نگاهی به فیلم سینمایی روزی روزگاری هالیوود

روزگاری هالیوود - نگاهی به فیلم سینمایی روزی روزگاری هالیوود

روزی روزگاری هالیوود که می‌توان آن را در ژانر کمدی – درام دسته‌بندی کرد، انتقادات مختلفی را نسبت به هالیوود و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی آمریکایی مطرح می‌کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- فیلم «روزی روزگاری هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو یکی از فیلم‌های مطرح سال 2019 بود. این فیلم‌ با بازی ستارگان این روزهای هالیوود، لئوناردو دیکاپریو، برد پیت و آل‌پاچینو توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کرد و در گیشه نیز جزو فیلم‌های موفق بود.

روزی روزگاری هالیوود داستان زندگی یکی از ستارگان سریال‌های تلویزیونی به نام ریک دالتون با بازی لئوناردو دیکاپریو است. ریک در فیلم‌های وسترن در نقش‌های منفی بازی می‌کند اما جایگاه خود را متزلزل می‌بیند و خود را در آخرین روزهای درخشش خود می‌بیند. او حدس می‌زند که به زودی دیگر جایگاهی در هالیوود ندارد و به همین دلیل دچار مشکلات روحی می‌شود. او علی‌رغم میل باطنی خود در نهایت مجبور به بازی در فیلم‌های وسترن ایتالیایی می‌شود. در این مسیر، بدل‌کار ریک به نام کلیف با بازی برد پیت همیشه او را همراهی می‌کند.

در همسایگی ریک، رومن پولانسکی، کارگردان سرشناس هالیوود به همراه همسرش شارون زندگی می‌کند و این فیلم گریزی هم به زندگی واقعی آنها دارد و با الهام از این ماجرای واقعی ساخته شده است.

ماجرای واقعی از این قرار است که شارون تیت، بازیگر و مدل آمریکایی و همسر پولانسکی در آگوست 1969 زمانی که 8 ماهه باردار بود به همراه 3 تن از دوستانش در ویلایش در لس‌آنجلس توسط سه عضو خانواده منسون به قتل رسید. در آن زمان، پولانسکی برای ساخت فیلم «روز دلفین» به لندن سفر کرده بود و در ویلا حضور نداشت.

بدن شارون و دوستانش در حالی پیدا شد که دور گردن‌شان طناب پلاستیکی گره زده و صورت‌شان با ماسک سفیدی پوشانده شده بود.

درست است که فیلم با الهام از این ماجرا ساخته شده اما خط داستانی آن متفاوت است و این اتفاق به‌گونه‌ دیگری برای ریک افتاد نه برای شارون.

روزی روزگاری هالیوود که می‌توان آن را در ژانر کمدی – درام دسته‌بندی کرد، انتقادات مختلفی را نسبت به هالیوود و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی آمریکایی مطرح می‌کند. یکی از این انتقادات، ترویج خشونت و قتل توسط فیلم‌های هالیوود است. به‌گونه‌ای که در سکانس قتل، یکی از قاتلان خطاب به دیگران می‌گوید ما نسلی هستیم که با تلویزیون بزرگ شدیم و برنامه‌هایی که دیدیم پر از قتل و خشونت بود، پس حالا می‌خواهیم کسانی که این خشونت‌ها را به ما یاد دادند بکشیم. آنها اهالی هالیوود را برای کشتن انتخاب می‌کنند اما در نهایت این خودشان هستند که قربانی می‌شوند.

مطالب مرتبط: 

«آبی»؛ داستان زنی که می‌خواهد زندگی‌اش را دوباره بسازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *