آیا کسانی که با خودشان حرف می زنند دیوانه هستند؟ 5 فایده جالب حرف زدن با خود

زدن با خود - آیا کسانی که با خودشان حرف می زنند دیوانه هستند؟ 5 فایده جالب حرف زدن با خود

شاید برایتان عجیب باشد که حرف زدن با خود فوایدی هم دارد و می‌تواند برای وضعیت روحی و روانی شما مفید باشد. در ادامه این گزارش به چند مورد از فواید این کار اشاره می‌کنیم.

موسسه خانواده سلامت بنیان- مرد در حالی که با شتاب خود را به گیت خروجی مترو می‌رساند با خودش صحبت می‌کرد. عابرانی که کنارش راه می‌رفتند وقتی صدایش را شنیدند دنبال هندزفری روی گوشش گشتند و وقتی دیدند خبری از هندزفری نیست، حکم محکم و قاطعی صادر کردند و همگی با هم گفتند: «بنده خدا دیوانه است».

تقریبا می‌توان گفت همه ما در مواجهه با کسی که با خودش حرف می‌زند این واکنش را نشان می‌دهیم و برای او دل می‌سوزانیم. در حالی که حرف زدن با خود در اکثر مواقع نه تنها نشانه دیوانگی و جنون نیست بلکه حتی برخی از تحقیقات ثابت کرده اند این رفتار خبر از هوش و استعداد آن فرد می‌دهد.

حرف زدن با خود تنها در 1 درصد موارد نشانه بیماری است

صحبت کردن با خود تنها در میان 1 درصد از افراد جامعه، نوعی بیماری به حساب می‌آید. این افراد هم مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی هستند و موقعی که با خودشان حرف می‌زنند در واقع با توهماتی که در ذهن خود دارند در حال جنگ و جدال هستند. پس بهتر است وقتی می‌بینیم کسی با خود حرف می‌زند بلافاصله انگ جنون و دیوانگی به او نچسبانیم.

کردن با خود - آیا کسانی که با خودشان حرف می زنند دیوانه هستند؟ 5 فایده جالب حرف زدن با خود

چرا ما با خودمان حرف می‌زنیم؟

به گفته دکتر محمدرضا فیاضی بردبار، روانپزشک، حرف زدن با خود باعث می‌شود شتاب عمل و ادراک فرد بیشتر شود و قدرت تفکر و کنترل بر رفتارها و فرایند یادگیری را تقویت می‌کند. همچنین، این رفتار در بین افرادی که روحیه رقابت جویی و سبقت گرفتن از دیگران دارند بیشتر دیده می‌شود.

این روانپزشک معتقد است استرس و اضطراب و فشارهای اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی می‌توانند منجر به حرف زدن با خود شوند. در واقع، کسانی که با خود حرف می‌زنند معمولا در میان صحبت‌هایشان به دنبال راه حلی برای باز کردن گره مشکلاتشان می‌گردند تا از این طریق اضطرابشان کم شود.

به اعتقاد دکتر غلامرضا حسنی، جامعه شناس هم معمولا کسانی با خود حرف می‌زنند که گوشه‌گیر هستند و تعاملات اجتماعی بسیار کمی دارند. این افراد وقتی در جمع قرار می‌گیرند بیشتر ساکت هستند و با خودشان حرف می‌زنند.

زدن با خود 1 - آیا کسانی که با خودشان حرف می زنند دیوانه هستند؟ 5 فایده جالب حرف زدن با خود

هوش کسانی که با خود حرف می زنند بیشتر است

برخی تحقیقات هم به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که با خود حرف می‌زنند نسبت به دیگران با هوش‌تر هستند. دلایلی که این تحقیقات برای با هوش دانستن این افراد ذکر می‌کنند به شرح زیر است:

  • در سازماندهی افکارشان موفق‌تر عمل می‌کنند
  • حافظه‌شان بهتر است
  • مغز کارآمدتری دارند
  • روی اهداف خود تمرکز می‌کنند

فواید جالب حرف زدن با خود

شاید برایتان عجیب باشد که حرف زدن با خود فوایدی هم دارد و می‌تواند برای وضعیت روحی و روانی شما مفید باشد. در ادامه این گزارش به چند مورد از فواید این کار اشاره می‌کنیم.

1. از طریق حرف زدن با خود تمرکزتان بیشتر می‌شود

طی یک تحقیق، به شرکت کنندگان برگه‌ای دادند که توصیه‌‌ها و دستورالعمل‌هایی روی آن نوشته شده بود. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه در سکوت و گروه دیگر با صدای بلند برگه را خواندند. نتیجه این تحقیق نشان داد میزان تمرکز و انجام توصیه‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها در گروهی که با صدای بلند برگه را خواندند بیشتر بود.

به عقیده یک روانشناس بالینی و مدرس دانشکده پزشکی تورو در نیویورک به نام جفری گاردر اگر موقع کار کردن با خودتان حرف بزنید تمرکز بیشتری خواهید داشت و می‌توانید ذهنتان را سازماندهی کنید.

2. به اهداف خود می رسید

اگر در زمان برنامه ریزی کردن، اهداف خود را با صدای بلند تنظیم کنید این اهداف برای شما ملموس‌تر و قابل دسترس‌تر به نظر می‌رسند. در چنین شرایطی شما یک قرارداد شفاهی با خودتان می‌بندید و خود را ملزم به رعایت این قرارداد می‌دانید.

کار جالب دیگری که برای رسیدن به اهدافتان می‌توانید انجام دهید این است که برای تعریف اهداف خود به جای ضمیر “تو” از ضمیر “شما” استفاده کنید. مثلا به جای این که بگویید “من تصمیم دارم بیشتر از قبل ورزش کنم” بهتر است بگویید “شما باید بیشتر ورزش کنی و از این به بعد به باشگاه بروی”. به گفته محققان استفاده از ضمیر شما در زمان حرف زدن با خود تأثیر بیشتری دارد چون راهنمایی و حمایت دیگران را در ذهن ما تداعی می‌کند.

3. بهتر و راحت تر با موقعیت های استرس زا مواجه می شوید

برخی از موقعیت‌‌ها در زندگی چالش زیادی دارند و برای ما استرس زیادی ایجاد می‌کنند. مثلا وقتی می‌خواهید به فردی که از او خوشتان آمده پیشنهاد ازدواج دهید یا این که قرار است در یک سمینار مهم سخنرانی داشته باشید به احتمال زیاد دچار استرس می‌شوید. برای کنترل استرس در چنین موقعیت‌های مهمی بهتر است قبل از آن با خودتان درباره صحبت‌هایی که قرار است انجام دهید و شیوه انجام این کار، با صدای بلند حرف زدن با خود را امتحان کنید. با این کار برای مواجهه با آن موقعیت آماده خواهید شد و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

4. افکار مزاحم را دور می ریزید

گاهی افکار مزاحم از هر طرف به سمت ما هجوم می‌آورند و ذهنمان از اطلاعات و داده هایی که هیچ فایده‌‌‌ای هم به حالمان ندارد پر می‌شود. کارکرد این افکار مزاحم این است که تمرکز ما را از بین می‌برد و با درگیر کردن ما با مسایل بی اهمیت و مضر انرژی روانی ما را منفی می‌کند.

در این شرایط اگر آگاهانه با خودمان صحبت کرده و سعی کنیم افکار مزاحم را از سایر افکار تفکیک کنیم باعث می‌شود درک بهتری نسبت به شرایط داشته باشیم و روی افکاری که برای کار و زندگیمان لازم است تمرکز کنیم. در واقع، حرف زدن با خود و یک گفتگوی آگاهانه و متمرکز به ما کمک می‌کند ذهن و قلبمان را پاکسازی کنید و جلوی افکار مزاحم و مضر را بگیریم.

5. با حرف زدن با خود از خودتان حمایت عاطفی می کنید

جای تعجب نیست که شما وقتی با خودتان حرف می‌زنید و صد البته، گفتگوی مثبت و همدلانه‌‌‌ای با خود دارید در مقابل مشکلاتی مانند بیماری، فقدان، شکست و … انعطاف پذیری بیشتری نشان خواهید داد و حتی به آرامش درونی می‌رسید. این شرایط درست مانند زمانی است که در شرایط بحرانی زندگی با یک دوست صمیمی گفتگوی مثبت و سازنده‌‌‌ای داریم. تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفت نشان داد این کار سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

 

 

‫3 نظر

  • سی گفت:

    بسیار تصویر مستجهنی را در سایت اجازه بارگزاری دادید
    کمی حیا کمی خجالت از خدا

  • ARMY گفت:

    خب من ۱۳ سالمه و فکر کنم تا جایی که یادمه همیشه با خودم حرف میزدمو میزنم
    اتفاقا خوشحالم اینکه این ویژگی رو دارم
    خواهرم روانشناسی میخونه و میگه من اسکیزوفرنی دارم
    چون دقیقن اخلاقای من با چیزی که گفتید مطابقت داره

  • ناشناس گفت:

    سلام من چند وقتی هست با خودم حرف می زنم چیکار کنم این کارم ترک کنم واقعا به دیوانگی تبدیل شده استرس زیادش برام ضرره خجالت می کشند این طوری شدم لطفن کمک کنید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *