کسی که به اسم طب اسلامی کتاب‌سوزی می‌کند باید ادعاهایش را اثبات کند

سوزاندن کتاب هاریسون

این روزها آتش زدن کتاب هاریسون باعث شده دعوای طب اسلامی و طب مدرن دوباره بالا بگیرد و بحث‌های زیادی درباره این موضوع مطرح شود. 

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌ الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ این روزها در فضای مجازی کلیپی منتشر شد که در آن آقای تبریزیان کتاب طب هاریسون را به‌عنوان نمادی از طب مدرن به آتش کشید.

بسیاری از افراد از گروه‌های مختلف این حرکت را محکوم کردند و آن را نادرست دانستند. برخی از جنبه مذهبی با این حرکت مخالفت کردند چرا که معتقدند مذهب با کتاب‌سوزی و علم‌سوزی مخالف است و فردی که در لباس روحانیت است نباید این حرکت را انجام دهد.

دعوای طب سنتی و طب مدرن

به نظر من، این اتفاقات نه تنها چندان بد نیست بلکه می‌تواند سبب خیر هم باشد. چون سال‌هاست دعوایی بین طب سنتی و طب مدرن وجود دارد. عده‌ای طب مدرن را به هر شکل ممکن می‌کوبند و عده‌ای هم به هر ترتیب، از طب مدرن دفاع می‌کنند. این غائله با روش مجادله احسن و بحث علمی به سرانجام نرسیده و دو طرف بحث با مبنای مشخصی دلایل خود را مطرح نکرده‌اند تا مردم خودشان به نتیجه برسند. هر یک از آنها با نفی دیگری تلاش کرده خود را بر حق و دیگری را باطل جلوه دهد.

اگر می‌توانید براساس طب اسلامی، ویروس کرونا را درمان کنید!

در این شرایط، این حرکت کتاب‌سوزی می‌تواند آغاز دوئلی باشد که تکلیف ما را روشن کند تا ببینیم کدام طب می‌تواند به مردم کمک کند. این روزها که بحث گسترش ویروس کرونا در چین داغ است می‌توان از آقای تبریزیان خواست به چین برود و اپیدمی کرونا را درمان کند. اگر او بتواند این بیماری را درمان کند حقانیت خود را ثابت کرده است و در غیر این صورت باید بپذیرد در طب اسلامی که او مدعی آن است امکان درمان ویروس‌ها وجود ندارد.

این فرد باید ادعای خود را اثبات کند

این فرد باید ادعاهای خود را در زمینه طب به‌صورت علمی اثبات کند. ایشان مدعی است که می‌تواند ایدز را درمان کند. می‌توان تعدادی بیمار مبتلا به ایدز را با رضایت خودشان تحت درمان این فرد قرار داد تا بتواند ادعایش را در این مورد اثبات کند.

البته، این فرد در دادگاه محکوم شده و حکم منع فعالیت برای او صادر شده است. به همین دلیل او کار خود را در کربلا ادامه می‌دهد. به هر حال، ادعاهایی که او مطرح می‌کند باید اثبات شود. محکوم کردن این فرد کمک چندانی به ما نمی‌کند و ما بهتر است از اون بخواهیم ادعایش را اثبات کند.

چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد

به گفته آیت‌الله جوادی آملی، ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم و 6 هزار روایت در حوزه طب وجود دارد که 95 درصد از آنها مخدوش است و اعتبار ندارد. روایات درستی هم که وجود دارد عمدتا ناظر به سلامت و بهداشت است و ارتباطی به بحث درمان ندارد.

به این نکته هم باید اشاره کرد که در طب مدرن اشکالات و رفتارهای خلاف اخلاقی وجود دارد که مربوط به اقتصاد درمان در کشورمان می‌شود. این مشکلات باعث شده میدان برای آدم‌های کلاهبردار بازتر شود تا به اسم طب اسلامی دست به کلاهبرداری بزنند. ما باید کمک کنیم فضای ناسالم اخلاقی با اصلاح اقتصاد درمان رفع شود تا طب مدرن درگیر بی اخلاقی‌های برخی از پزشکان مانند تحمیل داروهای گران‌قیمت و درمان‌های غیر ضروری نشود. در واقع، باید پالایشی در طب مدرن داشته باشیم تا زمینه رشد امثال آقای تبریزیان از بین برود و مردم اعتماد خود را به سیستم بهداشت و درمان مجددا به دست آورند.

مطالب مرتبط: 

بیانیه انجمن علمی طب سنتی ایران در پی سوزاندن کتاب هاریسون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *