روش جواب دادن به سوالات بچه‌ها درباره زادوولد

سوالات بچه ها درباره به دنیا آمدن

در سنین 4 تا 6 سالگی به تدریج سوالات بچه‌ها راجع به زاد و ولد شروع می‌شود و بچه‌ها می‌پرسند من چطوری به دنیا آمدم؟ معمولا جواب والدین این است که لک‌لک‌ها تو را برای ما آوردند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ در سنین 4 تا 6 سال کودکان همچنان دوست دارند آلت تناسلی را ببینند و به آن دست بزنند. معمولا خاله‌بازی و دکتربازی در این سنین شروع می‌شود و بچه‌ها دوست دارند در این بازی‌ها لمس آلت تناسلی را تجربه کنند.

کودک را قضاوت نکنید

مواجهه پدر و مادر با این بازی‌ها اهمیت زیادی دارد. برخورد آنها نباید حذفی، سلبی و خشن باشد بلکه باید با احترام و صمیمت با بچه‌ها صحبت شود. با توضیح دادن پیامدهای رفتار می‌توانیم کمک کنیم که کودک متوجه کارهای خود بشود. باید با ادبیات احساسی راجع به رفتارهای کودک صحبت کنیم و هیچ‌وقت در مورد آنها قضاوت و ارزش‌گذاری نکنیم.

شروع سوالات بچه‌ها درباره زاد و ولد

در سنین 4 تا 6 سالگی به تدریج سوالات بچه‌ها راجع به زاد و ولد شروع می‌شود و بچه‌ها می‌پرسند من چطوری به دنیا آمدم؟ معمولا جواب والدین این است که لک‌لک‌ها تو را برای ما آوردند یا عمو نوروز تو را به ما داد و جواب‌هایی از این دست.

سوالات بچه‌ها در این باره ربطی به تمایلات جنسی آنها ندارد. بچه‌ها از روی کنجکاوی سراغ این سوالات می‌روند و برایشان عجیب است که چه اتفاقی باعث می‌شود یک بچه به دنیا بیاید.‌

اهمیت زیادی دارد که ما با آرامش و بدون عصبانیت به این سوالات گوش دهیم و پاسخ درستی برای آنها داشته باشیم.

نحوه صحیح برخورد با سوالات بچه‌ها

وقتی بچه از ما سوال پرسید ابتدا به او می‌گوییم «خودت راجع به این موضوع چی فکر می‌کنی»؟ سپس از او می‌پرسیم چه چیزی باعث شده این سوال را بپرسد. پاسخی هم که به بچه می‌دهیم باید متناسب با اطلاعاتی باشد که با سوال پرسیدن از او به دست آورده‌ایم. در واقع، پاسخ یک‌نواختی برای همه بچه‌ها وجود ندارد.

در پاسخ به سوالات بچه‌ها، گاهی اوقات اطلاعات بچه در حدی است که حتی ما باید اشاره‌ای هم به رابطه جنسی بکنیم. گاهی هم نیازی به این کار نیست. در اینجا می‌توانیم بگوییم وقتی پدر و مادر با هم تصمیم می‌گیرند صاحب فرزند شوند آن وقت بچه در شکم مادر رشد می‌کند. لزومی ندارد که بگوییم بچه چگونه در شکم مادر قرار می‌گیرد. اگر باز هم سوالی پرسید، بسته به آن سوال، جواب مناسبی به او می‌دهیم.

برای پاسخ به سوالات بچه ها سعی می‌کنیم کمی بیشتر از اطلاعات بچه به او پاسخ دهیم تا حس کنجکاوی‌اش اقناع شود. چون بچه‌ها معمولا زود قانع می‌شوند و کنجکاوی بیشتری نمی‌کنند.

در مورد بعضی از بچه‌ها هم باید به آنها بگویید که نطفه چگونه در بدن مادر قرار می‌گیرد چون او قبلا چیزهایی شنیده است و اطلاعاتی در این زمینه دارد.

خجالت کشیدن هم معمولا در سن 4 تا 6 سالگی ایجاد می‌شود و متوجه می‌شوند که از بعضی مسایل خجالت می‌کشند. البته، ممکن است این مشکل برای همه بچه‌ها پیش نیاید.

مطالب مرتبط: 

ظرایف تربیت جنسی کودک از نوزادی تا ۴ سالگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *