قبل از این که سراغ کاشت مو بروید حتما این مطلب را بخوانید

کاشت مو

عمل کاشت مو یک عمل زیبایی سرپایی است اما مانند هر کار دیگری لازم است با آگاهی سراغ انجام آن بروید و اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید.

موسسه خانواده سلامت بنیان- عمل کاشت مو یکی از عمل‌های زیبایی است که چند سالی است باب شده و بسیاری از آقایانی که از طاسی رنج می‌برند سراغ انجام این عمل می‌روند. ما در گفتگو با دکتر شیرین قاسمی، پزشک عمومی از چند و چون انجام این عمل و توصیه‌هایی که در این رابطه وجود دارد پرسیدیم.

  • افرادی که می‌خواهند کاشت مو انجام دهند از نظر سنی و همچنین، سطح طاسی سر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

کاشت مو محدودیت سنی خاصی ندارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که فرد، حتما باید کاندید کاشت مو باشد به این معنا که بانک موی مناسب داشته باشد و سطح طاسی او به گونه‌ای باشد که بتوانیم برایش کاشت مو انجام دهیم.

بعضی از افراد به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند موهایشان کم پشت شده اما کاندید کاشت مو به حساب نمی‌آیند اما ممکن است آقایی حتی در سنین پایین موهای سرش کامل ریخته باشد اما دارای بانک موی مناسبی باشد. این فرد کاندید مناسبی برای کاشت مو است و می‌تواند این کار را انجام دهد. در واقع، باید معاینه‌ای توسط پزشک انجام گیرد و اگر فرد مشکل خاصی نداشته باشد کاشت مو برای او انجام می‌شود.

چه زمانی سراغ کاشت مو برویم؟

  • بعضی از مریض‌ها هستند که مقداری از موهایشان ریخته و سوالشان این است که آیا بهتر نیست صبر کنیم موهایمان بیشتر بریزد بعد کاشت مو انجام دهیم؟

ما به عنوان پزشک فقط می‌توانیم بگوییم که فرد کاندید کاشت مو هست یا خیر. اما این که چه زمانی باید این کار را انجام دهد کاملا بستگی به تصمیم خود فرد دارد. بعضی از افراد دوست دارند در سن پایین‌تر هم مو داشته باشند اما برای بعضی از افراد این مساله اهمیت چندانی ندارد. در واقع، تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد زمان کاشت مو خود افراد هستند نه پزشک معالج آنها.

کسانی که نمی‌توانند مو بکارند

  • آیا محدودیتی برای کاشت مو وجود دارد؟ مثلا آیا افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند یا داروی خاصی مصرف می‌کنند از این قاعده مستثنی هستند؟

برای افرادی که دیابت دارند و تحت درمان با انسولین هستند کاشت مو ممنوع است چون احتمالا ممکن است عروق پوست آنها آسیب دیده باشد و خون‌رسانی به پوست به خوبی صورت نگیرد. اما برای افرادی که دیابت دارند و تحت درمان با داروی خوراکی هستند می‌توانیم کار کاشت مو را انجام دهیم اما این افراد بعد از کاشت مو باید تحت درمان باشند و مراقبت های خاصی برای آنها انجام شود. در مورد بیماری‌های پوستی که احتمال ریزش مو در منطقه طاسی وجود دارد برای کاشت مو محدودیت داریم.

اگر بیمار دارای مشکل یا بیماری پوستی است قبل از انجام کاشت مو حتما باید مشاوره پوست و مو با متخصص پوست برای او انجام بگیرد و اگر توصیه بر این بود که کار کاشت انجام نشود منع انجام این کار را دارد.

روش‌های کاشت مو

  • چه روش‌هایی برای کاشت مو وجود دارد و بیشتر از کدام روش استفاده می‌شود؟

به طور کلی، دو روش برای کاشت مو وجود دارد. اولین روش، FUT یا روش جراحی که پوست را از پشت سر جدا می‌کنیم و یک نوار به طور معمول به عرض حدودا یک سانت و نیم تا دو سانتی متر و به طول فاصله دو گوش از پشت سر برداشت می‌کنیم. موهای پوستی که جدا می‌شود زیر میکروسکوپ جدا می‌شود و در قسمتی که باید کاشته شود سوراخ‌های کوچکی تعبیه شده و موها داخل این سوراخ‌ها کاشته می‌شوند.

در روش FIT کل سر را می‌تراشیم و با وسایل مخصوصی به نام میکرو پانچ، موها را از پشت سر در می‌آوریم و مجددا جلوی سر سوراخ می‌زنیم و موها را می‌کاریم.

البته، روش سومی هم به نام روش ترکیبی وجود دارد که طی آن، دو روش بالا همزمان در یک جلسه انجام می‌شود. به طوری که هم پشت سر برش داده می‌شود و هم دانه دانه از پشت سر برداشته می‌شود. این روشی است که برای سطح طاسی‌های زیاد مناسب است.

با روش‌های FUT و FIT می‌توانیم سطح طاسی کوچک تری را پوشش دهیم اما با روش ترکیبی می توان کاشت مو را برای سطح طاسی بزرگتری انجام داد. انتخاب روش مناسب کاشت مو با تشخیص پزشک صورت می‌گیرد و بیمار باید حتما مشاوره دریافت کند و بانک مو و سطح طاسی او توسط پزشک معاینه شود سپس پزشک روش مناسب را به او پیشنهاد می‌دهد.

 آیا عمل کاشت مو عوارض دارد؟

  • انجام عمل کاشت مو عوارضی هم در پی دارد؟

کاشت مو هم مانند هر عمل جراحی دیگری می‌تواند عوارض کوتاه مدت یا حتی درازمدتی به همراه داشته باشد. البته، احتمال ایجاد عوارض درازمدت بسیار پایین است اما در مورد عوارض کوتاه مدت، بیمار ممکن است بعد از عمل، تورم صورت یا کبودی در ناحیه دور چشم داشته باشند که ظرف حدودا 3 تا 4 روز این تورم و کبودی از بین می‌‌رود. 

در مورد عوارض درازمدت در محل بخیه، ممکن است برخی از بیماران بی حسی در ناحیه پوست سر را به صورت طولانی مدت تجربه کنند که البته احتمال این عارضه بسیار کم است.

چند توصیه مهم که قبل از انجام عمل باید به یاد داشته باشید

  • شما قبل از انجام عمل به بیماران خود چه توصیه‌هایی می‌کنید؟

اگر چند ماه قبل از عمل، بیمار به طور مرتب ناحیه پوست پشت سر را ماساژ بدهد این مساله باعث بیشتر شدن کشش پوست می‌شود و به این ترتیب، پوست شل‌تر خواهد شد که این مساله باعث می‌شود پوست در زمان جراحی، تنشن زیادی نداشته باشد. این ماساژ باید چند ماه به طور مرتب انجام شود اما معمولا افراد وقتی تصمیم به کاشت مو می‌گیرند می‌خواهند ظرف مدت کوتاهی این کار انجام شود و به همین دلیل، ماساژ را انجام نمی‌دهند.

چند روز قبل از عمل هم لازم است بیمار به چند نکته توجه داشته باشد. نکته اول این است که مصرف سیگار و قلیان حداقل یک هفته قبل از انجام عمل کاشت مو باید قطع شود چون در صورت مصرف، رگ‌ها تنگ یا بسته می‌شوند و خون‌رسانی به پوست سر مختل مختل خواهد شد. همین مساله ممکن است بیمار را بعد از عمل دچار عوارض کند.

اگر مریض داروی خاصی استفاده می‌کند حتما باید این مساله را به پزشک خود اطلاع دهد. مثلا داروهایی مانند آسپرین یا ویتامین‌ها می‌توانند خون‌ریزی را حین عمل زیاد کنند و معمولا یک هفته قبل از عمل باید مصرف آنها قطع شود.

توصیه‌هایی برای بعد از عمل

  • چه توصیه‌هایی برای مراقبت‌های بعد از عمل دارید؟

بعد از انجام عمل مراقبت‌هایی لازم است که بسیار اهمیت دارد و بیمار به مدت 2 هفته بعد از عمل باید از موهای کاشته شده به خوبی مراقبت کند. چون این موها بسیار سست هستند و به راحتی از جای خود در می‌آیند و اگر ناحیه جراحی شده با جایی تماس پیدا کند موها از بین می‌روند.

ما به بیمار توصیه می‌کنیم تا 2 هفته بعد از عمل، پیراهن جلو دکمه‌دار بپوشد و از سر او لباس وارد نشود. همچنین، دست او نباید هیچ گونه تماسی با موی کاشته شده داشته باشد. نحوه استحمام بیمار هم با حالت عادی متفاوت است. 48 ساعت بعد از عمل بیمار می‌تواند استحمام کند و استحمام او تا 2 هفته باید طبق توصیه هایی باشد که به او داشته می شود به طوری که نباید آب به صورت مستقیم و با فشار با موهای کاشته شده برخورد کند.

مصرف سیگار و قلیان نیز حدودا تا 20 روز بعد از عمل ممنوع است. اما بیمار می‌تواند مصرف قرص آسپرین را حدودا 2 تا 3 روز بعد از عمل شروع کند.  

نحوه خوابیدن بیمار نیز اهمیت زیادی دارد به طوری که چند روز اول بعد از عمل بیمار باید با زاویه 30 درجه نسبت به سطح زمین بخوابد و سرش بالاتر از بدنش باشد تا از ایجاد تورم پیشگیری شود. همچنین، بیمار باید بسیار مراقب باشد که حین خوابیدن موهای کاشته شده با بالش تماس نداشته باشد. 

  • به نظر شما موفقیت عمل کاشت به صورت 100 درصد است؟

مسلما نمی‌توانیم به طور صد در صد تضمین دهیم اما با توجه به پیشرفت‌هایی که در این عمل صورت گرفته درصد موفقیت بالاست. این عمل، سرپایی است و در عین حال که ریزه‌کاری‌های بسیار مهمی دارد اما اگر این ریزه‌کاری‌ها درست انجام شود و کار کاشت مو با دقت انجام گیرد درصد موفقیت عمل بسیار بالا خواهد بود.

در چه صورت موهای کاشته شده دچار ریزش می‌شوند؟

  • آیا موهای کاشته شده دچار ریزش خواهند شد؟

اگر موهای کاشته شده به درستی از بانک مو انتخاب شوند قاعدتا از نظر علمی نباید ریزش داشته باشند چون بانک مو جایی است که ریزش موهای آن بسیار کم است. از نظر علمی می‌توانیم بگوییم که با انتخاب موها از محل مناسب، احتمال ریزش مو بسیار بسیار کم است و حتی می‌توان گفت موهای کاشت در آینده دچار ریزش نمی‌شوند. البته، استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد مثلا ممکن است بیمار دچار جهش ژنتیکی شود و موهای قسمت بانک مو هم آسیب ببیند. اما تعداد افرادی که دچار جهش ژنتیکی می‌شوند کم است و می‌توانیم از این مساله چشم‌پوشی کنیم و بگوییم که موهای کاشته شده نمی‌ریزند.

  • در پایان اگر نکته‌ای باقیمانده است بفرمایید.

این عمل جزو عمل‌های زیبایی بسیار خوب است که اعتماد به نفس بیماران را بسیار بالا می‌برد و درصد بالایی از بیماران از این عمل راضی هستند چون تغییرات بسیار خوبی در چهره ایجاد می‌کند و حتی باعث می‌شود سن فرد پایین‌تر به نظر بیاید.

مطالب مرتبط: 

اصول ایمنی که باید در پخت‌وپز غذا رعایت کرد/ باید و نبایدهای پس از سوختگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *