زنان با این 6 راهکار می‌توانند از ابتلا به عفونت در استخر جلوگیری کنند

عفونت-در-استخر1

به دلیل محیط مرطوب استخر و کلر موجود در آب، احتمال ابتلای زنان به عفونت در استخر زیاد است و باید با راهکارهایی ساده از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – درست است که شنا کردن و حتی راه رفتن در آب، هم یک ورزش مفرح و دوست‌داشتنی است و هم فواید درمانی زیادی دارد، اما با این حال، بسیاری از خانم‌ها تمایلی به استخر رفتن ندارند، چون نگران هستند که دچار عفونت در استخر شوند. البته، این نگرانی، بی‌راه هم نیست. پزشکان معتقدند یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به ایجاد عفونت واژن در زنان شود، رفتن به استخرهای عمومی است.

از آن‌جایی که محیط استخرها مرطوب است و کلر موجود در آب، حساسیت باسیل نگهبان واژن را از بین می‌برد، احتمال این که زنان با رفتن به استخرهای عمومی به عفونت‌های قارچی مبتلا شوند، بیشتر خواهد شد.

در استخر - زنان با این 6 راهکار می‌توانند از ابتلا به عفونت در استخر جلوگیری کنند

نشانه‌های عفونت واژن

عفونت واژن معمولا به چند شکل، خود را نشان می‌دهد. اول آنکه بیمار در دهانه واژن و قسمت خارجی ناحیه تناسلی خود احساس سوزش و خارش می‌کند. نشانه بعدی نیز، ترشحات سفید و بسیار غلیظی است که به شکل تکه‌های ریز ظاهر می‌شود. همچنین، کسی که به این عفونت مبتلاست، در هنگام سکس دچار احساس سوزش می‌شود.

زنانی که احتمال ابتلا به عفونت واژن در آنها بیشتر است

زنانی که دارای شرایط زیر هستند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار دارند و به همین دلیل، رفتن آنها به استخرهای عمومی با ریسک بیشتری همراه است.

  • زنان باردار
  • کسانی که مبتلا به دیابت هستند
  • زنانی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند
  • زنانی که به صورت مکرر، آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند
  • زنانی که تحت هورمون‌درمانی قرار دارند و از هورمون استروژن استفاده می‌کنند

واژن - زنان با این 6 راهکار می‌توانند از ابتلا به عفونت در استخر جلوگیری کنند

راه‌های جلوگیری از ابتلا به عفونت در استخر

  1. یکی از مهمترین عوامل شیوع عفونت در استخر ، زنانی هستند که خودشان مبتلا به عفونت هستند و آب را آلوده می‌کنند و به این ترتیب، سایر شناگران نیز مبتلا می‌شوند. بنابراین، قبل از رفتن به استخر، حتما از سلامتی خود مطمئن شوید تا جلوی شیوع آلودگی را بگیرید.
  2. گام مهم بعدی این است که از سلامت آب استخری که در آنجا شنا می‌کنید، براساس میزان استفاده از مواد ضد‌عفونی‌کننده، مطمئن شوید.
  3. یکی از راه‌هایی که باعث انتقال عفونت‌های قارچی در استخر می‌شود، بدون دمپایی راه رفتن روی سطح مرطوب است. البته، دمپایی‌های مشترکی که در استخرهای عمومی وجود دارد هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. به همین دلیل، بهتر است در این استخرها از دمپایی‌های شخصی خود استفاده کنید.
  1. یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به عفونت در استخر این است که بعد از خارج شدن از استخر، حتما دوش بگیرید و بدن خود را کاملا خشک کنید. پس از آن، وقتی از استخر بیرون رفتید، چند دقیقه در معرض هوای آزاد قرار بگیرید تا رطوبت کاملا از بدنتان بیرون رود. دلیل این کار، این است که عفونت‌ها در هوای آزاد از بین می‌روند.
  2. روش دیگری که می‌تواند جلوی ابتلا به عفونت در استخر را بگیرد، استفاده از تامپون است. اگر قبل از رفتن به استخر، تامپون را در واژن خود قرار دهید، این کار مانند محافظی در برابر آلودگی‌های آب عمل خواهد کرد. البته، حتما پس از بیرون آمدن از استخر تامپون خود را تعویض کنید.
  3. بعد از بیرون آمدن از استخر، حتمای مایوی خود را به خوبی بشویید و آن را در مقابل نور خورشید، خشک کنید. حتی اتو کردن قسمت‌های داخلی مایو نیز باعث از بین رفتن تمام قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

راهکار درمان عفونت واژن

اگر تمام نکات بالا را رعایت کردید، اما باز هم دچار عفونت در استخر شدید، جای نگرانی نیست، چون درمان‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص زنان، داروهای لازم را دریافت کنید. برخی از داروهایی که برای درمان عفونت واژن تجویز می‌شود، قرص یا کرم واژینال مترونیدازول، کرم واژینال یا قرص واژینال کلوتریمازول، کرم میکونازول واژینال، کپسول فلوکونازول و کرم واژینال نیستاتین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *