آنچه باید درباره بالا بردن عزت نفس بدانید+ تست عزت نفس

عزت-نفس

عزت نفس به این معناست که ما چه حسی نسبت به خودمان داریم و چقدر به خودمان احترام می‌گذاریم. وقتی جلوی آینه می‌ایستیم به خودمان احساس مثبت داریم یا این که اصلا از خودمان خوش‌مان نمی‌آید؟

موسسه خانواده سلامت بنیان- زهرا کابلی، روانشناس؛ اعتماد به نفس و عزت نفس جزو مهمترین ویژگی‌هایی هستند که هر انسانی باید دارا باشد. داشتن این ویژگی‌ها باعث سلامت روان و موفقیت در دستیابی به اهداف‌‌مان، شکل‌گیری رفتارهای سازنده و بالا رفتن احساس کنترل فرد بر شرایط زندگی می‌شود.  

تست سنجش میزان عزت نفس

تست زیر به شما کمک می‌کند تا دریابید که میزان عزت نفس شما چقدر است.

به سوالات زیر بین یک تا چهار نمره بدهید. اگر خیلی موافق هستید، یک نمره. اگر موافق هستید، دو نمره. اگر مخالفید، سه نمره و اگر خیلی مخالفید، چهار نمره.

سوالات:  

  1. به سرعت در برابر انتقاد دیگران ناراحت می‌شوید؟
  2. بسیار کمرو یا بسیار پرخاشگر هستید؟
  3. تلاش می‌کنید احساسات خود را از دیگران مخفی کنید؟
  4. از برقراری روابط صمیمانه و نزدیک با دیگران می‌ترسید؟
  5. خودتان را به خاطر اشتباهات‌تان سرزنش می‌کنید؟
  6. به دلیل مقاومت در برابر تغییر دست به توجیه می‌زنید؟
  7. از تجربه‌های جدید اجتناب می‌کنید؟
  8. دائم به دنبال تغییر ظاهر خودتان هستید؟
  9. در برابر موفقیت‌های خودتان بیش از حد متواضع هستید؟
  10. در برابر ناکامی‌ها و شکست‌های دیگران خوشحال می‌شوید؟

تفسیر تست

حالا امتیازهای‌تان را با هم جمع کنید. هر چقدر جمع امتیازهای شما به 10 که حداقل نمره است نزدیک باشد، به این معناست که عزت نفس و اعتماد به نفس شما پایین‌تر است. در مقابل، هر اندازه امتیازهای شما به 40 که حداکثر امتیاز است، نزدیک‌تر باشد، این ویژگی‌ها را در سطح بالاتری دارید.  

کسانی که امتیاز بالایی به دست آورده‌اند، خیلی مغرور نشوند و کسانی هم که امتیاز پایینی دارند، خیلی ناامید نشوند. دلیل این مساله هم این است که عزت نفس و اعتماد به نفس پدیده‌هایی هستند که تغییر می‌کنند.  

عوامل متعددی عزت نفس ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند

دلایل و محرک‌های مختلفی باعث تغییر در میزان عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شود. این محرک‌ها شامل مواردی می‌شوند، مانند تجربه‌های مختلف، پیام‌های دریافت شده از محیط و اتفاقاتی که خواسته یا ناخواسته رخ می‌دهند.

مثلا وقتی کسی بابت توانایی‌هایش از طرف دیگران مورد قدردانی قرار می‌گیرد، عزت نفس او بالاتر می‌رود. در مقابل، انتقاد دیگران می‌تواند این ویژگی را در او پایین بیاورد.

می‌توان گفت که عزت نفس ما در طول روز و به دلیل مسایل پیش پا افتاده هم می‌تواند تغییر کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی تغییرات فصول هم می‌تواند روی این ویژگی تاثیر بگذارد.

Self Confidence - آنچه باید درباره بالا بردن عزت نفس بدانید+ تست عزت نفس

این مساله که عوامل متعددی می‌توانند عزت نفس و اعتماد به نفس ما را تحت تاثیر قرار دهند، هم خوب است و هم بد. این مساله خوب است برای کسانی که امتیاز آنها پایین است، اما می‌توانند تغییراتی در خودشان ایجاد کنند و نمره عزت نفس خود را بالا ببرند. اما بد است برای کسانی که می‌خواهند همیشه به‌صورت ثابت در جایگاه خود باقی بمانند و برای حفظ این ویژگی‌ها تلاش نکنند.

خودپنداره چیست و چه ارتباطی با عزت نفس دارد؟

تصور و تصویری که افراد از خودشان دارند و مثلا خودشان را به یک چیز دیگر تشبیه می‌کنند، به معنای خودپنداره آنهاست و روی موضوع عزت نفس تاثیر دارد. این خودپنداره، حاصل تجربیات فرد و تفکر نمادین اوست. خودپنداره، پیش‌نیاز اعتماد به نفس است، یعنی چگونه خودمان را می‌شناسیم و خودمان را توصیف و به دیگران معرفی می‌کنیم.

اسپنسر در کتاب خود، تحت عنوان “یک دقیقه براى خودم” از قول گوته مى‌نویسد: «اگر ثروتمند نیستى، مهم نیست، بسیارى از مردم ثروتمند نیستند. اگر سالم نیستى، هستند افرادى که با معلولیت و بیمارى زندگى مى‌کنند. اگر زیبا نیستى، برخورد درست با زشتى نیز وجود دارد. اگر جوان نیستى، همه با چهره پیرى مواجه مى‌شوند. اگر تحصیلات عالى ندارى، با کمى سواد نیز مى‌توان زندگى کرد. اگر قدرت سیاسى و مقام ندارى، مشاغل مهم، متعلق به معدودى از انسان‌ها هستند. اما اگر تصور درستى از خود ندارى، برو بمیر که هیچ ندارى».  

4 جنبه مهم خودپنداره

کورسینى به ۴ جنبه از خودپنداره معتقد است که شامل موارد زیر می‌شود:

الف. خودپنداره فردى: این خودپنداره، بیانگر خصوصیات رفتارى فرد از دیدگاه خودش است و از خصوصیات جسمانى گرفته تا هویت جنسى، قومى، طبقه اجتماعى ـ اقتصادى و هویت من یا حس استمرار و یگانگى فرد در طول زمان را دربرمى‌گیرد.

ب. خودپنداره اجتماعى: به معنای ویژگى‌ها یا خصوصیات رفتارى شخص است که او تصور مى‌کند دیگران آن را مشاهده مى‌کنند.

ج. خودآرمانى با توجه به خودپنداره شخصى فرد: این آرمان‌ها، خودپنداره‌هایى هستند که فرد امیدوار است همانند آنها باشد.

د. خودآرمانى با توجه به خودپنداره‌هاى اجتماعى فرد: این آرمان‌ها، پنداره‌هایى هستند که فرد دوست دارد دیگران آن‌گونه او را مشاهده کنند.

تفاوت کسانی که خودپنداره منفی و خودپنداره مثبت دارند

کسانی که خودپنداره آنها مثبت است، پیوسته گوش به زنگ موفقیت هستند. یکی از روش‌های بالا بردن اعتماد به نفس، ثبت کردن موفقیت‌ها در طول روز و بازنگری آنها در پایان شب است.

کسانی که خودپنداره منفی دارند، به‌طور کلی نگرش‌شان منفی است. کیفیت زندگی آدم‌ها تابعی از نگرش آنها به زندگی است. بنابراین، زیبا یا زشت بودن زندگی ما بستگی به نگرش ما دارد.

به تعبیر استفان کاوی، همه چیز از ذهن شروع می‌شود و انسان‌هایی که در واقعیت شکست می‌خورند، کسانی هستند که قبل از تحقق شکست در واقعیت، ترس را در ذهن خودشان می‌پذیرند و تسلیم می‌شوند.  

این در حالی است که انسان‌های موفق قبل از رسیدن به موفقیت در واقعیت، این موفقیت را در ذهن خود می‌سازند. این افراد دارای سرسختی روانی هستند و تجربه موفقیت را در ذهن خود می‌سازند.

عزت نفس و غلبه نیروی مرگ و زندگی

عزت نفس به این معناست که ما چه حسی نسبت به خودمان داریم و چقدر به خودمان احترام می‌گذاریم. وقتی جلوی آینه می‌ایستیم به خودمان احساس مثبت داریم یا این که اصلا از خودمان خوش‌مان نمی‌آید؟ پاسخ این سوال نشان می‌دهد که عزت نفس داریم یا خیر.

معمولا کسانی که می‌خواهند خودکشی کنند، احساسی بسیار منفی نسبت به خود دارند و خودشان را شایسته و لایق زندگی نمی‌دانند. فروید درباره کشاکش دو نیروی زندگی و نیروی مرگ در سیستم روان صحبت می‌کند و می‌گوید بین این دو نیرو تعارض وجود دارد و هر کدام از آنها که برنده شود، زندگی ما شبیه به آن شکل می‌گیرد.  

کسانی که در آنها نیروی زندگی بر نیروی مرگ غلبه می‌کند، همواره دنبال ارتقای خود هستند. عزت نفس نشان‌دهنده تمایل انسان به ارتقای خودش است. اگر عزت نفس وجود نداشته باشد، فرد دچار خودتخریبی می‌شود.  

سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا بفهمیم در یک فرد نیروی مرگ غلبه پیدا کرده یا نیروی زندگی و به عبارت دیگر، او عزت نفس دارد یا خیر؟

Self esteem - آنچه باید درباره بالا بردن عزت نفس بدانید+ تست عزت نفس

از طریق انعکاس این سازه در رفتار، احساسات و شناخت می‌توانیم به پاسخ این سوال پی ببریم. در واقع، عزت نفس و اعتماد به نفس، سازه‌هایی هستند که در رفتار، احساسات و شناخت ما نمود پیدا می‌کنند و از این طریق قابل سنجش هستند.

کسی که عزت نفس بالایی دارد، مثبت‌نگر است، واقعیت‌سنجی دارد و اسنادهای او منصفانه است. هیجانات چنین فردی متناسب با نوع نگرش اوست. مثلا امید، یک هیجان مثبت است، پس امید شاخصه عزت نفس محسوب می‌شود.  

آیا فردی که عزت نفس بالایی دارد، غمگین نمی‌شود، نمی‌ترسد یا احساس گناه نمی‌کند؟  

نمی‌توان چنین گفت، چون این هیجانات پایه‌ای برای بقا به‌وجود آمده‌اند و اگر کارکرد خود را از دست دهند، ما در جهت نیروی مرگ حرکت می‌کنیم. احساسات پایه‌ای قرار است به ما کمک کنند. مثلا خشم به ما کمک می‌کند که از حق‌مان دفاع کنیم یا احساس گناه به ما کمک می‌کند که ارزش‌های اخلاقی‌مان را زیر پا نگذاریم. اما وقتی این کارکردهای تکاملی را از دست دهیم، در خدمت مرگ قرار می‌گیریم.  

بنابراین، احساسات انسان‌هایی که عزت نفس دارند، دقیقا کارکرد تکاملی را حفظ می‌کند. اما احساسات کسانی عزت نفس‌شان پایین است، کارکرد ضد بقا دارد و تولید اختلال می‌کند. مثلا وقتی غم زیاد می‌شود، افسردگی به‌وجود می‌آید یا خشم که افزایش پیدا می‌کند، فرد دچار شخصیت ضد اجتماعی می‌شود.  

اعتماد به نفس و عزت نفس چگونه در رفتارهای انسان‌ها خود را نشان می‌دهند؟

آدمی که عزت نفس دارد، رفتارهای او حاکی از قاطعیت است و رفتارهای سالم دارد. سیگار کشیدن نشان‌دهنده غلبه نیروی مرگ بر نیروی زندگی است و نوعی مرگ تدریجی است. بنابراین، آدمی که سیگار می‌کشد اما در عین حال ادعا می‌کند که زندگی شاد و سالمی دارد، نمی‌توان چندان به این ادعاهایش اعتنا کرد.

آدم‌ها در همه زمینه‌ها عزت نفس بالایی ندارند

این نکته را هم به خاطر داشته باشید، عزت نفس محدوده مشخصی دارد و به این شکل نیست که ما در همه زمینه‌ها عزت نفس بالایی داشته باشیم. مثلا ممکن است عزت نفس ما در زمینه تحصیلات بالا باشد، اما در روابط اجتماعی، این ویژگی را نداشته باشیم.

چرا ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس ضرورت دارد؟

داشتن این ویژگی‌ها باعث سلامت روان و موفقیت در دستیابی به اهداف‌‌مان، شکل‌گیری رفتارهای سازنده و بالا رفتن احساس کنترل فرد بر شرایط زندگی می‌شود. اعتماد به نفس بالا یعنی انتظار پیامد مثبت و تقویت انگیزه حرکت و این مساله، ایجاد موفقیت را به همراه خواهد داشت. نتیجه مثبت دیگری که اعتماد به نفس بالا دارد، تاب‌آوری بیشتر است.

حتی شاید برای شما جالب باشد که کسانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، دارای سلامت جسمانی بهتری نیز هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 50 درصد از واریانس سلامت یا بیماری‌های جسمی را رفتارهای ما تعیین می‌کند. یعنی الگوهای رفتارهای ما می‌توانند 50 درصد از سلامت یا بیماری ما را تبیین کنند.

 

(می خواهید بدانید عزت نفس تان چقدر است و چقدر برای خودتان ارزش قائل هستید؟ تست عزت نفس کوپر اسمیت را در اینجا بزنید)

 

یکی از مهمترین عوامل پیش‌بینی‌کننده الگوی رفتاری ما، احساس خودکارآمدی است. احساس خودکارآمدی یعنی همان باوری که ما نسبت به توان موفقیت در یک موقعیت خاص داریم. امروزه بسیاری از علل بیماری‌ها و مرگ‌ها به علل سایکوسوماتیک برمی‌گردد. به‌طوری‌که، در حال حاضر اولین عامل مرگ‌ومیر، بیماری‌های قلبی و دومین عامل، سکته‌ها هستند. این بیماری‌ها به دلیل الگوی رفتاری ضد سلامت ایجاد می‌شوند.

کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، رفتارهای سلامت‌شان بیشتر است و توانایی مدیریت رفتارهای ضد سلامت را بیشتر از دیگران دارند.

یکی دیگر از متغیرهای مهم در حوزه سلامت، استرس است. استرس، تعاملات بین روان، سیستم ایمنی و سیستم عصب‌شناسی را تبیین می‌کند. بنابراین، کیفیت عملکرد سیستم ایمنی ما ارتباط تنگاتنگی با کیفیت مدیریت کردن استرس‌هایمان دارد. این مساله هم به میزان اعتماد به نفس ما مرتبط است.

رابطه اعتماد به نفس و خودنظم‌بخشی

خودنظم‌بخشی یعنی برنامه‌ریزی درست برای دستیابی به هدف و مولفه‌های آن شامل موارد زیر است:

  • هدف‌گذاری
  • تعیین راهبردها
  • وضع استانداردها
  • خودنظارتی
  • احساس یا باورهای خودکارآمدی

اگر طبق این مولفه‌ها عمل کنیم، احساس موفقیت خواهیم کرد، اما اگر این کار را انجام ندادیم، تغییراتی ایجاد خواهیم کرد تا به اهداف‌مان برسیم. کیفیت خودنظم‌بخشی ارتباط تنگاتنگی با خودکارآمدی دارد و انسان‌هایی که احساس خودکارآمدی می‌کنند، کسانی هستند که اهداف چالشی را برای خودشان انتخاب می‌کنند. این افراد هدف را با سختی بهینه انتخاب می‌کنند، به‌گونه‌ای که انگیزه حرکت در آنها تقویت شود.

در مقابل، آدم‌هایی که خودکارآمدی پایینی دارند، اهدافشان آسان و پیش پا افتاده یا این که خیلی سخت است.

istocksiphotography 0 - آنچه باید درباره بالا بردن عزت نفس بدانید+ تست عزت نفس

مثبت‌اندیشی در افرادی که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی دارند، باعث شادکامی می‌شود. اما همین مثبت‌اندیشی در افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، باعث سرخوردگی و شکست آنها خواهد شد. دلیل این مساله در هدف‌گذاری اشتباه است.

ارتباط اعتماد به نفس و اختلالات روانی

تمام اختلالات روانی یعنی سقوط اعتماد به نفس و احساس خودکارآمدی. چه خودمان بخواهیم کاری برای خودمان انجام دهیم، چه این که یک درمانگر بخواهد پروسه درمان را در پیش بگیرد، باید این احساس خودکارآمدی را بازسازی کند.

منابعی که از طریق آنها می‌توانیم عزت نفس و اعتماد به نفس‌مان را بالا ببریم

در اینجا باید بدانیم اعتماد به نفس چگونه ایجاد می‌شود و رشد پیدا می‌کند تا بتوانیم این ویژگی را در خود مدیریت کنیم.

قوی‌ترین و مهمترین منبع اعتماد به نفس، تجربه‌های عملکردی است. یعنی فرد در کاری که می‌خواهد انجام دهد، به‌صورت مستقیم با ترسی که دارد، همراه شود. منبع بعدی، تجربه‌های جانشینی است. مثلا وقتی با رزومه و گذشته فرد موفقی آشنا می‌شویم و می‌بینیم، شباهت‌هایی به ما داشته، امیدوار می‌شویم که خودمان هم به موفقیت برسیم.

سومین منبع اعتماد به نفس، تجربه‌های تصوری یا تجسمی است. مثلا کسی که از سخنرانی کردن می‌ترسد، لازم است که قبل از سخنرانی، صحنه و جمعیت را تصور کند تا استرس او کاهش یابد.

چهارمین منبع، اقناع کلامی است. به این معنا که می‌توان با تشویق کردن، اعتماد به نفس را افزایش داد. عامل پنجم، کنترل حالت‌های هیجانی و فیزیولوژیک است. یعنی هر چقدر برای انجام کاری آرامش بیشتری داشته باشیم، موفق‌تر می‌شویم.

یک راه مناسب برای شناسایی احساسات و افزایش اعتماد به نفس

یک جدول با دو ستون بکشید و در یکی از ستون‌ها توانایی‌هایی که در حال حاضر، دارید و در دیگری، توانایی‌هایی که ندارید را بنویسید. براساس نکاتی که در این جدول نوشته‌اید، به سوالات زیر پاسخ بدهید.

  • وقتی در ابتدای یادگیری این توانایی بودید، چه افکاری داشتید؟
  • وقتی در ابتدای یادگیری این توانایی بودید، چه احساسی داشتید؟
  • دفعات اول انجام آن توانایی، چه احساسی در جسم‌تان داشتید؟
  • رمز غلبه بر این افکار، احساسات و تغییرات بدنی ناخوشایند چه بود؟
  • در حال حاضر، حین انجام آن توانایی چه افکار و احساساتی دارید؟

نوشتن این احساسات و افکار کمک می‌کند که بتوانیم راحت‌تر احساسات‌مان را شناسایی و کنترل کنیم و بهتر به اعتماد به نفس دست یابیم.

همه ما وقتی می‌خواهیم یک کار جدید یا یادگیری یک توانایی جدید را شروع کنیم، در ابتدا احساس ترس و اضطراب داریم. معمولا از این که دیگران ما را مسخره یا سرزنش کنند، این که به اندازه کافی خوب نباشیم و غیره می‌ترسیم.

حتی وقتی در حال یادگیری یک مهارت جدید هستیم، ممکن است یک‌سری تغییرات بدنی داشته باشیم. مثلا وقتی در ابتدای یادگیری رانندگی هستیم و پشت فرمان می‌نشینیم، ممکن است دست و پایمان بلرزد یا وقتی می‌خواهیم سخنرانی کنیم، امکان دارد صدای‌مان لرزش داشته باشد.

ما برای یادگیری یک مهارت جدید چاره‌ای نداریم جز این که با ترس‌هایمان روبه‌رو شویم. این ترس‌ها به مرور از بین می‌روند و اعتماد به نفس ما زیاد می‌شود. در نهایت، وقتی آن توانایی را به دست می‌آوریم، احساس لذت و آرامش هم خواهیم داشت.  

چرا باید اعتماد به نفس داشته باشیم؟  

اگر اعتماد به نفس کافی داشته باشید، مردم به شما اعتقاد و اعتماد خواهند داشت. داشتن اعتماد به نفس جذاب است. ضمن اینکه باعث موفقیت و پیشرفت در زندگی می‌شود، به برقراری ارتباط خوب با دیگران کمک می‌کند و به طور کلی احساس خوشبختی بیشتری در زندگی خواهید داشت.

اعتماد به نفس، مهارت‌ها و روش‌های مقابله‌ای را برای کنترل مشکلات و شکست‌ها به شما می‌دهد. البته، داشتن این ویژگی به این معنا نیست که گاهی شکست نخواهید خورد، اما می‌دانید که می‌توانید از پس چالش‌ها برآیید. حتی وقتی اوضاع به صورتی که شما برنامه‌ریزی کرده‌اید پیش نرود، می‌توانید از سرزنش کردن خود جلوگیری کنید.

با داشتن اعتماد به نفس کافی؛ از تعاملات خود بیشتر لذت خواهید برد، زیرا نگران نوع برداشت آنها نخواهید بود و خود را با دیگران مقایسه نخواهید کرد. حالت آرام شما دیگران را نیز آسوده خواهد کرد و به شما کمک می‌کند تا روابط عمیق‌تری ایجاد کنید.

اعتماد به نفس همچنین می‌تواند همدلی عمیق‌تری ایجاد کند. شما می‌توانید به دوستان خود کمک کنید و زمانی که از لاک تنهایی خود بیرون بیایید، مشکلات و نیازهای دیگران را نیز بیشتر می‌بینید و در صدد کمک کردن به آنها بر می‌آیید.

با داشتن اعتماد به نفس، شما می‌توانید نقاط ضعف خود را بپذیرید، زیرا می‌دانید که این ضعف‌ها، ارزش شخصی و وجودی شما را تغییر نمی‌دهد. همچنین، می‌توانید نقاط قوت خود را جشن گرفته و از آنها استفاده کنید.

با داشتن این ویژگی، اقدامات شما مطابق با اصول شما خواهد بود و به شما احساس بیشتری از رسیدن به هدف می‌بخشد. شما می‌دانید که هستید و برای چه چیزی ایستادگی می‌کنید.

با اعتماد بنفس شما مهارت ایستادن و بلند و با صلابت صحبت کردن را خواهید داشت. به عبارت دیگر، شما قادر خواهید بود که بهترینِ خود باشید. داشتن اعتماد به نفس کافی، مستلزم برخورد مناسب با تمام وجوه زندگیتان است. اعتماد بنفس باعث خوشبختی و موفقیت در زندگی می‌شود و شما را به فرد بهتر و کارآمدتری تبدیل می‌کند.

اعتماد به نفس به شما انرژی مثبت می‌دهد تا بتوانید برای رسیدن به اهداف و رویاهای شخصی و شغلی خود اقدام کنید. هرچه انگیزه و انرژی بالاتری داشته باشید، احتمال رسیدن به آن هدف بیشتر است. اهمیت اعتماد به نفس گاهی در مواقع بحرانی و پر استرس بیشتر شده و می‌تواند شاخصه‌ای تعیین‌کننده باشد.

راه‌‌هایی که به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کمک می‌کند

قدم اول در راه کسب هر مهارت و ارتقا توانایی‌ها این است که بهانه‌ها را کنار بگذارید و شروع کنید. طی کردن مراحل زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

برای خودتان هدف مشخص کنید

راهی که بدون داشتن هدف مشخص آغاز شود، به قول قدیمی‌ترها به ترکستان ختم خواهد شد.  پس از مشخص شدن هدف، خود را مجبور به طی کردن مسیر منتهی به آن کنید. هنگامی که شما هدفی را برای خود تعیین کرده و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار می‌بندید، به صورتی ناخودآگاه قدم‌های محکمی در راستای ساختن و افزایش اعتماد به نفس برداشته‌اید. این شیوه، از شما فردی خستگی‌ناپذیر، قدرتمند و مسلط بر اوضاع پیرامون خود می‌سازد.

با ترس‌های خود مقابله کنید

هیچ چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس‌ها نمی‌تواند اعتماد به نفس شما را نابود کند. همه‌ ما در زمان‌های گوناگون ترس را احساس کرده‌ایم. اما در عین حال، به‌عنوان پیشرفته‌ترین مخلوقات جهان هستی، می‌توانیم با تقویت نیروی شجاعت در برابر مشکلات بایستیم. استفاده از سلاح شجاعت و روبه‌رو شدن با ترس‌ها یکی از راه‌های اصلی و مهم ساختن اعتماد به نفس و قدرت بخشیدن به آن است. باید خودتان را از زندان تاریک‌ ترس‌ها رها کنید.

high self esteem - آنچه باید درباره بالا بردن عزت نفس بدانید+ تست عزت نفس

احساسات رایجی که با عدم اعتماد به نفس در ارتباط هستند، عبارتند از آشفتگی، اضطراب، استرس، ترس و خلق افسرده. اگر به جای مبارزه با این احساسات، آن‌ها را بپذیرید، می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید و اعتماد به نفس خویش را بیشتر کنید.

به خودتان بگویید «آشفتگی اشکالی ندارد. این یک حس طبیعی است و برای چنین موقعیتی کاملا عادی است». اگر می‌خواهید از پیشرفت خود اطلاع حاصل كنید، خود را نسبت به گذشته خودتان مقایسه كنید نه با دیگران.

بیاموزید که به خودتان انگیزه ببخشید

همه‌ ما لحظه‌های بدی را در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. بارها سر و کله‌ لحظه‌های پر از تردید، سردرگمی و پریشانی در زندگی تک‌تک ما پیدا شده و در زمان‌های این‌چنینی احساس شکست و بدبختی کرده‌ایم. ما باید بیاموزیم که در زمان بروز این احساسات منفی چگونه اعتماد به نفس از دست رفته‌مان را دوباره به دست آورده و از نو بسازیم.

به کار بردن تمام توانایی و اطلاعات در راستای رسيدن به مقصود به شما کمک مي‌کند تا از ریسک کردن نترسید و به سادگی پای خویش را از منطقه امن عادت‌ها (Comfort Zone) فراتر بگذارید.

خود را به شکلی مثبت، تأیید کنید

افراد با اعتماد به نفس بالا همیشه سر خود را بالا می‌گیرند. صاف می‌نشینند، محکم دست می‌دهند و هنگام صحبت کردن با دیگران، تماس چشمی برقرار می‌کنند.

برای افزایش اعتماد به نفس با خود صحبت کنید و به شکل مثبتی خود را تایید نمایید. استفاده از خودتاییدگری مثبت و صحبت با خویشتن، به افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب شناختی کمک می‌کند. هنگامی که اعتماد به نفس‌تان کم می‌شود، از جملات مثبت استفاده نمایید. مثلا «می‌توانم انجامش دهم! من قوی هستم. بزن بریم!»

افرادی که باید با آنها معاشرت کنید

براي دوستانی كه بیش از سایرین به شما كمك می‌كنند تا معایب و كاستی‌های خویش را جبران كنید، ارزش ویژه‌ای قائل باشید. به خودتان بگویید من مطمئن هستم که می‌توانم به هدفی که در زندگی دارم برسم و در راستای این خواسته حرکت کنم.

از کسانی که شبیه شما بودند و به موفقیت مدنظر شما رسیدند، بخواهید که تجربیات‌شان را برای شما بازگو کنند. تجربیات خود را برای رسیدن دیگران به موفقیت و توانایی که در حال حاضر دارا هستید با دیگران به اشتراک بگذارید و به آنها اطمینان بدهید که شما هم در ابتدای کار همین ترس‌ها و اضطراب‌ها را داشتید ولی کم‌کم با تکرار و تکرار و تکرار موفق شده‌اید.  

اگر دیدید که در مورد موقعیت به‌صورت منفی فکر می‌کنید، از شخص دیگری نیز نظر بخواهید. می‌توانید از افراد موفق در حوزه خود به‌عنوان الگو استفاده کنید. ما می‌توانیم از دیگران یاد بگیریم، با آن‌ها مانند معلم رفتار کنیم و موفقیت و اعتماد به نفس‌شان را تقلید نماییم.

با افرادی نشست و برخاست کنید که همواره از جملات مثبت استفاده می‌کنند و با تشویق شما و پر رنگ کردن توانایی‌هایتان موجب افزایش اعتماد به نفس در شما می‌شوند.

شما هیچ چیز از سایر انسان‌های موفق و اسطوره‌ها کمتر ندارید. اجازه ندهید معلولیت‌ها یا حرف‌ها و افکار منفی دیگران خدشه‌ای به اعتماد به نفس‌تان وارد کند و با تمام وجود در جهت افزایش اعتماد به نفس‌تان قدم بردارید.

مطالب مرتبط: 

عزت نفس چیست و چه ارتباطی با اعتماد به نفس دارد؟

این 24 گام محکم را بردارید تا اعتماد به نفس تان زیاد شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *