزت نفس خود را حفظ کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان، مادر بودن و مادری دنیایی زیباست که تنها کسانی که مادر شده اند می توانند حس و حال این دنیا را درک کنند. در جامعه ما عنوان مادری با صفت فداکاری و گذشت گره خورده است. صفاتی که ارزش و اهمیت بالایی دارند اما گاهی زیاده روی در آنها یا تعریف نادرست از این صفات موجب ایجاد آسیب هایی برای مادران می شود. یادداشت مینا ایوبی؛ روانشناس و مشاور را در این باره می خوانید.

مادری در تمام دنیا امری مقدس است

مادر واژه مقدسی است که حرمت خاصی دارد و در جامعه ما از احترام ویژه ای برخوردار است. در جامعه ما مادر شدن و مادر بودن امری است که با چیز دیگری نمی توان آن را مقایسه کرد. حسی که مادر از فرزندش می گیرد، با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. مادر یک موجود زنده را 9 ماه در وجود خود پرورش می دهد و در بدن خود او را تغذیه می کند و بعد از زایمان تمام اثرات زایمان مانند دردهای بدنی و ناراحتی های روحی و روانی در او باقی می ماند. اما در این شرایط و حتی در افسردگی بعد از زایمان دوست ندارد لحظه ای فرزندش را از خودش جدا کند.

این مادر یک انسان مقدس و نمونه است. در تمام دنیا نیز مادر مقدس و نمونه است و روزی به نام روز مادر نامگذاری شده است. اما متأسفانه مادر در فرهنگ ایرانی یعنی از خودگذشتگی به طوری که همه انتظار دارند مادر لذت نبرد، زندگی نکند و تنها به فرزندش زندگی و عشق دهد.

انتظاراتی که جامعه از مادرها دارد

بسیاری از مادرها در جامعه ما زندگی های اجباری را تحمل کردند تا فرزندانشان آسیب نبیند و متأسفانه در سنین بالاتر دچار آسیب هایی شدند که ناشی از عذاب هایی بود که در طول زندگی زناشویی تجربه کردند. در جامعه ما بسیاری از مادران هنوز این اعتقاد را دارند که چون مادر شدند نباید از زندگی لذت کافی ببرند، نباید غذای خوب بخورند، نباید لباس خوب بپوشند و … . حتی شاید بتوان گفت این باوری است که جامعه از مادرها خواسته و براساس این باور، شخصیت و انتظارات و توقعاتی که از مادر وجود دارد را شکل داده اند.

.jpeg - اشتباهاتی که مادرها با نام از خود گذشتگی انجام می دهند؛ مادر خوب چه مادری است؟

تا حدی این مساله قابل ستایش است که مادر شرایطی را فراهم کند که فرزندش آرامش و آسایش داشته باشد تا او هم آرامش و آسایش را تجربه کند و از زندگی لذت ببرد. اما باید توجه داشته باشیم که با وجود این که مادرها عاشق بچه هایشان هستند اما در درجه اول یک زن و یک انسان هستند. خیلی از مادرها را در میان اطرافیان و حتی مراجعان می بینیم که تمام زندگی خود را صرف بچه ها کردند اما متأسفانه بچه ها آن چنان که باید و شاید قدردان زحمات مادر خود نبودند.

مادر باید عشق دریافت کند تا به فرزندانش عشق بدهد

من این دیدگاه که مادر نباید زندگی کند و از زندگی خود ببرد تا فرزندش زندگی کند را قبول ندارم. مادر یک زن است و اجازه دارد زندگی کند. مادر می تواند همان قدری که خودش از زندگی لذت می برد و عشق و آرامش را تجربه می کند به فرزندش عشق بدهد.

از قدیم به این صورت بوده و هنوز هم همینطور است که وقتی در خانواده غذا کم است مادر می گوید من سیرم و خودش غذا نمی خورد تا بچه هایش غذا بخورند. یا وقتی خانواده پولی ندارد مادر می گوید من لباس دارم و نیازی به لباس ندارم تا برای بچه هایش لباس بخرد. به قدری این فداکاری ها به عنوان شعار مطرح شده و مادر خوب با این قبیل گذشت ها تعریف شده که حتی اگر زنی هم دوست نداشته باشد این فداکاری ها را داشته باشد موظف است این کارها را انجام دهد تا به او نگویند زنی است که عاطفه مادری ندارد.

تفاوت مادر امروزی با مادرهای گذشته

مادرهای امروز بهتر از مادرهای دیروز زندگی می کنند چون وقتی را برای رسیدگی به خودشان اختصاص می دهند، تفریح می روند، لباس می خرند و … . اما متأسفانه به دلیل انتظارات سنتی که از نقش مادر وجود دارد هنوز کسانی هستند که می گویند این قبیل مادرها، مادرهای خوبی نیستند. این در حالی است که مادر برای این که بتواند فرزندش را به خوبی بار بیاورد و او را تربیت کند باید تفریح و استراحت داشته باشد.

مادرها نباید خودشان را نادیده بگیرند

ما به مادرها توصیه می کنیم حتما به حقوق طبیعی خودشان در زندگی توجه داشته باشند. تأکیدی که روانشناسان دارند این است که مادرها سر سفره خودشان هم از قسمت خوب غذا بخورند و قسمت های خوب غذا را تنها سهم همسر و فرزندانشان ندانند. مادرها اجازه دهند بچه هایشان با این مفهوم آشنا شوند که همان قدر که مادر مقدس است به همان میزان هم حق دارد در زندگی لذت ببرد. مادرها بهتر است به کلاس های مورد علاقه شان بروند و لباس هایی که دوست دارند را بخرند. قرار نیست تمام زندگی مادرها وقف بچه هایشان بشود.

1 - اشتباهاتی که مادرها با نام از خود گذشتگی انجام می دهند؛ مادر خوب چه مادری است؟

بسیاری از مادرها هستند که تنها به خاطر بچه هایشان با بدترین شرایط و تحت شدیدترین خشونت ها زندگی می کنند اما می بینیم که بسیاری از اوقات بچه ها بزرگ می شوند و قدردان او نیستند و مادر افسوس می خورد. ما توصیه می کنیم در عین این که به فکر بچه هایتان هستید به فکر خودتان هم باشید، تفریح کنید، کلاس های مختلف بروید و تحت هیچ شرایطی یک زندگی خشونت بار را تحمل نکنید و اگر امکان ترمیم آن رابطه وجود ندارد به ادامه آن تن ندهید.

بچه ها هم مسایل را تحلیل می کنند و بدانید اگر منتی سر آنها بذارید و بگویید من به خاطر شما این زندگی را تحمل کردم و پیر شدم آنها هم عذاب می کشند.

به خودتان رسیدگی کنید

ما بچه را بزرگ می کنیم و انتخاب با خود اوست که چگونه زندگی کند اما این توقع که بچه عصای پیری ما شود اصلا درست نیست. متأسفانه تفکر خیلی از مادرها این است که تحت شرایط سخت و با تحمل انواع خشونت های خانگی زندگی را تحمل می کنند تا وقتی بچه بزرگ شد کنار آنها باشد. اما بچه وقتی بزرگ می شود زندگی و خانواده خودش را خواهد داشت و باید به زندگی خودش برسد و حضور شما در زندگی زناشویی او اختلال ایجاد می کند. پس بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله به جای از خود گذشتگی های بیش از به زندگی خودتان هم رسیدگی کنید.

.jpg - اشتباهاتی که مادرها با نام از خود گذشتگی انجام می دهند؛ مادر خوب چه مادری است؟

عزت نفس داشته باشید تا الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید

این که شما لباس کهنه بپوشید اما برای بچه هایتان انواع و اقسام لباس ها را بخرید نشان دهنده از خود گذشتگی نیست. این رفتارها به بچه ها یاد می دهد که مادر انسان محترمی نیست و عزت نفس ندارد و همه زندگی خود را باید فدای بچه کند در صورتی که او باید عزت نفس خود را حفظ کند.

مادر خوب مادری است که از بچه پرستاری و حمایت کند نه کسی که ذلت را تحمل می کند تا فرزندش بزرگ شود، اما کسی که خشونت و خیانت را تحمل کند و عزت نفسش زیر سوال برود نمی تواند الگوی خوبی برای فرزندش باشد. از مادرها می خواهیم به حرمت مادر بودن خود زندگی کنند و بدانند که اگر آنها شاد باشند بچه ها هم روحیه می گیرند. پس مادر باشید و از زندگی خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

20 ترفند فرزندپروری که زندگی را آسان تر می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *